Jump to content

toppakning dohc sierra


dohcboy

Recommended Posts

skal hive meg rundt å bytte register osv på dohcn min + toppakninga siden jeg har fått kjølevæske lekkasje i bakkant av toppen. så hva anbefaler dere som driver med dohc slags toppakning ? er metallpakninga no å rope hurra for ?

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert ståltoppakning på min Dohc med Ford Finis 1101405. Jeg synes denne er bedre enn std fiberpakning. Denne er beregna på senere Scorpio, og da er det faktisk annet tiltrekningsmoment pga stålpakning. Kan finne frem dette hvis det er ønskelig.

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Samme toppakning som Torgeir har brukt på dohc turboen selvsagt :P Altså stålpakningen, den med ett slags plastbelegg utenpå. Når den holder til å gjennbrukes 3-5 ganger uten å ta skade så bør den være mer enn bra nok for din bruk :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hehe ja tror nok d blir stålpakning til min oxo

fant denne fra burton til 16v motoren ? noen som vet om den er stål ?

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-dohc/head-gasket-set-dohc-16v-5-94-inj-dohc792k.html

ellers så har jeg funnet d meste orginalt. kjede,strammere og sleide\glidere orginalt til en fornuftig pris. + kjeda til oljepumpa.

viss lagra er grei lar jeg dem være men d blir nok ny oljepumpe oxo + dreva da :)

dette såfremst at toppen min er i orden da :P for d vet jeg jo ingen ting om hehe men den starter å går da hehe

 

ellers har jeg funnet frem litt her

 

http://www.fordpartsuk.com/shop/c/dohc_timing_chains_and_components_549/

http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-dohc/drive-chain-oil-pump-dohc-8v-16v-05-94-dohc1057a.html

http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-dohc.html?brand=727&product_area=745

 

@ Christer. ja takk gjerne d du :D

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Tatt fra Fords verkstedmanual:

 

Cylinder head, stage 1 10 Nm

Cylinder head, stage 2 35 Nm

Cylinder head, stage 3 90°

Cylinder head, stage 4 90°

Auxiliary cylinder head bolts (x3) 38 Nm

 

 

 

Også må du ikke glemme den lille strammeskinnen til oljepumpekjedet, den er alltid mest slitt ;)

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

den 16v topppakningen der er jeg 99% sikker på at er fiberpakning, men den er bra..

kjørte på sånn pakning uten problemer i alle årene jeg brukte 2l blokka..

 

stål drevene behøver du nok ikke å bytte, men selve strammer armen med plastdrevet der burde du bytte..

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill her kenneth. har du mere på lur ang dohc så fyr løst :D

hvor får jeg tak i oljepumpe til dohcn ? fant den ikke hos burton

 

2mm shims på trykkregulatoren i pumpa gir en økning på 0.8bar trykk ;)

 

"vips så pumper den som en ny" :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenkte bare å nevne at jeg fikk Stålpakning i pakningssettet til 8v DOHC. Elring pakke fra Mekonomen. Ble ganske overrasket når jeg fikk pakningssettet.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kjedestrammeren så sier de fleste at den må byttes, men den kan fint resettes og brukes om igjen. Om man gjør det med makt og på feil måte kan den ødelegges, så greit med god teknikk og litt tålmodighet.

Vil allikevel anbefale å bytte den, selvom jeg selv kun bytter om det er synlige skavanker på låsesplinten.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke litt. Hele registret ble vel byttet av forrige eier?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...