Jump to content

Den store Focus bilpleie tråden!


Spock

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er kanskje litt tidlig, men kunne ikke la være å legge på vintervoks når det er så fint vær :)

 

Etter at den viste seg veldig bra i fjor vinter så blir det Collinite 476s nå igjen:

 

IMG_8759web.jpg

 

 

 

Dekkfornyeren til Chemical Guys funker faktisk litt enda - veldig bra, takk for en bra anbefaling :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Benyttet der fine været til en bilvask - det er hele 2 uker siden den ble polert - så det var på høy tid. Det er bestandig veldig greit å vaske en bil som er godt vokset, noe Focusen er nå. Et par bilder for å vise vannskrekk - kamera i den en hånda og høyttrykkspyleren i den andre :lol:

 

IMG_8807web.jpg

 

IMG_8808web.jpg

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Sååå, når har du lyst til å ta min ? :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er sær - men det er ikke noe gøy å vaske andres bil :lol:

 

På tide å gjøre klar underspyleren for bruk i vinter:

 

IMG_7990fixweb.jpg

 

Jeg har også rigget til en vannslange som går fra kjelleren og ut inngangsdøren - for bruk i vinter. Frossen slange som henger ute fungerer dårlig.

 

Et par bilder til av dingsen:

 

IMG_7987fixweb.jpg

 

IMG_7974web.jpg

 

IMG_7978web.jpg

 

Etter å skumme og så spyle rent under - så påføres det også voks:

 

KrcherChassisCareWax1litre.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

På tide å plukke frem piggdekkene. Jeg har Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk i originaldimensjon 195/65-R15. De var nye i fjor og har gått bare noen titalls mil. Plukket de frem og satte de inn med Chemical Guys G6 Hyper Coat. Jeg vokset de med Collinite 476s før jeg satte de vekk i våres.

 

IMG_8816web.jpg

 

Regner med å legge om i morgen. Er jo snøstorm i nesten hele Norge - men ikke her :) Er veldig spent på om lyddempningen jeg har gjort vil fungere bra.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Fikk lagt på piggdekkene i dag. Det ble en skikkelig rengjøring av sommerfelgene - jeg har hoppet over det tidligere - og forrige eier har nok heller ikke gjort disse rene. De så med andre ord ikke ut.

 

IMG_8823web.jpg

 

Her dynket i Biltema Kaldavfetting:

 

IMG_8824web.jpg

 

De fikk også en runde med etsende Biltema Felgrens - og enda en runde med avfetting med skrubbing - og tilslutt en runde Iron-X:

 

IMG_8830web.jpg

 

IMG_8832web.jpg

 

Felgene ble til slutt ganske så rene :)

 

 

Vinterskodd:

 

IMG_8826web.jpg

 

 

Tok en prøvetur etter omleggingen - var som tidligere nevnt veldig spent på hvor mye støy det er nå etter alle dempingen jeg har gjort i forbindelse med stereo-installasjonen. Det ble mye bedre. Jeg er ikke 100% fornøyd, men nå går det uten problemer å holde en samtale med vanlig stemmebruk i 100 km/t. Har jo ikke målt - men det føles rett å si at støyen er halvert.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du som er glad i alt mulig rart av bilpleieprodukter, prøv ut Sonax Xtreme felgrengjøring, den var faktisk helt rå.! :)

 

http://www.clasohlson.com/no/Sonax-Xtreme-felgrengj%C3%B8ring/Pr349318000

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt en del på å gjøre det så enkelt som mulig å kunne vaske/spyle av bilen i vinter. Vannslange ut av døren og å måtte bære ut og inn høytrykkspyleren er ikke en optimal løsning. Kjellerdøren er rett innenfor inngangsdøren - så jeg tenkte å permanent plassere høytrykkspyleren i kjelleren, jeg har både strøm og vann der. Har akkurat mottatt denne fra Ebay:

 

EbayKaumlrcherExtensionHose12meterOEM.jpg

 

Nemlig 12m høytrykksforlengelsesslange (langt ord, heh). Hang opp en slangeholder til å kveile opp slangen på veggen i trappenedgangen - ble perfekt! Nå er det bare å dra slangen ut av døren og sette igang :)

 

Har også en slik underspyler:

 

KaumlrcherUnderspylingsroslashr.jpg

 

Skulle være brukbart sikret mot alt for mye salttæring i vinter!

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hyper Coaten var veldig bra. Setter opp Bill Berry på listen :)

 

Bruker helst minst mulig av felgrenser og avfetting. Både bil og felger er satt inn med Collinite 476s Wax, dermed så trengs det ikke slike midler for å få det rent. Samtidig svekker rensemidler voksen så jeg unngår å bruke slikt mest mulig.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg testet nye opplegget med å plassere høytrykkspyleren i kjelleren. Det fungerte veldig greit. Desverre fungerte ikke skumleggingsfunksjonen via de innebyggde tankene lenger. Går ut i fra at det skjer noe med trykket når man har så lang slange som nå.

 

Tidligere har jeg også brukt denne typen skumlegger, Kärchers egen:

 

KaumlrcherFoamNozzle.jpg

 

Ganske rimelig - men jeg har hatt flere og de har det til felles at de slutter å fungere etter kort tid. Er lei av å gå å reklamere.

 

Så nå reiv jeg i en sak på Ebay med litt bedre kvalitet:

 

FoamLanceforKaumlrcher.jpg

 

Håper å få bedre erfaring med den.

 

Jeg tok også en runde med underspyling og la på understellsvoks.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

var en tur over gensen - nordbyen kjøpesenter strømstad - og i en tilbuds kasse hos Rustad - 450gr med mico kluter - størelse som vaskekluter - extra tykke - noe jeg fant ut etter jeg kom hjem - 49skr .

Må reise over snart og kjøpe mere DE VAR BRA når ny bilen blei vokset i dag :cool2:

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med tanke på at det nå er meldt kuldegrader en stund fremover, vasket jeg bilen - først ei runde med snøfreseren for å få vekk slapset, så ble det bilvask:

 

IMG_8833web.jpg

 

Det var friskt å vaske i 1,5 plussgrader :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg skylder min en god polering :( Men, uten garasje og sånt så blir det vanskelig. Venter bare på at "verkstedet" skal bli ferdig nå. Da skal den få seg en runde :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Åja, en lag med holdbar voks lagt sent på høsten, gjør det veldig enkelt å holde bilen ren resten av vinteren. Min Focus er ikke akkurat noen designperle - men den er veldig blank :lol:

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Tror trygt man kan kalle den norges blankeste helt dønn orginale 05 Focus 1.6 :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Tror trygt man kan kalle den norges blankeste helt dønn orginale 05 Focus 1.6 :)

 

Kanskje den originale med best lyd også? Ihvertfall gatas :lol:

 

Må huske å få med at det er en Trend også da :lol: Mener det var mulig å få en mer ribbet modell hvis man virkelig ville og jobbet for det?

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Kanskje den originale med best lyd også? Ihvertfall gatas :lol:

 

Må huske å få med at det er en Trend også da :lol: Mener det var mulig å få en mer ribbet modell hvis man virkelig ville og jobbet for det?

 

Var å på R&S her for ikke så lenge siden for å titte på en fiesta.. Den var helt kliss ny, uregistrert.. Ambiente eller noe sånt.. Sveivevinduer, manuelt AC og 1.25 L motor.. Den var SKIKKELIG ribbet for utstyr :) Kunne få den meget billig da :P

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Deilig med noen plussgrader - først en runde med freseren, så litt rengjøring av bilen. Endelig fikk jeg testet den nye skumleggeren:

 

IMG_8867web_zps1015636e.jpg

 

Den fungerte meget bra:

 

IMG_8863web_zps89b486f5.jpg

 

Ble ikke noen håndvask i dag, bare en kjapp avspyling for å få vekk saltet.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt lett korrigering på den gamle kjerra - prøvde meg først med en rimelig roterende sak fra Biltema - det fungerte ikke særlig bra. Etter dette ble det bestilt en 900W Krauss DA maskin i stedet:

 

IMG_8949web_zps7f973bda.jpg

 

Skal bli spennende å pusle litt med i sommer :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...