Jump to content

Startproblemer på 2.2TDCI..


lunavoff

Recommended Posts

Var ute og kjørte en dag og plutselig kjente jeg at tempen gikk ned i kupeen. Forsøkte å stille den opp på NAVI enheten men den hadde hengt seg, fikk ikke slått av eller på noen ting. Stoppa bilen på en bensinstasjon og slo av bilen for å se om det hjalp. Ventet 5min og startet igjen. Etter jeg hadde glødet så vrir jeg om nøkkelen helt for å få startet men da dimmer lyset seg helt ned og den bare kinner i ca 10sek mens lyset bare blinker i kupeen og i dashbordet. Til slutt gir den opp av seg selv, jeg slår av og prøver igjen. Da starter den som normalt. Står på tomgang i en liten stund og merker raskt at tempen ikke er 23 grader som den har stått på hele tiden. Må opp på 27 for å kjenne en liten lunk..

 

Jeg ringer Ford, de sier at jeg må ta strømmen på batteriet for å resette alt. Gjør det og da er tempen oppe å går igjen som normalt. De måler også batteriet til 9.8ah og monterer nytt, mener en celle er gåen.

 

Alt virker fint i noen få dager men nå skjer noe av det samme igjen. Bilen starter ikke på første forsøk, lyset dimmes helt ned og står og blinker mens jeg kinner. 2 gang jeg forsøker å starte så er det ingen problem. Har også forøkt å gløde opptil 3 ganger før jeg vrir om men det samme skjer. Dette skjer ikke hver gang jeg starter, noen ganger starter den fint opp på morgenen og andre ganger får jeg ikke startet selv om det er bare 10min siden jeg slo den av.

 

Noen som har orket å lese igjennom dette og har tips til hva det kan være?

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke start på bilen etter jobb i går, forsøkte 2 ganger etter hverandre, syntes jeg kjente det luktet "svidd" av lufta som kom fra varmeanlegget så jeg turte ikke å forsøke en gang til. NAF kom og hentet bilen i går kveld så nå får vi se om Ford finner ut av det. Kjøpte jo bilen i romjula så håper de dekker det..

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Var starteren som er gåen, koster 9 lapper og 3.5t å bytte. Håper virkelig denne dekkes av norgesgarantien ellers så blir det vel en reklamasjonssak mot forhandler, det kan jo ta sin tid.

 

En starter er vel ment til å vare bilens levetid?

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Var starteren som er gåen, koster 9 lapper og 3.5t å bytte. Håper virkelig denne dekkes av norgesgarantien ellers så blir det vel en reklamasjonssak mot forhandler, det kan jo ta sin tid.

 

En starter er vel ment til å vare bilens levetid?

En startmotor har børster som alle andre el.motorer. og de slites. Og en 7 år gammel bil må du regne med at en starter kan ryke. Dekkes normalt ikke av garanti. Men du vet aldri. Alt er ikke evighetsvarende. Jeg hadde ikke stresset med å klage på slikt , men vi er ikke alle like. Og det nytter ikke med 5 års reklamasjonsrett. Da må du bevise at feilen var der på kjøpstidspunktet. Og da skal det tas hensyn til alder på produktet.

Edited by Frode R

frode r

Link to comment
Share on other sites

En startmotor har børster som alle andre el.motorer. og de slites. Og en 7 år gammel bil må du regne med at en starter kan ryke. Dekkes normalt ikke av garanti. Men du vet aldri. Alt er ikke evighetsvarende. Jeg hadde ikke stresset med å klage på slikt , men vi er ikke alle like. Og det nytter ikke med 5 års reklamasjonsrett. Da må du bevise at feilen var der på kjøpstidspunktet. Og da skal det tas hensyn til alder på produktet.

Må ikke bevise at feilen var der på kjøpstidspunktet, ting kan bli ødelagt iløpet av 5år pga. svakheter.

 

Du kan ha rett til å reklamere til selgeren av varen (eller andre tidligere ledd i salgskjeden) etter forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven kan du ha rett til å kreve at feilene blir rettet eller krav på ny bil. Dette forutsetter at feilen må skyldes en unormal svakhet ved bilen eller innebære et avvik fra det avtalte, og feilen må ikke skyldes din behandling av bilen.

 

Dersom selger ikke utbedrer mangelen eller leverer ny bil kan du ha krav på prisavslag og/eller erstatning. Hvis mangelen er stor, vil du kunne ha krav på å heve kjøpet. Mest praktisk ved kjøp av bil, er at selger retter mangelen. Dette skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for deg innen rimelig tid og uten risiko for at du ikke får dekket dine utlegg av selgeren.

 

Det er videre vanlig at det følger en garanti med bilen. Den skal gi deg rettigheter ut over de rettigheten du har i kraft av forbrukerkjøpsloven. Dette kan for eksempel innebære at garantigiveren har påtatt seg å utbedre feil, selv om feilen ikke er å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, eller at selger har påtatt seg et ansvar for at bilen skal virke feilfritt, være rustfri eller lignende i en spesifisert periode. Innholdet i garantivilkårene varierer fra bilmerke til bilmerke. Du bør derfor sjekke hva dine garantivilkår gir deg av rettigheter. I praksis er det ofte slik at du vil ha like gode rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven som det garantien vil gi deg, da garantier ofte har mange begrensninger og unntak som man ikke finner i forbrukerkjøpsloven.

 

Hvis du selv har forårsaket feilen, vil selger eller garantigiver sjelden ta på seg ansvar for feilen. Det kan likevel være at kostnadene for utbedring av feilen er dekket av din forsikring, så det kan være lurt å sjekke med forsikringsselskapet.

 

Har med forbrukerkjøpsloven å gjøre daglig, og det er de 6 første mnd. ett særlig krav til leverandør/selger å bevise at feilen skydes kundens bruk/feilbruk og ikke en produksjonsfeil. Etter dette er det vanlig lov, og litt "lettere" for forhandlere/selger å bevise at det skyldes feilbruk. Oppstår en feil de 6 første mnd. er det rimelig grunn til å tro at feilen var der på kjøpstidspunktet, og dermed en klar reklamasjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Husk at hvis bilen er en 05 modell, så har reklamasjonsretten gått ut.

 

Forbrukerkjøpsloven

 

Sitat: I henhold til forbrukerkjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år, og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lengre

 

En startmotor er jo ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Min reklamasjonsrett ovenfor selger gjelder jo i 5år fra når jeg kjøper bilen.

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Njaa, vil det da si at dersom jeg kjøper en bil - har den i 5 år, selger den og ny kjøper har den i 5 år til, selger igjen og ny kjøper har 5 år. Syns det høres merkelig ut hvis et produkt kan ha 15 års garanti+++ selv ved videresalg, tror bare denne 5 år reklamasjonsretten kun er fra produktet er nytt og fem år frem.. Ellers vil det jo plutselig bli veldig lukrativt med bruktbil :) Uansett, hvis forhandler er kranglet, prøv å inngå et kompromiss med 50/50 deling eller noe lignende.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Forbrukerkjøpsloven

 

Sitat: I henhold til forbrukerkjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år, og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lengre

 

En startmotor er jo ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Min reklamasjonsrett ovenfor selger gjelder jo i 5år fra når jeg kjøper bilen.

 

Reklamasjonstiden er jo fra førstegangskjøp og rettes mot produsent ? Vet ikke i hodet hvordan det vil være å reklamere mot forhandler du kjøpte av, men det må du nesten undersøke selv.

Link to comment
Share on other sites

Reklamasjonstiden er jo fra førstegangskjøp og rettes mot produsent ? Vet ikke i hodet hvordan det vil være å reklamere mot forhandler du kjøpte av, men det må du nesten undersøke selv.

 

Nei, reklamasjon har du på alle kjøp, både fra private og firma. Private 2år og firma 5år (på deler som er ment for å vare i 5år eller mer).

 

Jeg fikk det dekt på norgesgarantien så da er jeg fornøyd :) Har lest meg litt opp på forbrukerrettighetene mine i dag og lest en del saker som har vært igjennom systemet, så nå tror jeg at jeg har oversikt. :)

 

Njaa, vil det da si at dersom jeg kjøper en bil - har den i 5 år, selger den og ny kjøper har den i 5 år til, selger igjen og ny kjøper har 5 år. Syns det høres merkelig ut hvis et produkt kan ha 15 års garanti+++ selv ved videresalg, tror bare denne 5 år reklamasjonsretten kun er fra produktet er nytt og fem år frem.. Ellers vil det jo plutselig bli veldig lukrativt med bruktbil :) Uansett, hvis forhandler er kranglet, prøv å inngå et kompromiss med 50/50 deling eller noe lignende.

 

Kjøpsloven skiller mellom kjøp fra næringsdrivende og kjøp av private. For kjøp fra næringsdrivende har du 5års reklamasjonsrett og kjøper du bruktbil ifra private har du 2år. Sånn sier loven! (Bare ring forbrukerrådet og hør)

 

Altså er det veldig lukerativt å kjøpe fra næringsdrivende. Det de skor seg på er at mange ikke kan rettighetene sine og de er heller ikke pålagt å opplyse deg om det.

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Var ikke i tvil om at du ville få dekket det på Norgesgarantien, alle elektriske og mekaniske feil blir dekket av den står det på garantilappen. Det hadde vært verre hvis du ikke hadde hatt denne garantien...

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Sender en mail til forbrukerrådet jeg. Limer inn svaret når de svarer :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra forbrukerrådet.

 

Jeg sender med en generell oversikt over partenes rettigheter og plikter ved

kjøp av bruktbil fra forhandler:.

 

Hvilke rettigheter du har følger av forbrukerkjøpsloven, kjøpsavtalen og

eventuell garantiavtale.

 

For at du skal kunne rette et krav mot selger, må to vilkår være oppfylt:

• Det må være en mangel ved bilen som selger er ansvarlig for

• Du må reklamere til selge innen de fristene loven setter

 

 

Mangler selger er ansvarlig for:

 

Bilen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med det dere har avtalt.

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt om bilens egenskaper, skal bilen være

i samsvar med det en normalt kan forvente av bilen ut fra alder, bruk,

kjørelengde etc. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt

bil som av en ny bil.

 

Selger vil ikke være ansvarlig for problemer som skyldes feil bruk av bilen

eller manglende vedlikehold i din eierperiode. Selger vil heller ikke være

ansvarlig for problemer som skyldes normal slitasje eller ulykkeshendelser. Du

kan ikke klage på forhold du visste, eller burde ha visst om, på

kjøpstidspunktet.

 

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges ”som den er”, ”som

forevist”, eller med liknende forbehold. Dette betyr at du overtar mer av

ansvaret for bilens tilstand. Det vil imidlertid foreligge mangel hvis selger

har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig

informasjon som han burde kjenne til. Videre vil det kunne foreligge mangel

hvis bilen på leveringstidspunktet var i dårligere stand enn det var rimelig å

regne med ut fra kjøpesummen og andre relevante forhold. Disse forholdene må

vurderes konkret i den enkelte sak.

 

Klagefrister/reklamasjonsfrister:

Dersom du mener bilen har en mangel selger er ansvarlig for, må du ta dette

opp med vedkommende innen rimelig tid. Det vil normalt være tilstrekkelig at

du klager (reklamerer) til selger innen to måneder etter at du oppdaget

feilene. Venter du lenger, kan selger avvise din klage. Loven setter også en

ramme på fem år for selgers ansvar. Det betyr at du normalt ikke kan klage på

mangler som viser seg mer enn fem år etter at du overtok bilen, med mindre

selger i en garantiavtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode. (Man har

fem års reklamasjonsrett uansett hvor gammel bilen er, men hva man kan

forvente av en gammel bil vil selvfølgelig endre seg jo eldre bilen blir).

 

Hva kan du kreve?

Dersom det foreligger en mangel, må du akseptere at selgeren først forsøker å

reparere feilen, så lenge dette skjer innen rimelig tid, og uten kostnader

eller vesentlig ulempe for deg. Etter loven kan selger i alle fall foreta to

reparasjonsforsøk for samme mangel. I enkelte tilfeller kan selger ha rett til

å utbedre feil mer enn to ganger. Dette må vurderes konkret i den enkelte sak.

 

 

Hvis samme type mangel oppstår for tredje gang og det ikke er rimelig med

flere reparasjonsforsøk, kan du heve kjøpet hvis mangelen er av mer omfattende

karakter. Hvis mangelen ikke er så betydelig, vil det være aktuelt med

prisavslag.

 

Dersom reparasjonen tar lenger tid enn en uke, vil du kunne ha krav på å få

disponere en lånebil dersom dette fremstår som rimelig sett ut fra dine behov

for bil sammenlignet med de utgifter dette vil påføre selger.

 

Har du hatt utgifter som følge av at bilen har vært mangelfull, kan du ha rett

til å få nødvendige utgifter erstattet. Husk å ta vare på kvitteringer etc

slik at du kan dokumentere utgiftene.

 

Hvordan går du frem når du skal klage/reklamere?

Dersom du etter dette mener at bilen har en mangel, og du og selgeren ikke

kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til

selgeren. Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal

klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no –

http://forbrukerportalen.no/klageguide

 

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

 

For mer utfyllende informasjon om rettighetene dine ved kjøp av bil fra

bilforhandler se:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_bilforhandler

 

Med hilsen

 

Ida Elise Elsnes

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Supert, det var også dette jeg kom fram til. :)

 

Det jeg syntes her er viktigst å få med seg er denne setningen:

 

Man har fem års reklamasjonsrett uansett hvor gammel bilen er, men hva man kan forvente av en gammel bil vil selvfølgelig endre seg jo eldre bilen blir.

 

Får man da en feil på bilen innenfor denne 5års perioden på en del som er ment til å vare bilens levetid så er selger pliktet til å dekke dette.

 

@ roddis: Norgesgaranti eller ikke, en starter hadde gått på reklamasjonen.

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

 

 

@ roddis: Norgesgaranti eller ikke, en starter hadde gått på reklamasjonen.

Ikke udelt enig i det. På en bil eldre enn fem år uten garanti er nok både starter og dynamo ting du må dekke selv. Motorhavari er noe annet, men for å si det enkelt. Kan delene skaffes hos Bilxtra, Mekonomen osv, er det å anse som en slitedel

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Fikk bilen igjen på torsdag, ny startmotor montert på Norgesgarantien og bilen starter hver gang jeg vrir om nøkkelen!

 

Fikk med på garantibyttet en fin (parkerings)bulk i passasjerdøra og sprekk/riper i hjørnet på frontfangeren. :mad2: LITT irriterende, spesielt når fangeren ble fikset rett før jeg fikk den fra forhandler for en mnd siden. Oppdaget ikke dette før dagen etter, uansett så kan jeg ikke bevise at de ikke var der før jeg leverte den inn.

 

Neste gang jeg skal levere bilen inn til service skal jeg jammen meg ta full vask og dokumentere godt med bilder når jeg leverer fra meg nøklene!

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk bilen igjen på torsdag, ny startmotor montert på Norgesgarantien og bilen starter hver gang jeg vrir om nøkkelen!

 

Fikk med på garantibyttet en fin (parkerings)bulk i passasjerdøra og sprekk/riper i hjørnet på frontfangeren. :mad2: LITT irriterende, spesielt når fangeren ble fikset rett før jeg fikk den fra forhandler for en mnd siden. Oppdaget ikke dette før dagen etter, uansett så kan jeg ikke bevise at de ikke var der før jeg leverte den inn.

 

Neste gang jeg skal levere bilen inn til service skal jeg jammen meg ta full vask og dokumentere godt med bilder når jeg leverer fra meg nøklene!

 

Leverer alltid inn bilen nyvvasket, noterer meg km.stand og tar gjerne noen bilder. Stoler ikke på "fellesparkeringen" utenfor verkstedet..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...