Jump to content

Bytte simring


Siberiantiger

Recommended Posts

Skiftet olje på bilen for noen dager siden. Visste også at det var noe merkelig med olje nivået for jeg har måtte fylt på.. ganske mye. Fant ihvertfall ut at det var vått (olje) under girkassen på min Mondeo 2.0 TDCi 2004 modell med automat.

 

Var redd det var girkassen. Tok den derfor med på et Ford verksted for å få et serviceråd. Fikk da vite at det mest sannsynlig var simring i bakkant veivaksel som var defekt. Det lekker ikke nok til at det renner, men nok til at det blir fuktig og sannsynligvis drypper (uten at jeg har sett noe våt flekk på parkerings plassen min.)

 

De sier at jeg kan kjøre med dette så lenge jeg holder øye med oljenivået. Men når jeg kommer i en EU kontroll, vil jeg få en 2'er feil og dermed MÅ jeg gjøre noe for å få bilen på veien igjen.

 

Fikk et "kostnads overslag" på mellom 25000 og 30000. Dette inkluderer da skifte av klutsj (svinghjul (kr 5000,- blir i tillegg ofte byttet i slike sammenhenger)

 

Så spør jeg først og fremst på dette forumet om dette er noe en i det hele tatt bør begynne å rote med selv for å spare noen kroner? Eller er det for komplisert og trenger spesial verktøy? Er det noe annerledes med biler med automatgirkasse enn de med manuell girkasse.

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Skifte av Cluch på en bil med automat ? er ingen cluch mellom motor og girkasse der, Tror de driver å roter litt her ? prisen her er jo helt vill spør du meg !

 

Om man ikke har skrudd automatgir før ville jeg nok heller satt bort jobben !

 

Mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

Det er mye jobb, men å inkludere clutch og svinghjul på en automatbil er vel i beste fall en misforståelse. Jeg ville sagt et sted mellom 15 og 20000 kr, da det er ca ti timer skruing.

 

Prøv med Omega 917 lekkasjestopper først, den er utrolig. Google og les

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

 

Det lekker ikke nok til at det renner, men nok til at det blir fuktig og sannsynligvis drypper (uten at jeg har sett noe våt flekk på parkerings plassen min.)

 

En såpass liten lekkasje går mest trolig fint på eu kontroll.

Men problemet bør jo uansett gjøres noe med hvis bilen skal være verdt noe..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hadde fruens bil på EU kontroll på mandag og hadde lekkasje der jeg også, simring på veivakselen. Ca 8 timers skruing.

 

Jeg har testet ut noen produkter fra Liqui Moly i det siste og de har en som heter Motor Oil Saver. Jeg skal helle på dette i morgen, tørke godt rundt der det lekker og sjekke om dette kan løse problemet. Er i såfall verdt 200kr å teste det.. Aner ikke om det kan tette en lekk simring men....

 

Dette skriver de om produktet:

 

Regenerates rubber and plastic engine seals such as shaft seals and valve stem seals and prevents oil stains under the vehicle. Counteracts oil dilution. Reduces engine noise and oil consumption through piston rings and valve guides.

 

Link: Motor Oil Saver

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...