Jump to content

Rust dør og kanaler, samt lakk som slipper.


robbe

Recommended Posts

Heisann.

Har en 2006 tdci titanium x, bilen er forsåvidt grei nok, men det er dog noen problemer med denne.

 

Den ruster, noe som jeg har forstått er typisk Mondeo. Har hatt en utrolig lang dialog med forhandler og Ford Norge, men de fraskriver seg etthvert ansvar for denne bilen.

 

Problemet er at lakken slipper i forkant av kanalene, på begge sider foran. har også mistet noe lakk på en av bakdørene.

 

Har forsøkt å få dette utbedret, etter at ford avslo reklamasjon(forstår fortsatt ikke det avslaget, men til....med dem for det :(

 

Lurer på hva det kan komme på i pris å få dette utbedret skikkelig, trodde jeg hadde fått det av en lakkerer jeg har benyttet mange ganger før, men lakken slipper like herlig hver vår i disse kanalene.

 

Vurderer nesten å fikse selv, smøre på rustfjerner..ferro-bet eller lignende, så en sealer over dette igjen, så sink og "stensprutbeskyttelse" etterfulgt av en dæsj 2 komponent spraylakk med klarlakk oppå.

 

Spørsmålet er om det vil holde, eller om det blir like ****** igjen til neste år. Er overhodet ikke hull eller slikt, men er irriterende med lakk som slipper hele tiden.

 

Noen som har en idè om hva i all verden dette er for noe? Sinkslipp eller? og hvordan få det best mulig, til lavest mulig pris. Orker ikke bruke 10000,- eller noe slikt på en bil som står til drøye 120000,- eller enda mindre i verdi :(

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om bilen din ikke har skvettlapper forran, etter at dette ble montert på min bil har det problemet blitt borte for meg. En annen ting er at om bilen din har vært inne til karroserisjekk årlig (det er et separat service hefte for slikt) så syns jeg det er rart at din forhandler avviser noen som helst garanti, men på en annen side så kan det komme av at det ikke er rust som du skriver men kun lakk som løsner (miljø lakk er noe dritt som ikke sitter så godt som gammeldags miljøskadlig lakk).

 

Samme hvordan du utbedrer dette vil jeg i allefall anbefale å motere skvettlapper.

 

Skvettlapper ble montert av forhandleren etter at jeg hadde kostet på utbedring første gangen.(de nektet plent da også).

Blir ikke borte selv med skvettlapper. Kan vel muligens tenkes at utbedringen ikke har blitt gjort godt nok, siden det er på`n igjen nå til våren.

 

Letter lei av Mondeo nå jeg, men bilen er god å kjøre selv med noen km på telleren, eneste andre feilene som jeg har på den er at jeg nok må bytte lenkearmer når jeg bytter dekk..romler bra over dumper, men dette er såvidt jeg har skjønt en enkel jobb. Skulle i følge ford også byttet en foring i bakstillingen, men de skulle ha så mye cash for det at da sjekker jeg heller mekonomen eller lignende, var visst noen sprekker på bremseslanger bak også, men det er også grei skuring å bytte :) så alt i alt er bilen bra, med unntak av disse lakkproblemene som jeg synes burde være unødvendige :(

 

glemte å si at ALLE servicer er tatt på merkeverksted og da forventer jeg at de også har tatt rustkontrollen i og med at selv ford norge sier det ikke skal være nødvendig å be spesifikt om det all den tid det er ford som har utført servicene. Aldri har de kommentert rustskader, med unntak av siste ford verksted jeg benyttet, de skrev "noe rust" uten å si noe mer, eller gjøre noe mer...ikke imponert over kvaliteten på servicen heller gitt :(

Link to comment
Share on other sites

hei anbefaler deg å fortsette å klage på dette, min 07 mod focus tok de alt på nå i og med eg kranglet endel på det og sa det rett og slett var for dårlig, dess mere folk klager på det dess mere bevisst blir de på at folk er missfornøyd med det og må ta tak i det

 

har fulgt med på endel biler på jobben nå etter eg vart obs på dette på min bil,

 

det som viser seg er at ford slites mye fortere på kanaler enn andre biler skvettlapper eller ikkje skvettlapper, det slites fortsatt vesentlig fortere enn andre merker, vi hadde inne en 2010 mod mondeo på skade, der viste det alledrede på kanaler at lakk/understellsmasse hadde begynt å slites/slippe på kanalene i forkant denne hadde skvettlapper og hadde gått ca 40k tok desverre ikkje bilder av dette

 

har sett på andre bilmerker som bmw,peugeot og volvo etc, dobbelt så gamle biler med mye høgere km der det tilnermet strøkent bak forhjul uten skvettlapper og viss det er slitt lakk så holder ihvertfall grunninga/understellsmassa selv om der ikkje er skvetlapper,

 

et anet problem er jo at det blir veldig sånn mørkebrun våtrust aktig på ford, andre merker blir bare sånn lysebrun om du skjønner hva jeg mener viss du får en steinsprut på en ford så begynner denne å krype innunder lakken og blir større som på en mercedes, andre får bare et hakk som blir brunt akkurat nedi

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

viss du har tenkt å utbedre selv så er det bare sanblåse, epoxygrunning, 3m 2komp steinsprutbeskyttelse+ lakk..... det holder ihvertfal viss det er noe stål igjen å legge det på da :lol:

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen på det du sier (desverre) jeg kjøpte bilen med 2 år/40.000 km garanti, så lenge garantien gjaldt så var de ganske greie å ha med å gjøre, steinsprut skader som forrige eier hadde fylt igjen med lakk ble ikke notert i karroseri service heftet. Så fort bilen var uten garanti ble alle disse småskadene notert inn på service heftet, det hjalp lite at at det ikke var rust der og at jeg argumenterte at de hadde vært der siden jeg kjøpte bilen, og at de ikke hadde anmerket dem så lenge som bilen var under garanti :mad2:

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg vel kanskje tatt dette med kanalene med en annen forhandler eller med Ford Norge direkte. Siden forhandleren monterte skvettlapper på bilen etter forrige utbedring så vil jeg jo tro de aksepterte den lakk-jobben som god nok. Ikke gi deg med det første, det er forhandleren som må stå for denne utbedringen (ergo en utgift for dem) å jo flere de kan kverulere å være vrange med til kunden gir seg jo flere penger sparer de jo :(

 

Har forsøkt med Ford Norge og det var vel de som drepte lysten til å fortsette å sloss. Var sågar innom forbrukerrådet, men det var så mye styr og merkelige meldinger fra Ford at jeg til slutt ga opp. Helt sikkert helt i tråd med hva Ford hadde i tankene :( Litt dumt i og med at jeg for all fremtid har bestemt meg for å nevne det hver gang jeg får muligheten til å kommentere slike saker :/ ikke det at jeg er hevngjerrig eller noe slikt, men......

 

viss du har tenkt å utbedre selv så er det bare sanblåse, epoxygrunning, 3m 2komp steinsprutbeskyttelse+ lakk..... det holder ihvertfal viss det er noe stål igjen å legge det på da :lol:

 

Hehe, er da ikke noe hull og rusten er kun overfladisk, så jeg tror kanskje det blir til at jeg fikser selv.

Har i grunn bestemt meg for å kjøre denne bilen i stykker før jeg evt stamper den til en eller annen som synes gamle biler er topp.

Bilen er teknisk bra med noe smått som blir fikset i forbindelse med vårshiningen, kan like gjerne bruke noen dager ekstra i garasjen og få fikset rusten også, om de tingene jeg bruker fester på bilen vel og merke :)

 

hei anbefaler deg å fortsette å klage på dette, min 07 mod focus tok de alt på nå i og med eg kranglet endel på det og sa det rett og slett var for dårlig, dess mere folk klager på det dess mere bevisst blir de på at folk er missfornøyd med det og må ta tak i det

 

har fulgt med på endel biler på jobben nå etter eg vart obs på dette på min bil,

 

det som viser seg er at ford slites mye fortere på kanaler enn andre biler skvettlapper eller ikkje skvettlapper, det slites fortsatt vesentlig fortere enn andre merker, vi hadde inne en 2010 mod mondeo på skade, der viste det alledrede på kanaler at lakk/understellsmasse hadde begynt å slites/slippe på kanalene i forkant denne hadde skvettlapper og hadde gått ca 40k tok desverre ikkje bilder av dette

 

har sett på andre bilmerker som bmw,peugeot og volvo etc, dobbelt så gamle biler med mye høgere km der det tilnermet strøkent bak forhjul uten skvettlapper og viss det er slitt lakk så holder ihvertfall grunninga/understellsmassa selv om der ikkje er skvetlapper,

 

et anet problem er jo at det blir veldig sånn mørkebrun våtrust aktig på ford, andre merker blir bare sånn lysebrun om du skjønner hva jeg mener viss du får en steinsprut på en ford så begynner denne å krype innunder lakken og blir større som på en mercedes, andre får bare et hakk som blir brunt akkurat nedi

 

Forstår hva du mener, men panseret mitt har kun sånne små flekker, kanalene derimot er litt "mørkere" i allefall der lakken har sluppet :/

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt med Ford Norge og det var vel de som drepte lysten til å fortsette å sloss. Var sågar innom forbrukerrådet, men det var så mye styr og merkelige meldinger fra Ford at jeg til slutt ga opp. Helt sikkert helt i tråd med hva Ford hadde i tankene :( Litt dumt i og med at jeg for all fremtid har bestemt meg for å nevne det hver gang jeg får muligheten til å kommentere slike saker :/ ikke det at jeg er hevngjerrig eller noe slikt, men......

 

 

 

 

 

 

er jo bare å si hva man mener det når temaet kommer opp, har ihvertfal nevt fords "supre" rustgaranti (hvordan den egentlig opleves fra kjøpers side) til flere som har lurt på å kjøpe bil, er jo litt sånn når man jobber med bil at folk spør hva en anbefaler å kjøpe/ikkje kjøpe..... hva man skal se etter på de enkelte bilmodeller osv.... men folk kjøper jo fortsatt mercedes da selv om de har hatt rustproblem i alle år og de nyere som skal vere bedre er jo fortsatt like dårlig :rolleyes:

 

 

men man kan jo se på renault da de har hatt et "drittbil" rykte i årevis, nå er de nesten vekk, her i området ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Vigdis Pedersen hos Ford Norge og spør hva dette er for noe tull. Jeg har pratet med hu flere ganger, blant annet da jeg skulle ha Focusen på systemvareoppdatering, og da var det noe tull hos Bilia. Hu kontaktet verkstedet og spurte hva de drev på med, og sa jeg skulle få leiebil neste gang den var inne for å få den oppdateringen:)

 

Mailen hennes er : vpederse@ford.com , veldig trivelig dame.!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Vigdis Pedersen hos Ford Norge og spør hva dette er for noe tull. Jeg har pratet med hu flere ganger, blant annet da jeg skulle ha Focusen på systemvareoppdatering, og da var det noe tull hos Bilia. Hu kontaktet verkstedet og spurte hva de drev på med, og sa jeg skulle få leiebil neste gang den var inne for å få den oppdateringen:)

 

Mailen hennes er : vpederse@ford.com , veldig trivelig dame.!

 

 

Var Ford motor norge som skapte masse problemer for meg og nektet å godta reklamasjon, riktignok etter at forhandler i Drammen gjorde en for meg helt merkelig vurdering av skadene.

Er litt lett å hevde steinsprut, jeg mener, det går massevis av mkIII mondeoer med flasset lakk på kanaler. Enten så tåler de ikke å brukes, eller så er det noe feil med lakk/grunning/galvanisering. Selv min gamle pajero rustet jo mindre og den RUSTET :( Deler ikke betegnelsen "trivelig Dame" desverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min inne til rustreklamasjons utbedring nå. De ville egentlig bare dekke den ene døra bak på h.side, men dette klagde jeg på siden jeg så spor av samme rustskade dannelse på de andre 3 dørene + at lakken hadde flasset av litt på bakluka. Nå rep og lakker de alle 4 dører og bakluke + tilstøtende flater. Betalte noen ekstra kr for at de tar frontfanger og bakfanger i samme slengen. Panser og tak er ok fra før. Må si jeg er veldig fornøyd med Ford Norge! :)

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min inne til rustreklamasjons utbedring nå. De ville egentlig bare dekke den ene døra bak på h.side, men dette klagde jeg på siden jeg så spor av samme rustskade dannelse på de andre 3 dørene + at lakken hadde flasset av litt på bakluka. Nå rep og lakker de alle 4 dører og bakluke + tilstøtende flater. Betalte noen ekstra kr for at de tar frontfanger og bakfanger i samme slengen. Panser og tak er ok fra før. Må si jeg er veldig fornøyd med Ford Norge! :)

 

Så bra at du er fornøyd med dem, personlig tror jeg nok at det meste avhenger av hvilket verksted man i utgangspunktet benytter og hvordan de håndterer reklamasjoner på produktet sitt. Kan godt hende saken hadde fått en annen vending om jeg hadde benyttet ett annet ford verksted, men tror det løpet er kjørt i og med at det nok er registrert ett eller annet sted at bilen min IKKE har garanti. Angrer på kjøpet av bilen i utgangspunktet og da kun pga disse lakkproblemene, ellers har den vært noenlunde ok.

 

Vel blir nok til å utbedre selv, bilen er jo desverre ikke verdt så mye lenger, så da kan man like gjerne fikse selv. Om man ikke leverer til karosseriverksted og får foretatt en skikkelig utbedring. Kanskje "spot repair" hadde vært en mulighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært hos lakkerer som jeg forøvrig har brukt tidligere også og vist fram bilen.

 

Han er rimelig overasket over at det har blitt slik, har benyttet dette firmaet før og er fornøyd med hva de har gjort tidligere.

 

Det han foreslo var å slipe ned og gjøre alt nødvendig samt legge på "ruglemasse"/steinsprutbeskyttelse, dette er en relativt tjukk guffe som vel tåler "steinsprut" bedre enn det som er orginalt fra Ford.

 

Videre anbefalte han meg selvsagt å rustbehandle bilen og kanskje kanaler spesiellt, han mente jeg kunne fikse det selv, men mulig jeg leverer bilen inn for komplett understell/hulromsbeskyttelse.

 

Kom imidlertid til å tenke på hvorvidt det er lurt å legge på ekstra stensprutbeskyttelse, for om jeg velger å selge bilen så kan jo selvsagt mulige kjøpere tro jeg har forsøkt å kamuflere rust, noe som ikke er hensikten, er bare lei av å løpe å få lakket "hver" vår.

 

Noen meninger om steinsprutbeskyttelse her inne?

 

Og ja, firmaet jeg skal bruke er stort og annerkjent i distriktet hvor jeg bor :)

Link to comment
Share on other sites

steinsprutmasse/body er kurant vis det blir lagt på skikkelig så blir det ikkje så gale egentli. på bruksbil uten skvettlapper er det nok egentli beste veien å gå... men at det flasser har ingenting med steinsprut å gjøre men rettåslett dårlig grunning/grunnarbeid!!! dette er mer å mer av, mye pga penger og miljøkrav+++

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

steinsprutmasse/body er kurant vis det blir lagt på skikkelig så blir det ikkje så gale egentli. på bruksbil uten skvettlapper er det nok egentli beste veien å gå... men at det flasser har ingenting med steinsprut å gjøre men rettåslett dårlig grunning/grunnarbeid!!! dette er mer å mer av, mye pga penger og miljøkrav+++

 

Da var tid hos lakkerer bestillt for å få lagt på denne massen, samt lakket opp kanalene igjen, samt utbedret en liten skade på ene bakdøren(lakk har sluppet der også).

Blir 3 gang man gjør ett forsøk på å få dette skikkelig. Lakkereren er veldig grei sånn sett, men begynner å bli lei av å måtte fikse dette hver vår.

 

Det het en gang i tiden "Alle biler ruster, men opel har Rekord" tror det kan skrives om til Ford Mondeo mk3= rustproblematikk utav en annen verden :(

 

Tror bilen rett og slett blir solgt/byttet inn, selv om det er ett enormt tapsprosjekt å i det hele tatt eie Mondeo, med tanke på innbytte vel og merke :)

 

Kommer jo biler fra Asia også, selv om Mondeoen er fin å kjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Da var tid hos lakkerer bestillt for å få lagt på denne massen, samt lakket opp kanalene igjen, samt utbedret en liten skade på ene bakdøren(lakk har sluppet der også).

Blir 3 gang man gjør ett forsøk på å få dette skikkelig. Lakkereren er veldig grei sånn sett, men begynner å bli lei av å måtte fikse dette hver vår.

 

Det het en gang i tiden "Alle biler ruster, men opel har Rekord" tror det kan skrives om til Ford Mondeo mk3= rustproblematikk utav en annen verden :(

 

Tror bilen rett og slett blir solgt/byttet inn, selv om det er ett enormt tapsprosjekt å i det hele tatt eie Mondeo, med tanke på innbytte vel og merke :)

 

Kommer jo biler fra Asia også, selv om Mondeoen er fin å kjøre :)

 

Da var bilen "flekket" dvs, bodyshutsen sprayet på undersiden av kanalene og ny lakk på kanalene, i tillegg til dette ble ene døren fikset litt pga "lakkslipp" i ett hjørne. Så nå vurderer jeg sterkt å selge bilen. Mon tro hva man får for en 2006 stv 2,0tdci titanium x 115 hk?

 

Skal fikse noe mekanisk før den evt blir solgt/byttet inn, for jeg er ikke ute etter å lure noen som helst, kanskje best å bytte den inn hos forhandler :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...