Jump to content

Bytte de store foringene i bakstillinga


torstein

Recommended Posts

Lurer på om noen har noen tips/triks når det gjelder bytte av de store foringene i bakstillinga.

Har kjøpt røde powerflex foringer så frykter at jeg må demontere hele bakstillinga også i presse?

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

kan sette ei stor pipe eller noe lignende oppå foring og rør som er utenom foringa under med noe mothold til skrue oppå eller noe lignende så bruker du lang skrue eller gjengestang med riktige gjenger å setter oppi og skrur bakstillinga oppigen så foring blir pressa ut... litt vanskelig forklart men får prøve å tolke det..

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Kan byttes på bilen, som nevnt over, eller bruke ei stor pipe og sette mellom foringa og bilen og en jekk under traversjen og tvinge de ut sånn, anbefaller og kjøpe bolt som er 5 mm lengere, det gjør jobben en del lettere for og få de sammen igjen

Link to comment
Share on other sites

Kan byttes på bilen, som nevnt over, eller bruke ei stor pipe og sette mellom foringa og bilen og en jekk under traversjen og tvinge de ut sånn, anbefaller og kjøpe bolt som er 5 mm lengere, det gjør jobben en del lettere for og få de sammen igjen

 

 

sist eg monterte med polyforinger så brukte eg skrua fra travers framme først og skrudde oppi bakstilinga med den(ikkje med muttertrekker på full gass pga skrua har ikkje nok gjenger til å få foringa heilt opp) så satte eg i dei 2 10mm skruene på plata under foring så bytta eg tilbake til org skrua for da er foring nok pressa sammen...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

dette var lettere sagt en gjort. de orginale spratt ut som ingenting. men de nye racing plastikk foringene klarer jeg ikke å få inn. prøvd med jekkestropp og jekk trikset men jekken er ikke sterk nok. langt der ifra.

Link to comment
Share on other sites

gnudd på med sinnsykt mye fett, men kan prøve med zalo også selv om jeg tror fett har samme effekt.

 

har prøvd med gjenge stenger 2 tonn jekk med 5 tonn jekk under der igjen.

nytteløst. tror det blir å demontere bakstilling og ta den til en presse.

Link to comment
Share on other sites

ja. jeg måtte ihvertfall gjøre d når jeg monterte poly race foringer i bakstillinga mi, d kan være lurt å slipe av toppen på foringa litt for den er som regel noe lengre enn hylsa som du skal ha igjennom, å da er d greit å ta vekk litt slik at du får bolten igjennom å opp i bilen igjen :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

ja. jeg måtte ihvertfall gjøre d når jeg monterte poly race foringer i bakstillinga mi, d kan være lurt å slipe av toppen på foringa litt for den er som regel noe lengre enn hylsa som du skal ha igjennom, å da er d greit å ta vekk litt slik at du får bolten igjennom å opp i bilen igjen :)

 

mener på at man skal stramme dette såpass at den blir litt flatere.

Link to comment
Share on other sites

Ser gjerne bilde av spesialverktøy!

 

 

En type spesial verktøy til foringer er spesielle gjengestenger med muttere med skiver med lager i da får man veldig stort press pga lagra så blir det ikke tungt og skru vi bruker slike daglig på jobb til foringer i for/bakstilling og hydralisk spesial verktøy til foringer og lager men dette er så dyrt utstyr at er ikke mange som kjøper slikt til og ha hjemme

 

jeg skal prøve og huske og ta bilde av det

Link to comment
Share on other sites

slip av foringen på toppen slik at du har 2-3 mm når hylsa er banka inn, da er d bare å skru bakstillinga på plass.d blir press nok oppover der uansett. viss ikke må du få deg lengre bolt. men du får igjen et problem med den plata man skrur på plass der. er foringa for høy så kan d bli vanskeli å få den på plass

selv brukte jeg presse for å få inn mine foringer å slipte av ca 1 cm men hadde igjen noen mm iforhold til hylse å foring

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...