Jump to content

hvilken girkasse på 2,9 12V og 24V?


alelys

Recommended Posts

Hei, nokken raske spm :)

 

Er det mt75 kasse på 2,9 v6 scorpio motoren?

hvilken kassetype er det på 2,9v6 cosworth motoren?

og passer disse kassene på på hverandre?

 

2,9 24v ble bare levert med automat. 2,9 12v hadde MT75. MT75 passer også på 24v.

Husk i så fall å montere nålelager i veiven. Det mangler på motorer som har automatgir.

ECU på BOA motoren kan relativt enkelt lures til å godta manuell girkasse. BOB motoren

er nokså vrien å bygge om til automat fordi girkassestyringen er integrert i ECU.

Mangler automatkassen går motorstyringen i nødprogram. Har ikke funnet noen kokebok for

å omgå problemet, men det finnes folk som jobber med saken i England.

Link to comment
Share on other sites

bruke BOA elnett og hjerne på BOB motoren, da er mye problemer vekke..

Men da dukker det opp ett nytt problem. Å få tak i ett. Leiter ofte, men finner ingen som selger. Å vist jeg leiter på bilforumet er allti alle trådene flere år gammle. Ingenting på EBay heller.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare BOB som må "lures" til å gå med manuell kasse. Ford har(?)/hadde det nødvendige ledningsnettet til akkurat denne bruken.

 

 

Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.

sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet..

 

vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.

den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre.

 

 

 

Hilsen Tormod.

Link to comment
Share on other sites

Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.

sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet..

 

vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.

den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre.

 

 

 

Hilsen Tormod.

Det er vel det å lure ledningsnettet forbi PATS startsperra som er problemet? Eller har folk fått det mulig å komme forbi denne også nå?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal disse reléene monteres inn? På sierra'n min med BOA har jeg ikke denne "fix'en", så den har det med å dø ut når jeg clutcher og slipper gassen inn i f.eks lyskryss. Hadde vert greit med en liten guide på dette, om ikke noen alt har laget en guide?

 

Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.

sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet..

 

vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.

den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre.

 

 

 

Hilsen Tormod.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Ble litt interessant dette.. :) Ser ut som automat kasse problemet gjelder for BOA også. Min bil med BOA og manuell kasse pleide å stoppe før f.eks kryss, og konsekvent hvis cluthen ble trådd inn før turtallet kom under 1500 omdr/min. Lurte man derimot turtallet under normalt tomgangsturtall før clutchen ble trådd inn, stoppet ikke motoren. Fant egentlig aldri ut av hvorfor, men etter oppkobling av datasprut forsvant imidlertid problemet.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal disse reléene monteres inn? På sierra'n min med BOA har jeg ikke denne "fix'en", så den har det med å dø ut når jeg clutcher og slipper gassen inn i f.eks lyskryss. Hadde vert greit med en liten guide på dette, om ikke noen alt har laget en guide?

 

Er vel naturlig å tro at releene skal kobles til kontakta som opprinelig var koblet til automatkassa. Som nevnt var en slik innretning å få kjøpt hos Ford, da det på mere salgbare markeder for Scorpio 24V i større land en Norge sikkert var populært å gjøre om til manuell girkasse. Men er usikker på om denne rele-finessen er å få hos Ford lengre..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt interessant dette.. :) Ser ut som automat kasse problemet gjelder for BOA også. Min bil med BOA og manuell kasse pleide å stoppe før f.eks kryss, og konsekvent hvis cluthen ble trådd inn før turtallet kom under 1500 omdr/min. Lurte man derimot turtallet under normalt tomgangsturtall før clutchen ble trådd inn, stoppet ikke motoren. Fant egentlig aldri ut av hvorfor, men etter oppkobling av datasprut forsvant imidlertid problemet.

Så det faktum at BOA'en mister signalene sine fra automatkassen, så klarer ikke tomgangsregulatoren å holde liv i motoren? Etter allt dette dusset det er med ledningsnetta med BOA/BOB så ser det ut til at datasprut har mange fordeler. Da kan man jo også bruke VIS systemet om man har BOB motoren med vtec switch funksjonen som Emerald iallefall har.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg leste en plass for en stund tilbake var det nok med en bryter som var kobla på clutch pedalen for å si til hjernen at motor skal gå på tomgang. Har ikke klart å finne tilbake til denne informasjonen.

Fant noe info angående ombygging til manuell kasse her:

http://www.talkford.com/topic/152306-24v-manual-conversions/

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at emerald ikke er noen dårlig investering nei..

jeg har papirene jeg brukte på original boxen på BOA hjemme et sted, for tiden på jobb så jeg skal finne dem når jeg er hjemme..

så kan jeg sikkert lage et skjema og legge ut her..

 

Det er ikke så vanskelig, det er bare en tomgangs kompensasjon du lurer, mener du øker med 250rpm med releer på plass.

du kan sikkert måle deg frem, du har rygge lys, 2 ventiler, og spedometer. det er vel det som er koblet til på den kontakten.

 

PATS systemet er noe drit, har leitet i lang tid for å finne en god løsning forbi, men avbiter og en emerald er nok svaret..:)

 

 

Jeg er på jobb i Ølen, stedet gud glemte å vanne.. men det var før i tiden.. nå har han sendt syndefloden hit :)

 

 

You might be a REDNECK if...

you think the last words to The Star Spangled Banner are

"Gentlemen, start your engines."

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem på Scorpio Cosn min etter ombygging til manuell. Feilsøkte en del på det men ga opp så koblingskjema tas imot med TAKK :D

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...