Jump to content

14 mm innsug spacer ØK


cossi1

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

I kombo med omsveist hals så er det ganske bra med spacern faktisk :) Spørs på effekten man skal kjøre.

 

Spørs hvem du spør, men plenumvolumet er stort nok til en 2.0 turbo og 500hk.

 

Er diskutert opp og ned i mente før.. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60035-innkj%C3%B8p-av-plenum-spacer-men-hvor-mange-mm-skal-jeg-velge/page__hl__spacer

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

På en turbomotor så blir ikke luften dratt inn i forbrenningskammeret, den blir presset inn. Derav mange som mener at det har null effekt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

På en turbomotor så blir ikke luften dratt inn i forbrenningskammeret, den blir presset inn. Derav mange som mener at det har null effekt.

 

Helt enig med deg, Fredrik..., sålenge turboen er med å trykker;)

 

Det jeg vet, er at luften som står i det spacede plenumet kan være en kort "trøst", så en slipper den ørlille ventetiden(reaksjonstid) man eventuelt kan få, ved plutslig gassing fra vanlig tomgang.. Da er det kjekt å ha litt ekstra rask og tilgjengelig forsynings-luft som kan bli "dratt inn" i forbrenningskammeret. For med tomgang er ikke turbon med på å lage trykk.

 

 

 

Ikke meninga å ødelegge annonsen her.

 

Tar du kontakt med Jayson, så skal han ha det ihvertfall;)

Edited by zetobbec

Gamle ford'er dør aldri-

de går bare fortere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bremset med og uten spacer, og det ble 10hester ekstra..

Responsen uten turbotrykk er bedre, det er ikke lett og se i dynapack da den har så mye motstand at du nesten alltid har ladetrykk (hvertfall var det sånn når jeg bremsa min hos Anders Ringstad)

på rulle så vi raskere respons fra vacum til boost med spacer. jeg brukte 14mm spacer

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg, Fredrik..., sålenge turboen er med å trykker;)

 

Det jeg vet, er at luften som står i det spacede plenumet kan være en kort "trøst", så en slipper den ørlille ventetiden(reaksjonstid) man eventuelt kan få, ved plutslig gassing fra vanlig tomgang.. Da er det kjekt å ha litt ekstra rask og tilgjengelig forsynings-luft som kan bli "dratt inn" i forbrenningskammeret. For med tomgang er ikke turbon med på å lage trykk.

 

 

 

Ikke meninga å ødelegge annonsen her.

 

Tar du kontakt med Jayson, så skal han ha det ihvertfall;)

 

Dårlig med trykk i ett vakumsatt system gitt..

 

Jeg har bremset med og uten spacer, og det ble 10hester ekstra..

Responsen uten turbotrykk er bedre, det er ikke lett og se i dynapack da den har så mye motstand at du nesten alltid har ladetrykk (hvertfall var det sånn når jeg bremsa min hos Anders Ringstad)

på rulle så vi raskere respons fra vacum til boost med spacer. jeg brukte 14mm spacer

 

Ringstad henter vel ladetrykk på turtall som draes ned i turtallskalaen og kjørers opp til sperra igjen ?

Link to comment
Share on other sites

Fram til 0bar som nevnes over her fungerer motoren som en sugemotor, og på sugemotorer er det kjent at jo større plenumet er, jo mer effekt får man.. Dette fordi pulsene fra motoren skaper turbulens i plenumet, og med større plenum går turbulensen raskere over til laminær strømning = mer effekt. Det er selvsagt en grense hvor responsen blir såpass mye dårligere enn det gevinst i hk, men da skal man gjerne dra på litt, plenum= ca 1,5x motorvolum. Det ser man på plenumet til cosworth som er ca 2,5-3l. Svanehals og runnere regnes ikke som effektivt plenum, da hastighetene her er store.

Spacer på 14mm tilsvarer i underkant av 0,5l volumøkning. Kombinert med nye kammer og mer bensin vil det da være fornuftig med større plenum, ettersom motoren suger mer på lave turtall.

 

Kan du gi meg målene på MIS-innsuget, Breda? På selve kammeret, utvendig?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

450 mm lang, 110 mm dyp, og 130 mm høy.

Dette er litt ca, da innsuget sitter i bilen og er litt kjipt å måle helt 100.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Av dette følger MIS-innsuget å være på ca 4,2l, da har jeg vært "snill", realiteten er nærmere 4,5l.

 

MIS har i motsetning til det orginale innsuget kanaler slik at luftstrømmen kommer inn bak traktene, og luft bak traktene er det man ønsker da det er her traktene (full-radie) suger lufta (hastigheten er størst langs radien av trakten, i midten er den tilnærmet stillestående). Å sende luft foran traktene er ikke bra, noe som skjer med orginalt innsug + spacer, så det er en vurderingssak hva man bør gjøre ang. spacer.

 

Legger til at spacern øker volumet med ca 0,5l på org. plenum.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Av dette følger MIS-innsuget å være på ca 4,2l, da har jeg vært "snill", realiteten er nærmere 4,5l.

 

MIS har i motsetning til det orginale innsuget kanaler slik at luftstrømmen kommer inn bak traktene, og luft bak traktene er det man ønsker da det er her traktene (full-radie) suger lufta (hastigheten er størst langs radien av trakten, i midten er den tilnærmet stillestående). Å sende luft foran traktene er ikke bra, noe som skjer med orginalt innsug + spacer, så det er en vurderingssak hva man bør gjøre ang. spacer.

 

Legger til at spacern øker volumet med ca 0,5l på org. plenum.

 

Vil påstå at det er bedre med så optimal plassering av lufta enn at volumet er i grenseland. Uansett så fins det bedre innsug enn de originale hvis man vil ha noe optimalt :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...