Sierra"2.0iS Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 (edited) Siden det er litt vanskelig å bruke vakum fra innsugsmanifold på en turbomotor på boost til veivhusventilasjon, er det noen som har prøvet elektrisk vakumpumpe som er beregnet til dette formålet?Pumpen er beregnet for kontinuerlig drift,men er vel egentlig bare nødvendig at den aktiverses med en trykkføler og bruker det originale manifoldvakumet på nonboost.Har bestillt en slik pumpe, som snart bør ankomme, om ikke posten svikter meg.Har egentlig tenkt å teste den først på et GSX1300R Haybusa prosjekt jeg holder på med, denne motoren er boret opp til 1395ccm. Ble brukt en sylinderrekke fra en nyere modell som som ble boret og nikasilbehandlet, den har utsparinger nederst på foringene mellom hver sylinder for å redusere pumpetap.Etter en tids bruk så oppstod det sprekker mellom sylindere og etter litt dialog med firmaet i usa ble det sendt en ny sylinderrekke av gammel type uten disse utsparingene.Før syindere ble byttet var effekten på 217,3hk og 166,4Nm, etterpå med samme oppsett ellers, var effekten sunket til 208,9hk og 163,5Nm, alle målinger på bakhjul! Ble utført flere leakdowntester, som alle var optimale, så ingen ting som kunne påvirke resultat der heller!Ble ganske overasket over at denne endringen skulle utgjøre så mye forskjell på noe som jeg nesten ville kalt en salgsgimmick.Har derfor tenkt å teste med denne el vakumpumpen.Effekt kurven er mer eller mindre lik til 7800rpm, derfra og opptil turtallsperre på 11300rpm skiller de lag.Tydelig at det er på turtall som pumpetapet er størst.Tenkt også å teste dette på en Cosworth motor og lurte derfor på om noen hadde noen erfaringer på disse?Tviler på at en kan oppnå i prosent den samme forskjellen som på busaen, men skader ikke å prøve.... Edited August 24, 2012 by Sierra"2.0iS
xXx Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 viss eg skjønner deg rett så skal du ha vakum i blokka ? har dette noe hensikt ?da det ikkje er slike sinnesgale turtalls områder som på en sykkel ;-)å mulig eg er helt på jorde når eg sier dette men er det så gunstig med en slik pumpe på en turbo motor som har litt blow by på grunn av høyt lade trykk. da hjelper du jo på ein måte blow by en enda mer i mitt hode men mulig eg er heilt på tryne nå ;-) RS Cosworth 1990 Mvh Raymond
Cosworth_ftw Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Den originale veivhusvent. Som går inn på innsug, er den bare å knipse vekk på cosworth? Siden det som nevnt over her er en turbomotor og det blir litt imot sin mening?
Ron Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Den originale veivhusvent. Som går inn på innsug, er den bare å knipse vekk på cosworth? Siden det som nevnt over her er en turbomotor og det blir litt imot sin mening? Ja, lå åndingen gå i egen tank, du burde ta ut ånding på begge sider av blokka. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Per Olav Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 (edited) Dette med å suge vacum i blokka er det ingen tvil om, og heller ingen hemmelighet at gir merkbart høyere effekt, og lavere forbruk. Edited September 6, 2012 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Cosworth_ftw Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Såpass, hvordan få i gang vacuum? Skjer vel ikke kun ved å montere egen beholder...
Per Olav Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Flere måter å gjøre dette på. Fra fabrikk så har de fleste veivhusventilasjon rett inn på innsuget. Man drar da et betydlig vacum inne i motoren ved cruise, men lite på fullgass. Elektrisk vacumpumpe er nevnt.. En annen måte, kanskje ikke så effektiv er å bruke venturi i eksosen slik som på den gamle TT V6 motoren jeg har fra Technomek Kåre Jan Johansen. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Sierra"2.0iS Posted September 6, 2012 Author Posted September 6, 2012 Posten har sviktet meg, pakka ble sendt i retur pga. manglende dokumenter, er på vei tilbake nå med riktige papirer.Med undertrykk i bunnkasse blir det bedre tetning på stempelringer, men det kurerer ikke dårlige ringer.Pumpetapet øker på en større motor, så noe bør det utgjøre!Det ga ca 4hk på en 600ccm motor som i utgangspunket har mye åpninger i bunnkasse for å minske pumpetap.Burde gå an å bruke original lufting til innsug på nonboost og vakumpumpa på boost, ikke så vanskelig å få til dette! Flere måter å gjøre dette på. Fra fabrikk så har de fleste veivhusventilasjon rett inn på innsuget. Man drar da et betydlig vacum inne i motoren ved cruise, men lite på fullgass. Elektrisk vacumpumpe er nevnt.. En annen måte, kanskje ikke så effektiv er å bruke venturi i eksosen slik som på den gamle TT V6 motoren jeg har fra Technomek Kåre Jan Johansen.Dette laget Manley på 80-90 tallet, brukte dette da, men ble forbudt i den klassen vi konkurerte i da "all veivhus ventilasjon skal gå til luftfilterboks via en catchtank".
Tore_TJ Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Ganske enkelt å lage til på alle turbomotorer.. fra catchtanken (bailey f eks.) har man som regel en åndestuss. Denne fører man i en slange til luftfilteret..
Per Olav Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Sånn optimalt sett så skal det være null vacum mellom turboen og luffilteret da. Men man har muligheten for venturi her også i litt mindre grad. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
armani Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Et tørrsump-system gjør nytten, men det koster kroner da. 2wd sierra cosworth
Recommended Posts