Jump to content

Engangsavgift og import


Cables

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har snoket litt rundt på forumet og det er overraskende lite skrevet om toll, import, og engangsavgift og registrering.

Kan jo selvfølgelig hende jeg har sett på helt feil steder.

 

Trenger noen innspill på om dette høres riktig ut:

Hvis man skal importere så må bilen vises hos Biltilsynet, etter at man har betalt engangsavgift og MVA.

Hvis bilen er trimmet, si 330 oppsett - godkjennes den da med det? Kan man enkelt "skru ned" til orginal "power" og så glir den igjennom?

Noen som vet reglene ifm eksos? 3" Mongoose med kat går bra?

 

Vanlig beregning for engangsavgift regnes da utifra orginal HK, slagvolum og årsmodell?

Hva er dette med alternativ beregning?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Finner veldig mye info på www.toll.no

 

Jo takk, jeg vet om den siden. Men hvis du leser igjen så er det ikke det jeg lurer på.

Mer om generelle krav til godkjenning spesifikt på Cosworth, og hvor strenge de er mtp økt antall hester, 3" eksosanlegg osv...

Noen som har noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

skal vere orginal. eller med dokumentasjon som stemmer med endringer som er gjort. vis den er godkjent i feks i tyskland med mer hest og div så kan dette overføres til det norske så lenge riktigge vedlegg er med. eksos skal vere org eller tilsvarende, men vis det er med dokumentasjon på at eksosen er typegodkjent til bil er det også ok(dette er mest pga kat).

 

og mer hester må betales hkavgift for selfølgelig.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har snoket litt rundt på forumet og det er overraskende lite skrevet om toll, import, og engangsavgift og registrering.

 

Helt enig, veldig lite å finne om dette.

 

Trenger noen innspill på om dette høres riktig ut:

Hvis man skal importere så må bilen vises hos Biltilsynet, etter at man har betalt engangsavgift og MVA.

Hvis bilen er trimmet, si 330 oppsett - godkjennes den da med det? Kan man enkelt "skru ned" til orginal "power" og så glir den igjennom?

Noen som vet reglene ifm eksos? 3" Mongoose med kat går bra?

 

Vanlig beregning for engangsavgift regnes da utifra orginal HK, slagvolum og årsmodell?

Hva er dette med alternativ beregning?

 

Bilen viser du FØRST for å få den godkjent, SÅ drar du på tollkontoret med nødvendige papirer, betaler og drar på biltilsynet igjen for å hente ut skilt.

Mva skal være betalt ved ankomst til landet.

så du trenger tollpapiret, tuv papiret på bilen og vognkort. skal du få noe ekstra godkjent (senkesett osv) så må du ha papiret på dette også, hvis det trengs.

Har nylig vært på biltilsynet i rogaland for å godkjenne min og det gikk ganske så bra, de fant noen kurante småfeil, men de la ikke merke til 330kittet på bilen og jeg sørget for at ladetrykksmåleren ikke passerte 1bar. Så syns ikke de var så pirkete som mange andre klager på at de er, kommer sikkert an på person til person.ikke sjekket de co heller.

 

Jeg var likevel veldig usikker på engangsavgiften, og prøvde å regne meg ut til billigste alternativ på toll.no, men usikker på hvilken metode som lønner seg på cosworth. Noen her inne som vet dette? velger man å søke om alternativ beregning kan man ikke gå tilbake, og må da evnt betale mer dersom regnestykket sier det!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i tuv papirer? Tuv papirene er vel det samme som ECE dokument om jeg har forstått rett?

Er dette noe Ford Norge kan hjelpe til med, hvor har dere fått tak i det fra?

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...