Jump to content

Overhale termostat - MK3 2002. 2.0 bensin


torgeirendal

Recommended Posts

Heisann!

Filosofisk spørsmål:

Termostaten min har låst seg i åpen posisjon. Motor bruker lang tid på å bli varm.

 

Er det noe som kan gå i stykker inni termostatenn? Det er jo bare ei fjær og et stempel?

Hvis man bare tar den ut og renser hele skiten, bør den jo fungere som den skal igjen. Å betale 1200 kr for å bytte den når det eneste som trengs kanskje er en skikkelig rens, føles... dumt.

 

Noen som har prøvd med bra resultat?

Link to comment
Share on other sites

termostat til 1200,- hørtes utrolig dyrt ut!

kosta 250,- til min...

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

"ikke dritt som gjør at den er defekt"..

 

Men hva kan ødelegges da? Graderinger, slitasje?

 

 

Grunnen til den høye prisen er at en må bytte hele termostathuset i samme slengen. En enhet hele shaiten.

 

Er en gele inni termostaten som løser og trykker på fjæra..

Virker ikke geleèn som den skal, er det bare èn ting å gjøre..

 

(etter at du har prøvd å kokt/stimulert geleèn altså..)

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er endelig termostaten byttet. Litt knotejobb kan du si..

 

Testet den nye og den gamle i varmtvannskjelen, og ved første øyekast ser de ok ut begge to. De åpner og lukker. Men:

Den gamle har morken/gåen pakning på ventilen, og har små åpninger hele tiden når den er kald også. I tillegg åpner den mye tidligere. Så den var nok gåen ja. Ikke var det mye rusk og rask i vannet eller termostathuset eller.

 

Skyllet anlegget samtidig, fylte på ny G30-kjølevæske og luftet etter Haynes-boka.

 

Nå ble bilen som den skal igjen ja! MYE fortere varm, og også merkbart bedre effekt på varmeanlegget. Får mere varme i bilen med mindre viftehastighet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...