Jump to content

Den store Focus bilpleie tråden!


Spock

Recommended Posts

Jeg har langt i fra den stiligste bilen i gata - ikke er den spesielt strøken heller, riper osv... Men den er uten tvil den blankeste i gata :D Jeg liker å vaske og vokse bilen. Pleier å ta en vask på den en gang i uka. Som regel foregår det med skumlegging først, så avspyling med høytrykk, håndvask med mikrofiber mitt, avspyling med høytrykk og til slutt avtørking med mikrofiber.

 

IMG_7433web.jpg

 

Jeg liker å teste forskjellige vokser. Jeg liker best pasta vokser. Har en liten og rimelig samling:

 

IMG_8638web.jpg

 

Nå holder jeg på med med følgende produkter på bilen:

 

IMG_8632web.jpg

 

Begge produktene er harde å jobbe med - særlig voksen, Simoniz Original Paste Wax, men fukte padden med vann og ta små områder av gangen hjelper. Etter erfaring holder Simonizen 2-3 måneder, med fantastisk vannskrekk - så det blir å legge på vintervoks i oktober/november igjen. Og da blir det Collinite 476s - hadde den på i fjor vinter, og den holdt veldig bra. Er klart den mest holdbare voksen jeg har vært borti - perfekt som felgvoks også.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Den 3M voksen, den er vel ikke kjøpt innenfor europas grenser vel ? :lol: Trivelig å ha blank bil, prøver å ha min så blank som mulig jeg også, men er ikke alltid så lett når jeg bor i blokk uten muligheter for vann og høytrykk :(

 

Jeg bruker utelukkende bare Meguiars, da jeg syns de har de mest behagelige produktene :)

 

Som voks, så er det Swissvax. Men, prisen der er veldig skrekkende! :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja den 3M voksen er kjøpt på Dealextreme og den har en merkelig konsistens :lol: ikke fungerte den særlig bra heller. Meguiars har veldig mye bra, jeg liker produktene deres veldig godt. Særlig Meguiars Mirror Glaze 16, den blå boksen er en favoritt, veldig holdbar, en bra vintervoks.

 

Swisswax ja - prisene er jo hinsides, men det hadde vært moro å handlet en boks en gang.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Du må prøve Chemical Guys ;)

 

Scandicshine

 

Har hørt om Chemical Guys, er det en spesiell du kan anbefale?

 

Hva syns du om biltema greiene? Som ansatt der setter jeg stor pris på tibakemeldinger :)

 

Litt blandet erfaringer med Biltema produktene.

 

Metallic Wax er vrien og klumpete å få av, grei holdbarhet, 1-2 måneder.

Hard Wax - veldig grei å jobbe med, ok holdbarhet, 1-2 måneder.

Wax Polish - grei å jobbe med, litt kort holdbarhet, rundt 1 måned.

Color Cleaner Metallic - veldig bra - så lenge du fukter paden med vann først og ikke lar det tørke helt før du buffer av.

 

Det er mine erfaringer på min bil - en annen lakk kan gi andre erfaringer.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt innen chemical og alt kan anbefales!

 

- Plastikk/gummi fornyer: Hypercoat

 

- For å få en super glatt bil: Glossworkz

 

- Såpe som skummer bra: Maxi suds

 

- CG 50/50 voks, bra holdbarhet og veldig fra regn og shine effekt: CG 50/50 voks

 

- JIF sin bilsåpe er også veldig bra!: JIF bilsåpe

 

- Bilberry felgrens e helt rå! Bilberry felgrens

 

- Anbefaler deg også vaske hanske, ingen vaskeriper av det! :) vaskehanske

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt innen chemical og alt kan anbefales!

 

- Plastikk/gummi fornyer: Hypercoat

 

- For å få en super glatt bil: Glossworkz

 

- Såpe som skummer bra: Maxi suds

 

- CG 50/50 voks, bra holdbarhet og veldig fra regn og shine effekt: CG 50/50 voks

 

- JIF sin bilsåpe er også veldig bra!: JIF bilsåpe

 

- Bilberry felgrens e helt rå! Bilberry felgrens

 

- Anbefaler deg også vaske hanske, ingen vaskeriper av det! :) vaskehanske

 

Her var det mye fint :) Vaskehanske i ekte lammeull, må jo nesten teste en slik :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med en produktanbefaling - og denne er i særklasse. Jeg har aldri prøvd noe som er i nærheten. Nemlig Owatrol Polytrol - redningen for plastdetaljene på bilen.

 

IMG_8646web.jpg

 

På min bil trenger jeg kun å ta en runde på de sorte plastdetaljene utvendig i året. Da ser det strøkent ut hele tiden. Jeg la på et lag i våres en gang, dette bildet ble tatt for et par dager siden:

 

IMG_8636web.jpg

 

En slik liten kanne koster mellom 100 og 200 kroner og fåes på fargehandel, jeg kjøpte min hos Jernia. Påføres med pensel eller liten svampbit. Den er meget drøy. Den fungerer også glimrende på plastdetaljer i motorrommet. Men brukes ikke på gummi.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å prøve Hypercoat fra Chemicalguys eg da, den kan brukes på gummi også! ;)

 

Jeg har savnet en god gummifornyer - så jeg heiv inn en bestilling på denne :)

 

Blir spennende å prøve.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke særlig peiling på maskinpolering. Men jeg har forstått det slik at DA maskinene du får hos Biltema eller Clas Ohlson er ok nybegynnermaskiner. Selv har jeg kjøpt en roterende poleringsmaskin på Biltema som jeg ikke har prøvd enda. Har handlet en haug med poleringscompounds og pad'er - så jeg er jo egentlig klar til å begynne :lol:

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en anbefaling/advarsel av en voks. Denne kan vel nesten kalles selveste ur-voksen. Laget siden 1910 og er en skikkelig klassiker. I USA er den så forbundet med voksing/polering at man ofte sier navnet på voksen når man skal polere/vokse noe. Nemlig å Simonise my car :)

 

IMG_8669web.jpg

 

 

Den er den verste voksen å buffe av jeg har vært borti. Å ta en hel bil på en gang, anbefales ikke. Man må ikke la voksen tørke, ta små områder og buffe av med en gang. Å ha en bøtte varme vann å fukte padden med inimellom hjelper også. Denne voksen lugger skikkelig i mikrofiberen! Det er viktig at det er et veldig godt underlag - voksen har nesten ingen rensende effekt.

 

Det var de negative sidene, så til de positive. Jeg liker lukten - klassisk løsemiddelinspirert duft :lol: Den er veldig drøy. Lager ikke vite merker på sorte detaljer. Bra holdbarhet - 1-3 måneder. Veldig vannskrekk, brukbar dybde og shine. Den kan også brukes på nesten alt - perfekt for å holde stuebordet blankt og beskyttet :)

 

 

Funker ok på metallic:

 

IMG_8658web.jpg

 

 

Skikkelig vannskrekk:

 

IMG_8655web.jpg

 

Jeg har akkurat vokset hele bilen med denne - og det blir nok et år eller to til neste gang :lol:

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

ta og varm simoniz i en bøtte med varmt vann så den NESTEN blir flytende -påfør LITE OMRÅDE - bruk en "vinkelsiper" med regulering og lamme ull hette - la den jobbe lett så lakken blir varm - da får du ett bra resultat

 

etter en dag med orginal Simoniz

IM000172.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var jammen den rette bilen å bruke Simoniz på også :wub:

 

Jeg prøvde forresten denne for ikke lenge siden:

 

IMG_8086web.jpg

 

Fantastiske biler.

 

Tanken på å bruke maskin har jo streifet meg - skal prøve det neste gang.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har kommet litt bilpleie produkter :) Jeg har ikke særlig erfaring med gummifornyerprodukter - annet enn Biltemas Tireshine og annet som skaffes på bensinstasjon. Felles for disse er at de varer veldig kort - under 2 uker, og at gummien blir brun etter noen påføringer. Så må man skrubbe dekket med avfetting eller sterk såpe får å bli kvitt brunfargen. Jeg håper på bedre erfaring med Hyper Coat.

 

IMG_8722web.jpg

 

Den lukter veldig godt - utenom dette er den som andre produkter jeg har prøvd - litt seig men grei og drøy å påføre. Ser kanskje ikke stort på bildet - men har påført i generøse mengder på gummilistene rundt vinduet og på mine komfortstore dekksider!

 

IMG_8723web.jpg

 

 

For en god del år siden så brukte jeg Simoniz Original Wax. De sluttet å lage den en periode men så var den å finne igjen. Men den nye er ikke helt som den jeg husker, annerledes farge, lukt og konsistens. Så jeg bestilte en boks fra amerikansk Ebay:

 

IMG_8725web.jpg

 

Denne derimot, er akkurat slik jeg husker den, blir spennende å prøve - når det blir jeg har fått restituert meg fra forrige Simoniz voksing :lol: Regner med at det blir å bruke maskin da.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Som du ser i et inlegg på forrige side så har jeg Megs Ultimalte Paste Wax - er vel samme som Liquid bare i pastaform? Har ikke testet den mye, bare prøvd den en gang på panseret - den imponerte ikke spesielt på holdbarhet - 1-2 måneder? Ikke noen vintervoks altså. Men luktet godt og var veldig lett å jobbe med, grei dybde og shine. Fortell gjerne om dine erfaringer.

 

 

Jeg har forresten både Meguiars Ultimate Compound og Ultimate Polish liggende som jeg ikke har prøvd enda. Kanskje man skulle prøvd dette i forbindelse med legging av vintervoks om en måned eller to :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Da var det på tide med det årlige oljeskiftet. Ble veldig fornøyd når jeg ser at Biltema har en egen Ford olje, som har akkurat den specen som det står i instruksjonboken :)

 

IMG_8729web.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...