Jump to content

batteri/ lading. tilkobling


ahs1989

Recommended Posts

Hallo folks. nå har det seg sånn at jeg lader batteriet mitt vært år. når jeg nå kobler til mine ledninger til batteriet. så gnistrer det altid i minus koblingen.

for har hørt at man skal koble til pluss først. så minus. minus er vel der jordet ligger? det gnistrer det og når jeg tar av jordet fra annleget.

 

men denne gnistringen liker jeg ikke da. siden det står at det skal helst ungåes. men har det kansje noe med annleget og gjøre? for jeg kobler til anlegget på pluss. og jordet er jo fast skrudd bak. hele tiden. så de er jo så og si tilkoblet hele tiden.

kansje lurest og ta av jordet så slipper jeg gnistringen med batteriet? mener da jordet som har med annleget og gjøre. er anlegg med forsterker og kondensator. og en sub på 2000 watt.

 

håper på hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt med på forklaringen din men koble alltid til + først så - ,

Att det gnister er normalt ikke alt for mye da ,.det kommer av forbruker som cdspiller coupe lys, kondensator osv som blir skrudd på ..

Om du lader batt vent en liten stund etter avkobling av lader med å sette på - pol er jo endel knallgass rundt batt der som kan være skummel ..

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på om jeg skjønner. Gnistrer det når du kobler batteriladerens kabler til batteriet, eller når du kobler på polskoene som forbinder batteriet med bilens forbrukere?

Om det er sistnevnte så kan det skje om du kobler til en kondensator uten å lade den opp til batterispenning først ja. Om den er koblet bort så gnistrer det pga en forbruker står på og tapper batteriet.

Om det gnistrer når du kobler til batteriladeren så er det ikke helt bra. Moderne batteriladere er beskyttet mot overspenning, det samme er moderne startkabler. Forutsetter selvsagt i enkelte tilfeller at du kobler til laderen før den slåes på.

Moderne biler er følsome for overspennig pga mye elektronikk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

gnistrer kun når jeg kobler til batteriet i bilen. når jeg kobler til minus ledningen. under lading er det ikke noe gale tror jeg. er ikke noe u lyder eller gnistring.

men når jeg tar den i bilen. er en kjapp gnistring når minus polet og minus ledningen kobles sammen. ja stemmer det det som kommer på i bilen når batteriet er tilkoblet er kondensator og en kl :P er det kansje best at jeg kobler fra kondensatoren da? men uanset når det gjelder annleget blir det gnist. men med annleget. vis dere skjønner meg ?

 

ja leste et sted at det er best og koble til pluss ledningen først. også minuset. men det kommer uansett gnist på en av dem. og kobler nå altid minuset sist.

men er vel det du sier der ja. derfor det kansje kommer gnist pga kondensatoren. for med engang dette er koblet til er det liv i kondensatoren. så kan vel prøve og koble den av først da. også koble til batteriet. vil helst ikke ha batteriet sprengt i trynet :P

 

det jeg bør gjøre når batteriet er fult er og la den stå litt på så denne gassen blir vekk? kan gjøre det. viser på laderen at den er ferdigladet her.

Edited by ahs1989
Link to comment
Share on other sites

Gnisten kommer mest sansynlig pga kondensatoren ikke er like mye oppladet som batteriet. Lad opp kondensatoren med at du holder ei motstand imellom batteripolen og polskoen ett øyeblikk, så blir nok gnisten mindre/vekke når du kobler på polen :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

nei har aldri brydd med noe særlig om gnistrene. men så leste jeg om batterier da. der det står at man helst skal ungå gnistring nærmt batteri. for det kan gjøre noe med en syre eller en eller annen gass. har ikke så mye peiling på dette eletriske. er mer mekianisk jeg liker. ;) men takk for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

okei ja men får nå bare sette dette på igjen :) ja va det jeg leste det het tror jeg. er bare det som bekymrer meg om batteriet skulle eksplodere.

batteriet mitt er godt behandlet da. er ikke noe skitent og sånn så ska ikke være noe kontakt problemer :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...