Jump to content

Mondeo perlesort lakk - nye riper hver dag - hva gjør jeg?


reggy

Recommended Posts

Har en 2010 mod Ford Mondeo stv i sort perlelakk tror jeg den heter.

 

En fin farge, men tung å holde. Synes nesten det er nye riper å spore hver dag. For det blotte øye er det sort, blank og fin. Men går jeg litt etter synes jeg stadig vekk det kommer noe nytt i lakken alla riper....

 

Noe kan sikkert rettes på med boning og god voksing.

 

Men hva er god voks? Og bør den helst brukes med maskin - i så fall har jeg ikke det. Og tørr kanskje ikke heller da det vel er lett og brenne voksen.???

 

Er voks med sort farge noe å bruke for å skjule litt riper???

 

Er Ditech lakk beskyttelse tingen?

 

Alle tips mottas med takk:)

 

(jeg vet også at en del klarer å få tak i bilvask, voks etc som egentlig er for industrien (ikke til kjøp for oss private forbrukere) som visstnok er noen helt fantastiske midler..-- noen gode tips der??)

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker du når du vasker bilen da? Svamp?

 

Mitt råd er en lett polering med litt korrigering der det trengs. Så en veldig god lakkforselger og etter der en bra tykk voks.. Da bør du få en lakk som tåler litt.. Men selfølgelig, sort er en vanskelig farge, og man ser alt av uønsket på sort bil..

Link to comment
Share on other sites

Ditech = NEI! Teoretisk og praktisk sett så er det sikker godt nok for mange, er du virkelig glad i bilen din så driter du i det..

 

Ta en runde noe alla dette:

 

 

* Bruk prickbort, og la det virke i 10-15 min. - spyl godt godt godt av men masse vann

* Vask over hele bilen med en drøy shampo f.eks Meguiars NXT generation car wash, meget god shampo. Bruk vaskevått, mikrofiberklut eller en svamp av denne typen.

* Gå over hele bilen med Claybar fra Meguiars, jeg bruker proffserien(blå leire) men "forbruker" utgaven(hvit leire) er også helt suveren, og vi bruker faktisk vann med litt såpe i som "glidemiddel", her er det viktig å være veldig nøye - jeg kan bruke inntil 15-20 minutter på en dør.

* Vask over hele bilen med en gang til

* Tørk over hele bilen

* Fyr løs med en lakkrens, og her bruker jeg Meguiars #105 Ultra Cut Compound(proff) men forbruker utgaven er Meguiars Deep Crystal Step 1 Paint Cleaner, her brukes en sirkulerende maskin - Vær forsiktig så ikke lakken skades.

* Videre løper vi over til poleringen, Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish(proff) men forbruker utgave er Deep Crystal® System Polish - Step 2, og her bruker vi en DA maskin - Her anbefales det å bruke good tid, la produktene fordele seg godt utover lakken desto lengre desto bedre.

* Så kommer vi til lakkforseglingen, og her bruker vi Meguiars MG 20 Polymer Sealant(proff) men forbruker utgaven her er Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3, den sistnevnte er ikke helt på nivå med MG 20'n hva det gjelder holdbarhet, men funker bra og gir et strålende resultat. - Dette produktet skal påføres i et tynt lag på bilen og det skal tørke i ca 20-30 minutter avhengig av temp, og tørkes av med mikrofiberklut.

* For å få et rått resultat så anbefales det å gå over bilen med Swisswax concorso, da blir det vanvittig.

* På dekk bruker jeg Meguiars Endurance® Tire Protectant High Gloss - funker fantastisk -proffutgave All Seasson Dressing

* På plast bruker jeg Gold Class™ Trim Detailer - proffutgave All Seasson Dressing.

 

Dette burde holde for å holde bilen blank og rimelig med beskyttelse :) men som andre også nevner, svart er en pen farge, men vanskelig å holde "rent". :)

 

Det er ikke voksen du skal bruke maskin på, maskin bruker du med rubbing, men du trenger vel ikke rubbe noe særlig kanskje?? Polish/voks fører du på med hånd ;)

Men det er nok ditech som er tingen for deg ja.

 

Du får et ti ganger bedre resultat om du jobber lenge med polish med en DA maskin, enn med hånd.. :) voks skal legges ut med hånda for å få det beste resultatet :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ditech = NEI! Teoretisk og praktisk sett så er det sikker godt nok for mange, er du virkelig glad i bilen din så driter du i det..

 

Ta en runde noe alla dette:

 

 

* Bruk prickbort, og la det virke i 10-15 min. - spyl godt godt godt av men masse vann

* Vask over hele bilen med en drøy shampo f.eks Meguiars NXT generation car wash, meget god shampo. Bruk vaskevått, mikrofiberklut eller en svamp av denne typen.

* Gå over hele bilen med Claybar fra Meguiars, jeg bruker proffserien(blå leire) men "forbruker" utgaven(hvit leire) er også helt suveren, og vi bruker faktisk vann med litt såpe i som "glidemiddel", her er det viktig å være veldig nøye - jeg kan bruke inntil 15-20 minutter på en dør.

* Vask over hele bilen med en gang til

* Tørk over hele bilen

* Fyr løs med en lakkrens, og her bruker jeg Meguiars #105 Ultra Cut Compound(proff) men forbruker utgaven er Meguiars Deep Crystal Step 1 Paint Cleaner, her brukes en sirkulerende maskin - Vær forsiktig så ikke lakken skades.

* Videre løper vi over til poleringen, Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish(proff) men forbruker utgave er Deep Crystal® System Polish - Step 2, og her bruker vi en DA maskin - Her anbefales det å bruke good tid, la produktene fordele seg godt utover lakken desto lengre desto bedre.

* Så kommer vi til lakkforseglingen, og her bruker vi Meguiars MG 20 Polymer Sealant(proff) men forbruker utgaven her er Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3, den sistnevnte er ikke helt på nivå med MG 20'n hva det gjelder holdbarhet, men funker bra og gir et strålende resultat. - Dette produktet skal påføres i et tynt lag på bilen og det skal tørke i ca 20-30 minutter avhengig av temp, og tørkes av med mikrofiberklut.

* For å få et rått resultat så anbefales det å gå over bilen med Swisswax concorso, da blir det vanvittig.

* På dekk bruker jeg Meguiars Endurance® Tire Protectant High Gloss - funker fantastisk -proffutgave All Seasson Dressing

* På plast bruker jeg Gold Class™ Trim Detailer - proffutgave All Seasson Dressing.

 

Dette burde holde for å holde bilen blank og rimelig med beskyttelse :) men som andre også nevner, svart er en pen farge, men vanskelig å holde "rent". :)

 

 

 

Du får et ti ganger bedre resultat om du jobber lenge med polish med en DA maskin, enn med hånd.. :) voks skal legges ut med hånda for å få det beste resultatet :)

Hvordan ble det egentlig med dette bilpleiekurset vi snakket om Stian??

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ble det egentlig med dette bilpleiekurset vi snakket om Stian??

 

Vel ja, han fyren som skulle holde dette kunne jo aldri gi meg noen konkrete svar. Ble bare med praten for han sin del, enda jeg har bedt om tid og sted.. Men det var enklere sagt enn gjort, og nå skal han tydeligvis slutte på det stedet han har nå. Så jeg tviler på at det blir noe med det første. Jeg må sjekke opp litt med noen andre :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Vel ja, han fyren som skulle holde dette kunne jo aldri gi meg noen konkrete svar. Ble bare med praten for han sin del, enda jeg har bedt om tid og sted.. Men det var enklere sagt enn gjort, og nå skal han tydeligvis slutte på det stedet han har nå. Så jeg tviler på at det blir noe med det første. Jeg må sjekke opp litt med noen andre :)

Ring rett til en av produsentene. Jeg har hatt god erfaring med å sende e-poster til Meguiar's agenturet i Norge. Kanskje de kan ordne noe??

 

 

Sjekk ut de her Norsk Prol

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Det var planen, eller høre litt rundt på detailser forum opplegget :) Vet at Porsche klubben hadde en demo med noen sånne folk for ei lita stund siden :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for tips.

 

Tror jeg droper ditech og heller kjøper en voks som er for sort bil. Og evt legger på en hardvoks i tillegg.

 

Svisswax blir for dyrt.

 

Jeg får prøve å finne noe annet vidunder middel.

 

MEN:

 

Jeg var borti en kar som solgte masse sånn båt/ bilvask som er hakket opp fra hva man får takk i ellers.

 

Han anbefalte noe som hette trailervask til bil. Det var en utrolig effektiv vask som gav bilen flott glans, som nypolert. Men det holdt jo liksom til neste vask. Men lettvindt.

 

Det er kanskje en slags vask som fjerner all voks i lakken???? Skeptisk til sånt?

 

Kan evt legge på noe sånn sprayvoks til slutt om jeg kjøper den trailervasken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...