Jump to content

Turbovalg Etanol IST


Truckdriver

Recommended Posts

Jeg har i en tid diskutert turbobytte med eieren av den bilen det er snakk om her. Drømmen ville jo selvsagt vært en EFR, men når man skal tenke realistisk så er ikke budsjettet høyt nok til det. Ønsket er en billigst mulig turbo som leverer nok for å nå målet som er å passere 400hk på orginal motor, maks 5000kr. Fult ladetrykk er ønskelig før 4000rpm, helst ca 3500. Det blir nok laget ett nytt og bedre puls splitt grenrør som passer til ny turboen. Kina turbo har jeg lagt ned veto mot :P Målet betyr jo at det selvsagt er planlagt å lade ivertfall 2 bar.

Jeg har sett en E46 til salgs her på forumet, men den blir vel litt i minste laget.

Jeg tenker denne som en mulig kanidat:

http://www.full-race...4e-turbo-1.html

Med trim50 eller 57 kanskje? Men hva med turbin, og AR på eksoshus?

En av disse kunne kanskje også vært ett alternativ? http://www.full-race...arner-airwerks/

Jeg har også vært å sett på Turbonetics sin side, men ser ut som tilsvarende turbo der blir dyrere.

Turbovalg er jo ganske komplisert, og ikke helt min sterkeste side :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en tid diskutert turbobytte med eieren av den bilen det er snakk om her. Drømmen ville jo selvsagt vært en EFR, men når man skal tenke realistisk så er ikke budsjettet høyt nok til det. Ønsket er en billigst mulig turbo som leverer nok for å nå målet som er å passere 400hk på orginal motor, maks 5000kr. Fult ladetrykk er ønskelig før 4000rpm, helst ca 3500. Det blir nok laget ett nytt og bedre puls splitt grenrør som passer til ny turboen. Kina turbo har jeg lagt ned veto mot :P Målet betyr jo at det selvsagt er planlagt å lade ivertfall 2 bar.

Jeg har sett en E46 til salgs her på forumet, men den blir vel litt i minste laget.

Jeg tenker denne som en mulig kanidat:

http://www.full-race...4e-turbo-1.html

Med trim50 eller 57 kanskje? Men hva med turbin, og AR på eksoshus?

En av disse kunne kanskje også vært ett alternativ? http://www.full-race...arner-airwerks/

Jeg har også vært å sett på Turbonetics sin side, men ser ut som tilsvarende turbo der blir dyrere.

Turbovalg er jo ganske komplisert, og ikke helt min sterkeste side :P

E46 er noe impotente greier som er forbeholdt høykomp gutta. :P

I motsetning til trim 54, 57 og 60 er E50 kompressoren en av de aller beste i den gamle T-serien og den leverer så godt som alltid gode resultater. Om du kjøper Garrett, Turbonetics, Precision eller Compturbo spiller i grunnen mindre rolle.

Sjekk TN400 her: http://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_51&product_id=68

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra kompressorkart ser E46 ut til å akkurat være stor nok, på det berømte håret. Kunn derfor og at man får de slengt etter seg at den ble nevnt :P

Budsjettet tillater ikke turbo enda, da clutchen slurer, og bilen burde fått montert oljekjøler og større IC før en større turbo, så det er enda litt tid å tenkte på :)

Den i linken din ser bra ut, men 1000kr for dyr :P

Om vi fortsatt tar utgangspungt i den første linken min, og haker av for trim50. 420whp burde vel være god for godt over 450 motor hk med etanol, og enda litt å gå på? For å være ærlig la jeg ikke merke til at det sto whp først.

Men så kommer man til de forvirrende turbin valgene. Hva vil den praktiske forskjellen være fra steg3 til steg5 turbinhjul?

Hva er det vanligste/beste AR valget på eksoshus til en 2,0 8v motor. Etanolen kjøler jo bra, så det største huset er nok ikke nødvendig. Blir 0,63 passelig, eller kan man tilate seg 0,48 for tidligst mulig trykk, eller blir det for lite?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=237642

GT 2860 blir vel feil på alle måter til en 2,0? Kontra 3071 som jo er en god turbo?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=237642

GT 2860 blir vel feil på alle måter til en 2,0? Kontra 3071 som jo er en god turbo?

Garrett har flere gode GT turboer.

GT28RS er én av dem og kan tenkes på som en moderne utgave og oppgradering av Cosworth T3 turboene.

Fullsize GT3071R med 60 mm turbinhjul kan, som tidligere nevt, tenkes på som tilsvarende for T34 turboen.

 

Som vi ser er det ca. 100 hk forskjell i kapasitet mellom de to.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fant til slutt ett kompressorkart. Og det lover dårlig.

http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/gt28rscompress.gif

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er nok værre enn som så.

Husker hvor imponert jeg ble første gang jeg såg kartet i linken din og naivt stolte på saker og ting. Tenkte at det var smått utrolig at en slikt kompressorhjul i ett A/R 0,60 kompressorhus klarer 2,0 BAR ladetrykk.

 

I ettertid viste det seg, som så ofte før, at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som oftest det.

Her ett nyere og korrigert kart fra GARRET selv. Har troen på at dette viser realitetene.

739548-1comp.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter det eg har sett pleier desse å gå "tomme" på rundt 1,5bar.

GT2860 er en typisk oppgraderings turbo til 200sx med sr20det, høy komp motor på 8:5-1.

Som du ser blir det problemer rundt 2,6 i PR.

Hvis man tar med trykkfall over luftfilter, intercooler osv så er man i grenseland allerede ved 1,35 - 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt feil den turboen der ja, som jeg regnet med :P

Er vel ikke helt favoritten din, men hva tror du om Holset HX35 sammenlignet med trim 50 turboen nevnt lenger opp her? Billige turboer som har vist seg å fungere greit i praksis på flere biler. Med E85 så blir det nok heller ikke noe mer varme enn dieselmotorene den egentlig er beregnet for.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blir litt feil den turboen der ja, som jeg regnet med :P

Er vel ikke helt favoritten din, men hva tror du om Holset HX35 sammenlignet med trim 50 turboen nevnt lenger opp her? Billige turboer som har vist seg å fungere greit i praksis på flere biler. Med E85 så blir det nok heller ikke noe mer varme enn dieselmotorene den egentlig er beregnet for.

Jeg tror at man kan sammenligne HX35 med E50 som er en meget velfungerende turbo. Spool intensiteten er ikke blandt de beste, men i praksis vil nok begge gi tilfredstillende resultat, spesielt med E85.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Holset har mange flere fordeler en ulemper vertfall :)

Anti surge og twin scroll på en rekke utgaver av hx35 som eg har sett.

 

Så er det et hav av dem også til en billig penge.

 

Hadde vert artig å satt opp E50 mot HX35 på samme motor å se hva man får igjenn for pengene :)

 

Som du ser blir det problemer rundt 2,6 i PR.

Hvis man tar med trykkfall over luftfilter, intercooler osv så er man i grenseland allerede ved 1,35 - 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden.

 

Er ikke så god på å lese turbo kart enda, men ser det tydelig når du peker det ut for meg.

Absolutt ingen turbo for cosworth eller ohc ser eg vertfall.

 

1,35-1,4 Bar er katastrofe :S

 

Btw: Kanskje dette hjelper litt.

http://www.myholsetturbo.com/modelinfo.html

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Jo. Med untak av eksomanifold, dyser og toppbolter så er det snakk om 100% orginal motor.

Edit: Ser du noe galt i det?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jo. Med untak av eksomanifold, dyser og toppbolter så er det snakk om 100% orginal motor.

Edit: Ser du noe galt i det?

 

Neida, for jeg har ikke noe inngående kunnskap om hvor mye en slik motor tåler, men jeg ville tro topp-pakningen tok kvelden rimelig fort ved så høyt trykk...

Dette er bare god lesning for min del, for jeg har selv en is-motor med 12.9 bolter i toppen og ellers orginal (katalysator motor med 8,5:1 komp) som snart skal startes opp med datasprut, så da håper jeg den holder en stund på 1bar+ :D

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Neida, for jeg har ikke noe inngående kunnskap om hvor mye en slik motor tåler, men jeg ville tro topp-pakningen tok kvelden rimelig fort ved så høyt trykk...

Dette er bare god lesning for min del, for jeg har selv en is-motor med 12.9 bolter i toppen og ellers orginal (katalysator motor med 8,5:1 komp) som snart skal startes opp med datasprut, så da håper jeg den holder en stund på 1bar+ :D

 

Det er min bil det er snakk om, å den har vel 9,3:1 i komp, så den har holdt lenge nok til å kjøre igjennom 400L E85 på ca 1,4bar trykk. Mener på at vi var oppe i 1.6-1.7 uten at det gjorde noen skader :)

 

Les tråden til BM-RACING , da blir du imponert over holdbarheten på en gammel ohc :P

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Toppakninga havarerte jo desverre en gang pga de unbraco boltene som var feil. Ellers har den fungert bra, og eneste problemene som egentlig har vært er slurende clutch og høy oljetemp på banekjøring, pga manglende oljekjøler :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo bare helt flott ut, men jeg har heller ikke montert oljekjøleren min, men det er kanskje lurt å få gjort fortest mulig det da :P

Er det best å montere den før eller etter turbo? Og hvor mye strammer dere toppboltene når det er orginal pakning der?

Link to comment
Share on other sites

115nm er det vel med 12.9 unbraco. Om du skifter toppakning samtidig så ettertrekker du med 115nm etter at motor er varmkjørt også.

Skifter du ikke pakning så skifter du en og en bolt i tiltrekkingsrekkefølgen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

115nm er det vel med 12.9 unbraco. Om du skifter toppakning samtidig så ettertrekker du med 115nm etter at motor er varmkjørt også.

Skifter du ikke pakning så skifter du en og en bolt i tiltrekkingsrekkefølgen.

 

Ok, byttet en og en i riktig rekkefølge, og mener jeg dro til med 13-14kg etter varmkjøring.

Link to comment
Share on other sites

http://turbocharged.com/catalog/compmaps/fig5.html

http://www.atpturbo.com/root/maps/gt3071r.htm

 

Om disse kartene stemmet så har GT3071 ca 150hk mer kapasitet, om det er rett super60 tubo jeg viser til der :P

 

Ok, byttet en og en i riktig rekkefølge, og mener jeg dro til med 13-14kg etter varmkjøring.

 

130-140 nm er for mye etter min smak, og det er større fare for at gjenger i blokka sprekker, bolter blir for mye strekt, osv.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg synes 650hk høres mye ut fra en T3 :unsure:

Ca 500hk på litt over 2 bar på GT3071 som maks, om jeg leser rett. Allerede ved litt over 400hk har jeg hørt om forbedring med GT3076 kontra GT3071.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en HX35 som skal utprøves :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...