Jump to content

hverdags trimming av ohc motor?


2.3 GL

Recommended Posts

hei. vurderer å overhale en ohc topp i løpet av våren/sommeren. tenker da på å kvesse den opp litt når jeg først gjør noe med den:)

 

trimmingen jeg tenker på er av den typen som ikke ødelegger kjørbarheten i det daglige bruksområdet(1500-5500rpm) å heller ikke øker forbruket nevneverdig under normal rolig kjøring.

 

kunne tenke meg en motoroppførsel mer lik v6 selvom jeg forstår at dette ikke kan sammenlignes.

 

trenger noen forslag til oppsett å litt sånn så jeg har noe å tenke på å kikke på.

 

de tankene jeg har gjort meg opp sålangt består av: en overhalt å rengjort topp der kanalene ikke er portet men alle ujevnheter er fjernet. en high torque kam fra Kent eller lignende. (bruker kent sin benevning fordi det er den jeg har sett på)

 

tenker på å bruke original gasser,32/36 fra taunus/granada eller bygge om til IS. alt etter som hva slags topp jeg får tak i å hvor mye IS deler jeg har liggende.

 

usikker på økning av kompresjon å lønnsomheten av dette på "lavt" turtall så dette trenger jeg ihvertfall meninger om:)

 

har også et grenrør jeg skal ha på å jeg tenker på å kun bytte ut lydemperne på det originale eksosanlegget fordi jeg har hørt at tynne rør er bedre enn tykke rør når man vil ha respons å drag på lavere turtall. meninger rundt dette mottas med takk:)

 

det er vel så langt jeg har kommet med tenkinga mi. håper noen vil dele sine tanker å meninger med meg for dette er et tema som det er vanskelig å finne mye info om.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sett heller inn dohc 8V motoren din sammen med mt75 kassa. Da får du 20hk ekstra, haugevis med moment på lavt turtall, og 2/3 av forbruket du har nå.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

jada masa:) er bare så mye enklere å holde på med ohc'n. men ideen er ikke utelukket selvom jeg lurer på dette:)

 

trives godt med ohc også jeg veit du. har mye erfaring med de å kjenner de mye bedre en jeg gjør med dohcen.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Billigere blir det vel også. Tipper du kan skaffe ett ledn.nett en del billigere enn den kammen du må ha til ohc'n. Også slipper du den stygge lyden som disse ohc motorene lager. Enkel sugetrim ala k3nn37h stil på dohc koster ikke rart det heller, og gir en litt friskere motor.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

joda. blir kanskje det. derfor spør jeg her da veit du:) kanskje noen vet om en billigere måte å gjøre det på

 

ohc'n lager nydelig lyd da:) hehe. lyden i ohc er vel kanskje ikke den lekreste. jeg innrømmer det:)

 

joda. er mange fordeler med dohc. å mange av de tingene som jeg lurer på her vil også være gjeldene for den:)

 

vi får se når tiden kommer tenker jeg:) har problemer med å sove om natta fordi jeg tenker så mye på detta om dagen så må ventilere litt her å få noen innspill rundt det:) hehe

 

lurer på om legen gir meg sovepiller hvis jeg sier jeg ikke får sove fordi jeg tenker så mye på å trimme bilen

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja. Eller 2,3.

Dan har nemlig en 94 scorpio delebil stående, med en dohc 8v motor som har gått 70.000km

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

joda. er en fin motor det også men da blir det noe mer jobb med ledningsnett enn jeg kunne tenke meg. renger med at det blir nok kødd med ledningsnettet hvis en vanlig dohc skal inn. litt derfor jeg lurer på dette med ohc trimming også. å bygge om fra forgasser til IS kan jo til å med bestemor gjøre.

 

men er usikker på hvilken vei jeg burde velge i forhold til den typen trimm jeg vil ha. vil ha en bil som er kvikkere en originalt i det turtallsområdet bilen blir brukt i:) har ikke lyst på en motor som krever turtall for å ta igang med. evnen til å overaske er også større i en bil som drar bra fra det øyeblikket gassen trykkes ned å man ikke har mer enn 2500rpm enn i en bil som må opp på 4000 før det skjer noe som helst.

 

motoren vil også virke mye snillere å ha en roligere tomgang. å dette er bare fordeler i en bruksbil:)

 

det vil også holde slitasjen på et normalt nivå uten å behøve oppgraderte duppeditter i motoren.

 

jaja jenter. roa denna dohc praten deres nå:) er ohc jeg vil vite litt om nå.

 

skal jeg ha 2.3 i bilen min er det en v6 ikke en firer:)

 

er mye jobb med den også. den har balanseaksler som må fjernes å en del sånn moro.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

hadde smakt godt det ja:) en småtrimma smallblock med 350 hk eller noe sånt. å tonnevis med nydelig dreiemoment helt fra man vrir om nøklen:)

 

fare for at forbruket blir et litt annet en planlagt også. ikke fordi motoren er så mye mindre økonomisk men fordi en viss eier av bilen ikke hadde greid å styre gassfoten:) er ute for situasjoner daglig der jeg tenker at hadde jeg hatt mer å guffe på med hadde jeg kunt kjøre forbi her uten å skape en guffen situasjon:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Å bytte til dohc synes jeg blir for 'halvveis' til å være verdt arbeidet, i tillegg følger det gjerne med en mt75 kasse som er helt håpløs. Plan toppen litt, kjøp en snill momentkam og still litt på tenninga, etter at du har bygget om til IS motor. Klask på et grenrør (med lange primærrør, skal gi mer moment, enkelt sagt) og ikke ha for stor dimensjon på eksosanlegget, for da går eksosen saktere. Du får ganske lik kjørbarhet med 32/36 gasser som med IS ombygging, men jeg vil påstå at IS'en har bedre momentkurve og forbruk.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

her var et svar verdt å kikke på:) har hørt at IS kammen er veldig lik high torque kammen til kent cams. noen som veit om det stemmer? har det da noe for seg å bytte kam hvis jeg gjør om til IS?

 

jeg trur også at 32/36 er bedre egnet når man vil opp litt i turtall for å satse mer på toppeffekt en det jeg gjør.

 

for min del er det samma f om motoren utvikler 100 hk eller 150 hk bare motoren oppfører seg som jeg vil:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Du får ganske lik kjørbarhet med 32/36 gasser som med IS ombygging, men jeg vil påstå at IS'en har bedre momentkurve og forbruk.

De motorene med DGAV gasser og innsug som jeg har porta har føltes sterkere fra bunnen og opp til 4500-5000 rpm enn IS faktisk. Vet om flere tilfeller med lavere forbruk med DGAV enn med IS. IS er ikke spesielt bensingjerrig. Bla en kompis som kjørte på 0,7 på mila med fult flyttelass i bilen, inkluder 3 voksne, ei barnevogn, og en liten :)

Blir spennende å se hvordan kombinasjon DGAV, porta innsug og topp, kombinert med FR32 kammen blir å fungere på bilen til Bjørn Ove :D

 

Jeg har ivertfall mest tru på en FR32 kamm er det du ønsker å prøve på ohc motoren her. Kombinert med lettere porta topp der du konsentrerer deg om å utbedre de værste flaskehalsene, og ikke øker dimensjonene på portene mer en absolutt nødvendig for å få ei jevn ovrflate. Da bør du teoretisk sett beholde høy lufthastighet og god kjørbarhet på lavt turtall. Du bruker da også ventiler i orginal størrelse. Med FR32 vil du nok tape litt moment under 2000rpm, men tar det igjen fra 2500-6500 rpm :D

En optimalisert dohc motor kan på ingen måte konkurere med den herlige mekaniske lyden du får på ohc med rett tima FR32 kamm på en plass rundt 3-3500 rpm :D

Føler jeg begyner å glede meg til jeg får sugemotoren min sammen :D

 

her var et svar verdt å kikke på:) har hørt at IS kammen er veldig lik high torque kammen til kent cams. noen som veit om det stemmer? har det da noe for seg å bytte kam hvis jeg gjør om til IS?

 

jeg trur også at 32/36 er bedre egnet når man vil opp litt i turtall for å satse mer på toppeffekt en det jeg gjør.

 

for min del er det samma f om motoren utvikler 100 hk eller 150 hk bare motoren oppfører seg som jeg vil:)

IS kammen er ganske så lik den orginale gasserkammen, det vil si helt lik. IS sprutet klarer også maks 130 hk før du har maksa dysene, mens DGAV holder til rundt 140 med litt justering. 130 hk med DGAV skal være lett oppnåelig med modifikasjonene jeg har nevnt over.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

nyttig info. de andre bilene jeg har hatt med 32/36 på har alltid vært mer økonomiske enn de var med org gasser.

 

ser at den FR32 kammen holder på helt opp til 6500rpm. trur at gasser motoren har turtallsperre på 5800rpm. vil jeg da få full utnyttelse av den kammen? hadde ikke tenkt meg opp over 6000rpm egentlig. i 9 av 10 tilfeller der jeg trenger mer effekt er jeg i området mellom 2000 å 4000rpm.

 

vil som tidligere nevnt ha en mer v6 lignende karakter på motoren. det er derfor jeg har siktet meg inn på den high torque dingsen. FR30?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

men er usikker på hvilken vei jeg burde velge i forhold til den typen trimm jeg vil ha. vil ha en bil som er kvikkere en originalt i det turtallsområdet bilen blir brukt i:) har ikke lyst på en motor som krever turtall for å ta igang med. evnen til å overaske er også større i en bil som drar bra fra det øyeblikket gassen trykkes ned å man ikke har mer enn 2500rpm enn i en bil som må opp på 4000 før det skjer noe som helst.

motoren vil også virke mye snillere å ha en roligere tomgang. å dette er bare fordeler i en bruksbil:)

skal jeg ha 2.3 i bilen min er det en v6 ikke en firer:)

Dette er måten å gjøre det på ja. Hvis du i praksis ender opp med en motor som er bygget etter denne filosofien så er det mange som vil få seg en overraskelse.

 

En av grunnene til at så få gjør dette er at det er vanskeligere og dyrere enn alternativet. Å "porte" og plane en topp å sette i en "værstingkam", kan alle og enhver gjøre - og resultatene bekrefter som oftest dette.

Det som avgjør mest her er derfor budsjettet og i forhold til ønsket resultat kan man godt bruke den originalt gjennomtragiske 2,3 V6 som eksempel.

Denne greie motoren er ihjelsabotert av idoitveiven som ødelegger alt. Problemet løses lett ved å sette i en 2,8 veiv.

Kanalene i de gamle støpejernstoppene er ikke de beste, så her tilfører en korrekt utført porting svært mye positivt og øker potensialet til rundt 250 hk.

Etter dette trenger man en god kam som gir maksimalt ventilløft, minst 12 mm.

Så er det ett ønsket innsugsystem, ett lite grenrør og ett passelig lett svinghjul.

 

I forhold til det du poster om ønsket resultat fra din OHC, så er det nøyaktig det samme du trenger å gjøre.... ;)

 

i 9 av 10 tilfeller der jeg trenger mer effekt er jeg i området mellom 2000 å 4000rpm.

vil som tidligere nevnt ha en mer v6 lignende karakter på motoren. det er derfor jeg har siktet meg inn på den high torque dingsen. FR30?

Tenk om folk flest fikk akkurat dette inn i knollen. Snublet nettopp over noen bremsepapirer på en Cosworth, norsk selvsagt.

500 hk på maks og "alle" er i ekstase.

På 4000 o/min var det 88 !!!! hk. :lol:

Det er så elendig at det nesten er godt gjort. Slike 500 hk karer vil du flise med letthet med din plan.

Bunndraget øker jevnt og trutt med motorvolum og med økende slaglengde.

Som i 2,3 V6 eksempelet så også du få tak i en veiv med større slaglengde og få toppen portet KORREKT!. Sånn er det bare..

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis du setter sammen en is motor som er plana litt, renska bort di verste flaskehalsene i portene og en FR32 kam. hjelper det med granada 2,8 gasser(38-38?), i forhold til 32-36 DGAV?

 

og vil FR32 kammen gi bedre kjørbarhet enn FR34?

Edited by ugelvika
Link to comment
Share on other sites

hvis du setter sammen en is motor som er plana litt, renska bort di verste flaskehalsene i portene og en FR32 kam. hjelper det med grantada 2,8 gasser(38-38?), i forhold til 32-36 DGAV?

 

og vil FR32 kammen gi bedre kjørbarhet enn FR34?

Problemet er at det egentlig ikke er noen flaskehalser i OHC toppen. Tvert imot er innsugskanalene ALT for store og stort sett bare helt feil. Folk flest gjør dette store problemet større. OHC topper er uvanlig vrien og utfordrende.

Vet at mange bruker V6 forgassere på OHC, men dette er en dårlig løsning til alt annet enn bilcross. Brukte selv en gammel OHC Forgasser på V6 med ett originalt FORD adapter. Det sier vel litt. ;)

Jeg tror at i 95% av tilfelle vil FR30 eller FR34 gi best resultat.

Med en KORREKT modifisert topp, og 2 x 45 mm forgassere m.v.så passerer man 150 ærlige hk og samtidig får man en bred og god dreiemomentkurve = suksess.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som mr 1000 sier her er det ikke diametern på portene som er for liten. På ei enkel hjemmeporting konsentrerer du deg mest om området rundt ventilen, altså mot ventilsete og rundt ventilstyring.

32/36 er nok mest egna til veibruk, for best funksjon på lavt turtall. Har faktisk liggende en 38/38 gasser her som jeg ikke har brukt, og heller ikke har tenkt å bruke, da jeg nok blir å ta steget direkte opp på ett løp per sylinder :)

Kombinasjon DGAV gasser, lett hjemmeporting og FR32 kamm skal testes ut i kveld :D Orginal bunndel, og plana topp for økt komp. Innsuget har jeg porta trakter på. Når jeg hadde FR32 kammen på ISen min var det liten hensikt å dra den over 6000rpm untatt førstegiret, og den vi skal montere denne kammen på i kveld har orginal turtallsperre på 5800rpm.

Står forresten en del interesangt om OHC her:

http://www.pumaracing.co.uk/PINTO.htm

Og beregning av eksos her:

http://mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dette er måten å gjøre det på ja. Hvis du i praksis ender opp med en motor som er bygget etter denne filosofien så er det mange som vil få seg en overraskelse.

 

En av grunnene til at så få gjør dette er at det er vanskeligere og dyrere enn alternativet. Å "porte" og plane en topp å sette i en "værstingkam", kan alle og enhver gjøre - og resultatene bekrefter som oftest dette.

Det som avgjør mest her er derfor budsjettet og i forhold til ønsket resultat kan man godt bruke den originalt gjennomtragiske 2,3 V6 som eksempel.

Denne greie motoren er ihjelsabotert av idoitveiven som ødelegger alt. Problemet løses lett ved å sette i en 2,8 veiv.

Kanalene i de gamle støpejernstoppene er ikke de beste, så her tilfører en korrekt utført porting svært mye positivt og øker potensialet til rundt 250 hk.

Etter dette trenger man en god kam som gir maksimalt ventilløft, minst 12 mm.

Så er det ett ønsket innsugsystem, ett lite grenrør og ett passelig lett svinghjul.

 

I forhold til det du poster om ønsket resultat fra din OHC, så er det nøyaktig det samme du trenger å gjøre.... ;)

 

 

Tenk om folk flest fikk akkurat dette inn i knollen. Snublet nettopp over noen bremsepapirer på en Cosworth, norsk selvsagt.

500 hk på maks og "alle" er i ekstase.

På 4000 o/min var det 88 !!!! hk. :lol:

Det er så elendig at det nesten er godt gjort. Slike 500 hk karer vil du flise med letthet med din plan.

Bunndraget øker jevnt og trutt med motorvolum og med økende slaglengde.

Som i 2,3 V6 eksempelet så også du få tak i en veiv med større slaglengde og få toppen portet KORREKT!. Sånn er det bare..

 

 

ok. her sto det mye:) hvordan kan jeg enkelt øke slaglengden på ohc'n? har egentlig ikke planer om å røre bunndel for øyeblikket men hvis en hel motor skulle dukke opp kan jeg jo trikse litt med den også:)

 

budsjett er jo en viktig ting. vil jo helst ha ting billigst mulig. men skjønner jo at man må legge penger i en motor for å få det optimalt. sånn er det bare.

 

hva mener du er korrekt portet? er det som truckdriver nevner? rundt ventilsetet å i det området der å beholde selve kanalen orginal størrelse?

 

fr30 er den jeg trur faller i min kategori med tanke på at jeg skal beholde originalt tenningsystem med sperre på 5800rpm men fr34 er vel ikke så langt i fra den heller utifra det lille jeg skjønner om kammer.

 

hva tror du effekt vil ligge på med fr30/34, en litt fikset topp, grenrør, en riktig eksos å 32/36? jeg tenker rundt 120hk en plass men jeg er ikke optimist i forhold til sånne ting.

 

@Truckdriver: utifra det jeg leser forstår jeg da at på en mild motor vil man ikke klare å utnytte fr32 fullt ut.

 

hadde giddi å lagt ut bilde av innsuget du har portet? hvor mye har blitt planet av toppen? justerbart kamdrev?

 

du får legge ut resultatet her når dere har prøvd litt:) er jo intressant.

 

skal kikke på de linkene etterpå:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

ok. her sto det mye:) hvordan kan jeg enkelt øke slaglengden på ohc'n? har egentlig ikke planer om å røre bunndel for øyeblikket men hvis en hel motor skulle dukke opp kan jeg jo trikse litt med den også:)

Ordene "enkelt" og "billig" er ikke kompatible med "godt resultat". Veien til suksess er bratt og lang og du trenger en veiv med større slaglende samt råder og stempler som passer.

Du får studere kurvene her og fundere litt:

http://img.photobucket.com/albums/v513/_2Fast4U_/capri%20Mk1/Tafoto-0122.jpg

budsjett er jo en viktig ting. vil jo helst ha ting billigst mulig. men skjønner jo at man må legge penger i en motor for å få det optimalt. sånn er det bare.

Enig med du der.

hva mener du er korrekt portet? er det som truckdriver nevner? rundt ventilsetet å i det området der å beholde selve kanalen orginal størrelse?

OHC toppen er så spesiell og vrien at de fleste bilder og topper jeg har sett har vært portet helt feil, men Truckdriver er inne på det ja.

I praksis vil det bety at toppen må sendes utenlands for at du skal få ett godt resultat. :(

fr30 er den jeg trur faller i min kategori med tanke på at jeg skal beholde originalt tenningsystem med sperre på 5800rpm men fr34 er vel ikke så langt i fra den heller utifra det lille jeg skjønner om kammer.

Helt ærlig så ser jeg ikke at det spiller noen rolle om man velger Sig Erson 134, Pipercams OHC134, FR30 eller FR34. Alle disse er så godt som helt like.

hva tror du effekt vil ligge på med fr30/34, en litt fikset topp, grenrør, en riktig eksos å 32/36? jeg tenker rundt 120hk en plass men jeg er ikke optimist i forhold til sånne ting.

Det er mye å lære av andre og når det gjelder stående 2 port forgasser på 4 syl. motor, da kan man f.eks se til Volvo hvor det er 36/36 DCD som gjelder.

Den originale OHC innsugsmanifolden er alt du trenger hvis du porter den korrekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er sant det. jeg har ikke tenkt til å spare på no viktig. men ting vil ta lang tid på denne måten.

 

den egentlige planen min var å sette sammen en god topp til den originale bunndelen å få det jeg kunne der. mener du at det er en dårlig løsning?

 

regner med det er en ohc det er snakk om på denne grafen. hva er gjort med den?

sett borti fra den bittelille bølga på grafen ser jo dette ut som den type kurver jeg er ute etter. om mulig enda litt tidligere:)

 

med andre ord burde jeg la toppen være mer eller mindre urørt sett borti fra en opprensk å fjerning av skarpe kanter å sånn.

 

hvordan burde innsuget bli portet? har fler innsug til ohc jeg kan kikke å prøve meg fram på:)

 

 

skal kikke litt på dette med stående gassere på andre motorer. noen spesielle som er verdt en titt?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

1. det er sant det. jeg har ikke tenkt til å spare på no viktig. men ting vil ta lang tid på denne måten.

2. den egentlige planen min var å sette sammen en god topp til den originale bunndelen å få det jeg kunne der. mener du at det er en dårlig løsning?

3. regner med det er en ohc det er snakk om på denne grafen. hva er gjort med den?

4. sett borti fra den bittelille bølga på grafen ser jo dette ut som den type kurver jeg er ute etter. om mulig enda litt tidligere:)

5. med andre ord burde jeg la toppen være mer eller mindre urørt sett borti fra en opprensk å fjerning av skarpe kanter å sånn.

6. hvordan burde innsuget bli portet? har fler innsug til ohc jeg kan kikke å prøve meg fram på:)

7. skal kikke litt på dette med stående gassere på andre motorer. noen spesielle som er verdt en titt?

1. Sånn er det nok.

2. Nei, men en god OHC toppe er sjelden vare og uansett gir den ikke noen stor effektøkning mellom 2000 og 4000 o/min.

3. Så vidt jeg vet er det den originale IS motoren til "GranadaMk1" her inne.

4. Den "vannrette" kurven viser hvordan du kjenner seteryggen. Den på skrå viser egentlig luftfløde gjennom motoren. Som du ser er det langt fra flødet i toppen som begrenser luftfløde på turtall < 4000 o/min.

5. Hovedfeilen med OHC er ventilene. Ett korrekt ventibytte gir like mye effektøkning som en porting hvor en bruker vanlige ventiler.

6. Stikkorde er større plenum under forgasseren og trakteform inn i kanalene.

7. Det er Weber 36/36 DCD og Holly 350 CFM, evt. 500 CFM som gjelder. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er det. har helt å holdent innfunnet meg med at ting må ta tid når man har trang familie økonomi:) så det er ikke noe problem

 

det tyter vel ikke av de lenger desverre. har et par topper tilgjengelig som kan kikkes på for å finne den beste av de. disse toppene har jo tydeligvis for store kanaler så de kan vel ikke gi noen fordel i dette turtalls området nesten uansett hva jeg gjør. men det må vel kunne sies å være en bakdel med ohc'n som man må lære å leve med å bygge rundt tenker jeg:)

 

ja. jeg tenkte det den måtte være rimelig original når jeg regnet om fra lb/ft til nm. den dreimoment kurven har for meg et bra utseende i mine øyne. kunne man beholdt en sånn kurve bare kraftigere å begynt noe tidligere så hadde det vært bra i forhold til mine forventninger.

 

er i så måte fornøyd med hvordan oppførslen på den originale motoren er bortsett fra mangelen på kraft.

 

leste om dette med ventilene i den ene linken til Truckdriver. forstår det som at kortere ventiler er tingen på disse. hadde jo vært kult å gått så langt at man byttet ventiler å tilpasset dette sånn. men det får bli seinere evt.

 

innsug skal inspiseres å forskes på så fort jeg har tid.

 

gassere skal også kikkes på. har aldri sett så mye lenger enn de originale ford gasserene igrunn.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Her lukter det dohc sånn i første omgang ser det ut til...

 

Men hva med å prøve å få tak i en lysholm kompressor og en trykkforgasser da? Har du i tillegg en momentkam og litt kompsenk, evt en i-cl motor så har du noe som kan bli rimelig kjørbart! Jeg kjørte en gang en bil med lysholmpresse og den ladet 0,9bar på 1000rpm. maks ladetrykk på den var 1,1 eller 1,2 og det holdt helt opp. Ulempen med lysholmpressene er at dem bråker no vanvittig så en godt dempet luftfilterboks er et must!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Er ening i at kompressor er en god ide , hjelper mye på kjørbarhet, respons og moment,og så lenge du ikke er ute etter en 'gatebil-vinner' så klarer det seg med en gammel liten roots kompressor. Jeg har insett etterhvert at de funker best på trykk under 1 bar, og til effekter opp rundt 100hk pr liter. Ligger n drøss av dem på ebay, siden amerikanerne satte dem på alt av 3,8 liters v6 på 90 tallet. (både GM og Ford) og mersjer og minier.De fleste bruker Eaton kompressorer, og til en 2-liter holder det med en m62. (tror de står på både Mini, og mersje 180/200) 3,8 liters v6'ere har oftest m90 som passer bedre til f,eks en 2,8. ALt du trenger er en bra brakett, et reimhjul og litt rør, så kan du velge om du vil suge fra gassern , eller trykke gjennom innsprut eller trykkforgasser.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...