Jump to content

zetec turbo tips?


ford87

Recommended Posts

hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?

trenger tips

 

god jul og godt nyttår til allesammen:)

Edited by ford87

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

er det cossie turo jeg må bruke?

er det noe jeg må gjøre med motor sånn at den tåler turbotrykket?

og hvor er det jeg må lage dei hullen der olje skal gå til turbo og returen?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

kva turbo er fra er egentli ikkje nøye, men må ha manifold som passer til turbo du skal bruke. er vel greit å gå for std t3 flens så har du ganske mange turboer å velge mellom. oljetrykk kobles der oljetrykkføler er på blokka med å lage ekstra utak så du får på trykkføler og trykkslangen til turbo. oljeretur må også lages til denne bør vere over oljenivå i bunnpanne(eller i blokk) og renne fritt ned. org motor tåler litt trykk kommer ann på hvor mye du skal ha ut av denne... det er lommeboka di som avgjør kor mye du kan ta ut.

 

http://www.pumaspeed.co.uk/product-Zetec-GT25-Turbo-Kit---DIY_608.jsp

 

her er eit ok turbokit. du kan se litt rundt om der så er det litt div deler til zetec. men skal du ha mye effekt så er vel den ferdig 500+motoren egentli billig...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

planen min var billig mulig siden det er jo bare en 1.8l motor.passer turbo manifolden til rs turbo på zetec?

Edited by ford87

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

vel du kan lage manifold selv men blir funksjon etter det... kan lage bra selv vis du har kunnskap utstyr og matriel, men blir eindel jobb.

 

rs turbo er ikkje bolt on nei. men kan bruke fra focus rs. men vis du bygger for at du skal ha den så ser eg ikkje poenget å gå for kompromiss, da er det bedre å spare litt og kjøpe noe som virker. kan og søke litt på ebay da det er ein del kit i usa, men kor bra desse er er uvist...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Første prioritet: Få ned kompresjonen. Standard 10:1 kommer ikke til å holde lenge på et budsjettprosjekt. Bytt stempler eller bruk spacer mellom blokk og topp.

 

Guide

 

Tenker man praktisk mener jeg manifold fra Focus RS har en stor fordel. Den plasserer turboen så langt som mulig over mot girkassen. Da blir det plass til fornuftig downpipe uten å komme i konflikt med dynamo. Det er dessverre ingen muligheter til å flytte dynamo på en enkel måte.

Ser ut som oppsettet til Pumaspeed har samme plassering og DP med krapp nok sving.

Mange av de billige og blanke delene som selges på eBay plasserer turboen på midten og da blir det trangt.

Her er min motor med T28(BB) fra Nissan S14. Nissan-DP på bildet treffer dynamo.

 

DSC01078+_Custom_.JPG

 

Jeg har ikke prøvd dette oppsettet i bil, men jeg har målt meg frem til at det blir omtrent 2cm klaring til radiator. Også noe å tenke på.

 

 

Jeg mener ikke å være kjedelig, men har du vurdert 2.0 sugemotor? Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett. Kjørbar og holdbar motor som krever lite jobb.

Kjøp en Mondeo til 1000-2000kr + pant. Bruk nødvendige deler fra 1.8-motoren. Kanskje et par tusenlapper til ting som dukker opp. Så har du kjørbar bil til våren.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?

trenger tips

 

god jul og godt nyttår til allesammen:)

Hvilket motorstyresystem skal du bruke?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

planen min var billig mulig siden det er jo bare en 1.8l motor.passer turbo manifolden til rs turbo på zetec?

 

jeg har stempler tilsalgs, kjøpt hos burton for zetec turbo helt nye uåpnet, enten så er dem 85mm eller så er dem 86mm, husker ikke men kan sjekke om ønskeligt, betalte 140pund+ frakt + toll for dem, accralite forged pistons med ringer delenummer: fz144/85 eller fz144/86 husker som sagt ikke hvilkne jeg har

 

EDIT prisen er pr stk hehe

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

jeg har stempler tilsalgs, kjøpt hos burton for zetec turbo helt nye uåpnet, enten så er dem 85mm eller så er dem 86mm, husker ikke men kan sjekke om ønskeligt, betalte 140pund+ frakt + toll for dem, accralite forged pistons med ringer delenummer: fz144/85 eller fz144/86 husker som sagt ikke hvilkne jeg har

Det er uansett 2.0 overdim. 2.0 har originalt 84.8mm.

 

Jeg mener å huske 1.8 har 80.6mm, men det er jo bare tull å koste på en 1.8 nye stempler.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket motorstyresystem skal du bruke?

 

Om den har eec-iv, så skal eec-iv systemet på Zetec være godt tunebart med riktig chipmodul. F.eks Tweecer så har man så godt som fult justerbart datasprut som tar utgangspungt i den orginale justeringa :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er uansett 2.0 overdim. 2.0 har originalt 84.8mm.

 

Jeg mener å huske 1.8 har 80.6mm, men det er jo bare tull å koste på en 1.8 nye stempler.

 

 

OJ, så nå at han har 1.8literen, HVORFOR??? 2liter er jo samme jobben :) :shutup:

 

hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?

trenger tips

 

god jul og godt nyttår til allesammen:)

 

 

her har du en link http://www.zetec-turbo.co.uk/

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Om den har eec-iv, så skal eec-iv systemet på Zetec være godt tunebart med riktig chipmodul. F.eks Tweecer så har man så godt som fult justerbart datasprut som tar utgangspungt i den orginale justeringa :)

Ja, det er en mulighet. Jeg har hatt planer om å måle hvor lang unna maks LMM er på et originalt oppsett. Jeg har en mistanke om at de ikke har stort nok måleområde for et skikkelig turbooppsett.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Derfor kan man finne en LMM fra en større Ford motor, som har større kapasitet :) LMM og dyser bytter man jo naturlig nok når det er snakk om større effektøkning.

Om du bruker LMM med lik kalibreringskurve så skal det være mer eller mindre plug'n play.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

en må vel bruke 2 stykk pakning for å ha mellom stålplaten for å senke komp en på hver side ? det er vel bare 2 uttak til olje til turbo en trenger. en fra blokka og en retur til bunnpanna ?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Uttaket tar du fra oljetrykkbryteren, retur i bunnpannen ja :smartass:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en Torx-blendeplugg ved siden av oljetrykkbryteren. Samme gjenger. Det er en grei plass å hente oljetrykk. Da slipper du T-stykke.

oki meiner jeg har sett den,men må vel bruke 2 pakninger når en har sånn stål senkekomp ?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

må vel bruke 2 pakninger når en har sånn stål senkekomp ?

Det er det litt delte meninger om.

 

Jeg har spacer i alu fra Ferriday. De anbefaler vanlig pakning mot blokka og "non-setting sealant" (ikke-herdende pakningsmasse?) mot toppen. Tanken er at plata i alu utvider seg likt med toppen, og oppfører seg som én del.

 

Altså:

(Topp)

Non-setting sealant

Spacer alu

Vanlig toppakning

(Blokk)

 

Med spacer i stål tror jeg rekkefølgen må være motsatt, men jeg har inntrykk av at de fleste bruker 2 pakninger sammen med stål.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hvor skal jeg plasere oil breather plassen på blokka ved tanke på at en blinder igjen den orinale på blokka?

dinna er en god plass å sett oil breather som erstater den orginale?

http://img.photobucket.com/albums/v11/budbar/2010%20ZT/DEC%2009/PC110070.jpg

 

ser en del folk har modda slik at dei får termostathuset fra cvh på zetec topp.

noe fordel med cvh termostat hus i motsatt til orginale som er i plast?

 

 

my stack gauge oil temp sensor has been added to the sump,

aswell as a return to sump for the oil breather/seperator later on

http://img.photobucket.com/albums/v11/budbar/2010%20ZT/NOV%2010/023.jpg

 

hva er det en skal gjøre med trigger på veiva og på kam? jeg ser på http://www.zetec-turbo.co.uk/ at han har modda svinghjulet og ene kam med å bore inne 4 tapper i kam og lahe 4 tapper på svinghulet

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

ser en del folk har modda slik at dei får termostathuset fra cvh på zetec topp.

noe fordel med cvh termostat hus i motsatt til orginale som er i plast?

En fordel er at man kan bruke CVH-slanger.

Noen klager på at plasthusene sprekker, men det har ikke jeg opplevd. Focus RS har standard plasthus.

 

 

hva er det en skal gjøre med trigger på veiva og på kam? jeg ser på http://www.zetec-turbo.co.uk/ at han har modda svinghjulet og ene kam med å bore inne 4 tapper i kam og lahe 4 tapper på svinghulet

Det kommer an på hva slags motorstyring du skal bruke. Modifikasjonene du nevner ble gjort for å kjøre Cosworth-oppsett.

De fleste "datasprut" vil fungere bra med originale tenner (og kanskje originale sensorer).

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

En fordel er at man kan bruke CVH-slanger.

Noen klager på at plasthusene sprekker, men det har ikke jeg opplevd. Focus RS har standard plasthus.

 

 

 

Det kommer an på hva slags motorstyring du skal bruke. Modifikasjonene du nevner ble gjort for å kjøre Cosworth-oppsett.

De fleste "datasprut" vil fungere bra med originale tenner (og kanskje originale sensorer).

 

jeg hadde tenkt å kjøre cosworth oppsett

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke vurdere et datasprut?

 

hvis du velger et datasprut, så slipper du drive å drive å bore/frese i kam og svinghjul.

med datasprut så kan du bruke dem sensorene som står der org.

 

Du slipper å kanskje få et ledningsnett som er gammelt og dårlig. det er en del som har hatt problemer med div. fusk osv. pga. dårlig ledningsnett på cosworth.

 

Regner med at dem som lager chip til cosworth sprut ikke har laget chip til zetec turbo. Og da bør du få bilen din mappet på rulle e.l. uansett hva du velger. og da ville jeg personlig godt for et datasprut framfor et sprut som er avhengig ha andre folk som lager chip for å få litt justering her og litt der. pga. du har kanskje skrudd litt opp turbotrykket, byttet ut andre dyser etc. Med et datasprut og en pc, så kan du ta en liten justering på tomgangen osv. eller alt annet. uten å være avhengig av andre folk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...