Jump to content

Kjøpe 12.9bolter


adapTECH

Recommended Posts

Er ikke hverken Astrup på Molde og Tools i Ålesund hadde ikke så jeg regner med dei ikke har på Molde heller.

Noen som vet om det går ann å bruke di med bare 4cm gjenger? Syns det ser ut som det blir lite men.

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke det på OHC\Pinto med ladetrykk :)

 

Edit:

Noen som vet om det går ann å bruke di med bare 4cm gjenger? Syns det ser ut som det blir lite men.

Sikter da til M12x100 med bare 4cm gjenger i enden. Bare så det er klart :)

Edited by adapTECH

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hor mye av bolten er det som faktisk går i gjengene.

På en OHC så mistenker jeg at 40 mm gjenger er mere enn nok til å få tak på de orginale gjengene i blokka, dog lenge siden jeg har hatt opp toppen på en OHC.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hullet i blokka er ca 32,5mm dypt, så en kan gå ut fra at det er ca 30mm med gjenger i blokk, toppen er ca 72,5mm tykk der boltene sitter. Så med en ca 1,5mm topp-pakning er det plass til 104mm bolt

Original OHC bolt er 95mm.

12.9 bolter har mindre evne til å "strekke" i forhold til feks en 10.9 bolt og noe av vitsen med toppbolter er at de skal ha en god elastisitet slik at de opprettholder klemtrykket som trengs på topp-pakningen både kald og varm.

Vil derfor anbefale å dreie ned boltene i det området hvor det ikke er gjenger i inngrep, samt lage fine hulkiler i endene på nedreiingen. 12mm bolter dreies til ca 10,25mm

Om en blar litt i en bok for beregning av skruer under dynamisk belasning så er det ganske kompliserte beregninger hvor det må tas hensyn til flere forhold.

Ett eller annet sted har jeg liggende et program for beregning av dynamisk belatning på skruer som tilsvarer forhold som på en motorblokk/topplokk

Link to comment
Share on other sites

Hullet i blokka er ca 32,5mm dypt, så en kan gå ut fra at det er ca 30mm med gjenger i blokk, toppen er ca 72,5mm tykk der boltene sitter. Så med en ca 1,5mm topp-pakning er det plass til 104mm bolt

Original OHC bolt er 95mm.

Dreve å forska litt på det her med M12x100 nå :P

Jeg målte bare 71.9mm tykkelse på toppen? Og med grp.a toppakning ble det 71.2mm fra bolthode og ned på pakninga. Så da burde det vel gå bra. Kan sjekke dei andre toppene jeg har liggende siden du sier det skal være 72,5mm.

Edit: Såg att 4cm gjenger er mer enn nok ivertfall :)

Edited by adapTECH

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det heter i Molde og ikke på! :rolleyes:

Hahaha :lol: Kjem alltid t å sei PÅ molde :P

 

Heisann! Jeg har alltid brukt M12x90 på alle mine OHC motorer. 133,- for 10 stk. på Tools ;)

M12x90 hadde sikkert vært mer ideelt, men det ser ut til å gå akkurat med M12x100 :)

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hullet i blokka er ca 32,5mm dypt, så en kan gå ut fra at det er ca 30mm med gjenger i blokk, toppen er ca 72,5mm tykk der boltene sitter. Så med en ca 1,5mm topp-pakning er det plass til 104mm bolt

Original OHC bolt er 95mm.

12.9 bolter har mindre evne til å "strekke" i forhold til feks en 10.9 bolt og noe av vitsen med toppbolter er at de skal ha en god elastisitet slik at de opprettholder klemtrykket som trengs på topp-pakningen både kald og varm.

Vil derfor anbefale å dreie ned boltene i det området hvor det ikke er gjenger i inngrep, samt lage fine hulkiler i endene på nedreiingen. 12mm bolter dreies til ca 10,25mm

Om en blar litt i en bok for beregning av skruer under dynamisk belasning så er det ganske kompliserte beregninger hvor det må tas hensyn til flere forhold.

Ett eller annet sted har jeg liggende et program for beregning av dynamisk belatning på skruer som tilsvarer forhold som på en motorblokk/topplokk

 

 

+1 det er vel dette som folk ikkje forstår... er ikkje uten grunn dei bruker strekkbolta...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...