MK2 Posted June 17, 2012 Posted June 17, 2012 Har endlig fått start på escorten, men for at motoren ikkje skal dø må eg holde tenningslå sen på "kinne" hakket... motoren er ein 2.0 och med forgasser og stiftetenning.., håper på :rolleyes:svar
RS 1000 Posted June 17, 2012 Posted June 17, 2012 Har endlig fått start på escorten, men for at motoren ikkje skal dø må eg holde tenningslåsen på "kinne" hakket... motoren er ein 2.0 och med forgasser og stiftetenning.., håper på :rolleyes:svarCoilen må få strøm når du slipper nøkkelen også. Det gjør den ikke nå. Bare sjekk med prøvelampe. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Granada 2.8 Ghia Posted June 17, 2012 Posted June 17, 2012 Som RS1000 sier, coilen din får ikke strøm, du mangler strøm gjennom formotstanden, enten er motstanden defekt, eller så kommer det ikke strøm til formotstanden. Vet ikke med Escort, men på granada er formotstanden en blå motstandsledning. Det kan være en kabelsko som har sklidd ut. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
MK2 Posted June 17, 2012 Author Posted June 17, 2012 Men viss eg setter kunn på tenninga så her eg 12v inn på coilen, så da burde det vell vere det etter kinning og??
Granada 2.8 Ghia Posted June 17, 2012 Posted June 17, 2012 Burde være det da, men det er da vel lett å sjekke, monter ei 5W 12V lyspære i paralell med coilen. Når du skrur på tenninga så skal den lyse, når du kinner skal den blinke(kanskje litt for fort til at du ser det), når den starter så vil du neppe se lys i den i det hele tatt og når den stopper så skal den også lyse om tenninga er på(litt avhengig av posisjon på stifta selvfølgelig). Litt forbehold om de med stift har formotstand, så burde du ha maks 9 V på coil med tennig på uten kinning, og batterispenning under kinning. Mulig at coil, stift eller kondensator er dårlig og den lett økte speninga er det som får den til å starte. Ville starta med en kikk under fordelerlokket, dårlig stift burde man se, dårlig kondensator gir dårlig stift, ser det dårlig ut der, skift begge deler, ser det bra ut, lån en coil fra en hvilken som helst 2.0-2.8 før 85, eller hva du har stående og prøv igjen `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
MK2 Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Testet med ei pære slik du sa, når eg har tenninga på så er det ikkje lys u den ( ikkje strøm ).... men når eg kinner så blinker den.. jordings feil her eller?
MK2 Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Her er det vell noe stein gale??? Når eg tar ein ledning fra batteri og over på + på coilen så begynner starteren å gå.. og da er tenninga av.
as. Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Her er det vell noe stein gale??? Når eg tar ein ledning fra batteri og over på + på coilen så begynner starteren å gå.. og da er tenninga av.Da er det antagelig koblet noen ledninger fort og gæli, om ikke det er tilfellet er det tull med tenningslåsen din. Coil + ledningen din blir aktivert kunn når trinn 3 (starter inslag) på tenningslåsen er aktiv, du må koble så coil + blir aktivert av trinn 2 (dit nøklen returnerer etter oppstart).
MK2 Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 På tennings låsen går det konstant strøm inn på punkt 30, punk 15 har eg strøm på trinn 2 på tennings låsen, på punt 60 har eg pulserende spenning ved kinning og punkt R har 12v på trinn 1 på tennings låsen. Så eg burde hadd strøm fra trinn 2 til coil? Har ikkje gnist selv om coil har strøm direkte fra batteri heller. Coilen er i orden og er testet på annen bil. Fordeleren har ny kondensator og stift og tennings merkene på motoren er innstilt... sjønner fint lite her...
Krona Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 (edited) Du sier jo at motoren går bare når du drar på hakk 3. Strekk en ledning fra hakk 2 (punkt15) og til + på coilen og ta vekk den som står på nå så tenker jeg den starter jeg Er vel ikke værre enn det? Her er det vell noe stein gale??? Når eg tar ein ledning fra batteri og over på + på coilen så begynner starteren å gå.. og da er tenninga av. Selvfølgelig. Siden coilen er kobla på hakk 3, sammen med starteren så får jo starteren også strøm når du kjører + på coilen Edited June 22, 2012 by Krona Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now