Jump to content

Fjerne turtallsperre på 86' 2.0?


SierraPwr

Recommended Posts

Åssen gjør man det?

Det er en slik en bedreten elektrisk gasser, er ecu i motorrommet..

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

den står oppgitt til 5800rpm de stedene jeg har lest. men min varver lett 6500.

 

men det er jo ikke noe poeng å fjerne turtallsperra så lenge du kjører med slik forgasser. er jo ikke drag over 5000rpm uansett

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Som 2.3 GL sier så er den med elektronisk gasser på 5800rpm, kontra 6100 på IS, som er vel er det meste på ohc i Sierra.

Even, selv ikke cosworth YB motorene har mer enn 6500rpm orginalt da :P Ohcen din er jo chippa, og har turtallsperre 900rpm høyere enn orginalt :)

 

Men om du vil ha høyere turtall enn 5800rpm på en enkel og billig måte så får du montere tenningsanlegg fra en eldre ohc. Ohc før elektronisk gasser har ikke turtallsperre, og det finner du på biler laga før 85. 84 mod min har ikke turtallsperre, men den har ikke mye lyst å varve over 6000rpm fordet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sjekka igår, den går til 6500rpm..

Skal bytte til en weber, må jeg bytte til det gamle motornettet da?

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede en Weber. Om det er en 32/36 DGAV gasser du skal montere trenger du ikke bytte tenningsanlegg om du klarer å leve med turtallsperre på 5800rpm. En slik gasser gir ikke veldig mye mer på topp, men mer ifra bunn av.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede en Weber. Om det er en 32/36 DGAV gasser du skal montere trenger du ikke bytte tenningsanlegg om du klarer å leve med turtallsperre på 5800rpm. En slik gasser gir ikke veldig mye mer på topp, men mer ifra bunn av.

Vet det er en weber, men tenkte på en "vanlig"..

Noen andre gassere som kan passe?

Kjøpt kamsett fra kollevold, kent cams fr32..

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

hmm. cosw har vel 7200 org men mener turtallsperra begynner allerede ved 6500, muli d er tull men har hørt at den kutter 2 og 2 dyser etter 6500 :S

gamle gasser sierran tell fadern varva helt greit opp mot 7000 den før sperra

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Hvor du tar alt det der fra lurer jeg på. Kanskje løse lufta? Ohcen din med L8 sprut har turtallsperre på det samme som jeg hadde på steg3 chipen, altså 7000rpm. På steg3 så er sperra heva fra orginalt.

Du fortalte akkurat at far din ikke hadde turteller, og du bare hørte turtallet på lyden. Og jeg skal si deg at en orginal ohc gasser kan hyle så mye på rett under 6000 rpm at det høres ut som den vil sprenges ;) IS har høyere sperre enn elektronisk gasser, med 6100rpm mot 5800 på gasser. På den grå ISen min med FR32 kamm og MS2 hadde jeg sperra på 6500rpm, og man hørte også på lyden at det er høyere enn orginal IS. At IAW Weber Marelli sprutet sperrer progressivt kan stemme ja.

Vet det er en weber, men tenkte på en "vanlig"..

Noen andre gassere som kan passe?

Kjøpt kamsett fra kollevold, kent cams fr32..

Det fins ganske mange vanlige Weber gassere da :) Men regner med det f.eks er en 32/36 DGAV gasser du mener. Om du skal ha en slik så finner du den på eldre OHCer fra før 85. Bla Sierra, Taunus og Granada. Det finns flere ganske nye tråder om det du tenker her. Montering av DGAV gasser og FR32 kam. Så jeg anbefaler deg å gjøre ett søk på forumet. Med FR32 blir turtallsperra på 5800rpm en anelse lavt. Den drar rimelig jevnt til litt over 6000 rpm med den kamen. Bytte til DGAV inbefatter bla innsug, gassvaier, og diverse annet småplukk. Tror bla 2.3 GL laga en tråd om dette for ikke lenge siden.

 

Og folkens. Om man står og friruser en motor uten belastning kan den faktisk komme en god del over turtallsperra før den rekker å begrense turtallet fult ut. Mange anologe turtellere er også rimelig unøyaktig, slik at turtallet ser høyere ut enn det er. Og om man bruker tenningskutt som turtallsperre(slik somelektronisk gasser) så påvirker dette også en turteller.

Edit:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62574-hverdags-trimming-av-ohc-motor/

Her står det f.eks en del.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

VEL etter å ha hatt sierra i familien i 15 år !! bør vel holde. at min har l8 sprut ja. men om jeg ikke husker feil har ikke pukkelrygg endra no på turtallspera ?? mulig jeg bommer der..

å den kvite delebiln vi hadde hadde ikke samme lyd på turtall sperra som fadern sin hadde !!! der var d akkurat samma motor. glemmer ikke en slik lyd så lett... MEN at din skreik godt når vi bikka over 7000 eller no når vi hadde 130 på 2 gir eller no stemmer godt

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Om du har hatt Sierra i 15 år, og aldri har sjekka "7000rpm lyden" opp mot turteller, så er det ikke en faktaopplysning.

Den gangen jeg hadde over 60 i 1. giret hadde jeg ikke turteller, og vet ikke hvor nøyaktig speedometer var. Men etter turteller ble montert var den aldri i nærheta av å komme opp mot 7000rpm.

Prøv å sjekk opp hvor mye turtall orginale råder av den sterkeste typen er rata til. Er det da vedlig sansynlig at Ford bygde en motor som lett varver høyere turtall under akselerajon enn svakeste rådene er rata til, og at turtallsperra er satt høyere enn det? Hva pukkelrygg har gjort med chipen din vet du og han best, men det er vel ikke usansynlig at det er steg3 turtallsperre, da jeg mener å ha sett turtelleren på 7000rpm på den en gang. Og jeg ser ikke poenget i å skrike ut med store bokstaver, doble utropstegn, og doble spørsmålstegn, da det kan oppfattes som at du roper ut i sinne. Prøv heller å få bekrefta om det er noe fakta i det du nevner, da det vil være interesange opplysninger om det finns unntak ;) Turtallsperre har vært opplyst til 5800rpm på elektronisk styrt gasser ohc og 6100rpm på IS i de orginale håndbøkene jeg har lest i, og det har stemt ca nøyaktig mot turteller på en rekke biler.

 

Og til trådstarter:

Bestilt komplett kit med nye løftere og oljerør?

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48148-sierra-mpv/page__st__180__p__633894entry633894

Den bilen her går med FR32 kam, akkurat samme som jeg brukte faktisk. 32/36 DGAV gasser, hjemmeporta topp som også er plana. Grenrør og eksos med litt åpnere potter, og åpnere luftinntakt til luftfilter. Bilen går utrolig bra til å være trimmet så enkelt :) Men turtallsperren treffes ganske raskt på 1. og 2. giret, så på denne bilen burde den ivertfall vært noen 100 rpm høyere.

Jeg fant også denne der du allerede har fått noen svar om DGAV gasseren:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65388-sierra-20-1986mod-gikk-plutselig-darlig/page__p__634150entry634150

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jeg kan med hånda på hjertet si at bilen min ikke sperrer på 5800 rpm ifølge turteller. har greid å friruse den så turtelleren har vist 7000rpm å har dratt den til minst 6500 under pådrag på andre gir. dette både med en biltema turteller å den originale. noen som vet hvor turtallsperra er på duraspark tenninga fra granada?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Duraspark er vel rimelig lik tenninga på Sierra med DGAV gasser? Typen med sentrifugalvekter og vakumklokke altså. Har den typen på 84 modellen min, og den har ikke turtallsperre. Klarer å tyne den langt forbi 6000rpm om jeg vil, men det er ikke akkurat så mye å hente over 6000rpm. Frirusing for å se hva den klarer maks har jeg ikke prøvd. Men etter å ha målt med litt mer nøyaktig turteller har ivertfall jeg funnet ut at de orginale turtellerne ikke er helt nøyaktig. Og billig ettermarkeds turteller har jeg målt avvik på ca 1000rpm faktisk.

Denne typen tenning kan være ett valg for trådstarter for å slippe turtallsperra :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om du har hatt Sierra i 15 år, og aldri har sjekka "7000rpm lyden" opp mot turteller, så er det ikke en faktaopplysning.

Den gangen jeg hadde over 60 i 1. giret hadde jeg ikke turteller, og vet ikke hvor nøyaktig speedometer var. Men etter turteller ble montert var den aldri i nærheta av å komme opp mot 7000rpm.

Prøv å sjekk opp hvor mye turtall orginale råder av den sterkeste typen er rata til. Er det da vedlig sansynlig at Ford bygde en motor som lett varver høyere turtall under akselerajon enn svakeste rådene er rata til, og at turtallsperra er satt høyere enn det? Hva pukkelrygg har gjort med chipen din vet du og han best, men det er vel ikke usansynlig at det er steg3 turtallsperre, da jeg mener å ha sett turtelleren på 7000rpm på den en gang. Og jeg ser ikke poenget i å skrike ut med store bokstaver, doble utropstegn, og doble spørsmålstegn, da det kan oppfattes som at du roper ut i sinne. Prøv heller å få bekrefta om det er noe fakta i det du nevner, da det vil være interesange opplysninger om det finns unntak ;) Turtallsperre har vært opplyst til 5800rpm på elektronisk styrt gasser ohc og 6100rpm på IS i de orginale håndbøkene jeg har lest i, og det har stemt ca nøyaktig mot turteller på en rekke biler.

 

Og til trådstarter:

Bestilt komplett kit med nye løftere og oljerør?

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48148-sierra-mpv/page__st__180__p__633894entry633894

Den bilen her går med FR32 kam, akkurat samme som jeg brukte faktisk. 32/36 DGAV gasser, hjemmeporta topp som også er plana. Grenrør og eksos med litt åpnere potter, og åpnere luftinntakt til luftfilter. Bilen går utrolig bra til å være trimmet så enkelt :) Men turtallsperren treffes ganske raskt på 1. og 2. giret, så på denne bilen burde den ivertfall vært noen 100 rpm høyere.

Jeg fant også denne der du allerede har fått noen svar om DGAV gasseren:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65388-sierra-20-1986mod-gikk-plutselig-darlig/page__p__634150entry634150

Kjøpte det her: http://www.kentcams.com/product-details/466/Performance-Kit/Performance-Kit/FR32K-Sports-%27-R-%27/

Noe mer jeg trenger da?

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som fult kitt det der :) Om det ikke følger med, så trenger du nye pakninger til hele toppen. Ny simmering og lager er vel igrunn så godt som obligatorisk også.

Ny registerreim, og nytt strammehjul om det er ulyd i det. Du skal vite at med denne kammen så blir det ventilsalat om du får registerhavari. Aller helst skulle du hatt justerbart kamdrev. Men i den bilen jeg linker til lenger opp er kamtimingen bare justert ved å flytte registret ei tann eller 2.

Monter gjerne med 12.9 unbraco når du først har av toppen. Det skulle vel i grove trekk være det du trenger.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som fult kitt det der :) Om det ikke følger med, så trenger du nye pakninger til hele toppen. Ny simmering og lager er vel igrunn så godt som obligatorisk også.

Ny registerreim, og nytt strammehjul om det er ulyd i det. Du skal vite at med denne kammen så blir det ventilsalat om du får registerhavari. Aller helst skulle du hatt justerbart kamdrev. Men i den bilen jeg linker til lenger opp er kamtimingen bare justert ved å flytte registret ei tann eller 2.

Monter gjerne med 12.9 unbraco når du først har av toppen. Det skulle vel i grove trekk være det du trenger.

Hvilke lager er det som må byttes? hvis det ikke følger med da..

Kan jeg ikke bare sette kamdrevet vanlig? :)

Har ikke skrudd noe på disse motorene før, så ingen aning :D

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Lagrene i toppen. Det er bare 3 av de, og alle 3 er til kammen. Kjøp gjerne heavy duty lager når du først kjøper.

Om du stiller inn kam etter registermerking blir den nok ikke å gå noe særlig bedre enn med orginal kam. Så det går an å sette kam på orginal merking, og jeg kjørte selv ei god stund slik. Men det er lite poeng å montere kammen om du ikke har tenkt å utnytte den.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Lagrene i toppen. Det er bare 3 av de, og alle 3 er til kammen. Kjøp gjerne heavy duty lager når du først kjøper.

Om du stiller inn kam etter registermerking blir den nok ikke å gå noe særlig bedre enn med orginal kam. Så det går an å sette kam på orginal merking, og jeg kjørte selv ei god stund slik. Men det er lite poeng å montere kammen om du ikke har tenkt å utnytte den.

Okei, tror ikke de følgte med i settet, hvor får jeg de lagra?

Åssen kan jeg stille inn kammen da?

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...