Jump to content

2.9 V6 Stor singelturbo


Fredriksierra

Recommended Posts

Hei, da har jeg kjøpt bil og motor :) motoren er en 2.9 v6 som jeg skal ha på en stor singelturbo.

Og jeg er litt uviten rundt tenning så der trenger jeg litt hjelp, så er det det at pengene og tiden når ikke til datasprut.

Takker for svar ;)

Det er en ærlig sak. Hva lurer du på?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En brukbar tillegssprut og tenning :)

Tenningssenker osv. Hva trenger jeg?

Som alltid er det mange og forskjellige muligheter.

Drivstoff:

Man har det gamle MF-2 tilleggsprutet. Man har Haltech F5 og lignende produkter fra andre produsenter.

Tenning:

Her er man helt avhengig av ett system som retarderer tenningen i forhold til ladetrykket og du kan velge mellom fabrikanter som bl.a. Crane, Mallory MSD osv.

 

Fordelen med den ovennevnte oppskriften er at dette er enkelt å montere å få til å fungere.

 

En annen mulighet er AEM sin F/IC. Denne kobles inn mellom motorens ledningsnett og den originale hjernen.

Dette er noe mer krevende og i tillegg krever det mapping fordi du samtidig bør montere større dyser, men du kan fint bruke F/IC som tilleggsprut og tenningsretarder også.

Fordelene er at du har "alt i ett" og totalprisen blir nok lavere enn for andre alternativ.

Ulempen er at selve tenningsanlegget ikke blir oppgradert slik som med ett Crane HI-6 system.

 

Hva jeg ville valgt?

1. AEM F/IC fordi det er så smidig og kapabelt og kan brukes på flere forskjellige måter.

2. Ny oppgradert tenningsmodul og en oppgradert amerikansk coil, fordelerlokk, rotor, pluggledninger. Accel leverer dette til Ford 2,9. Sjekk summitracing.com.

I tillegg bør moderne tennplugger som f.eks NGK Iridium vurderes.

 

For en bil uten skilt som bare skal herjes med på bane finnes det andre og rimelige alternativ.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du lage en "handleliste" til meg akkurat slik du ville gjort det? :)

Hvis dette var en bruksbil med skilt som jeg bestemte meg for å ikke bruke datasprut på, så hadde jeg valgt følgende:

 

1. http://www.aemelectronics.com/fuel-ignition-controller-universal-f-ic-6-626

2. http://www.summitracing.com/parts/acc-35369/overview/

3. http://www.summitracing.com/parts/acc-140012/overview/make/ford/model/ranger

4. http://www.summitracing.com/parts/acc-8230

5. http://www.summitracing.com/search?keyword=ford%202.9%20spark%20plug%20wire%20set

 

Så trenger du dyser i korrekt størrelse avhengig av om du vil erstatte de originale med noen større eller om du vil montere ekstra dyser.

Hvis jeg f.eks valgte å erstatte de originale dysene med noen større så hadde jeg også oppgradert fra 1 BAR MAP sensor til minst 2 BAR MAP sensor.

Så må du for alt i verden ikke glemme å montere en eller to skikkelige bensinpumper og tilhørende strømforsyning.

Med skikkelig mener jeg ekte BOSCH pumper som f.eks de som er original på Granada, RST, Cosworth eller BOSCH 044. (Styr klar kopidritt fra kina.)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det ble jo ca 13200kr + bensinpumpe, lønner det seg ikke med datasprut ?

Vet du av en kurrant datasprut som er billig? Eventuellt om du vet et nett for salg, eller hvor det går ann å få taki billig?

Tengte litt på MS 1 så jeg kan laste ned mappet til Skogenracing eller hva enn de nå bruker ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det ble jo ca 13200kr + bensinpumpe, lønner det seg ikke med datasprut ?

Vet du av en kurrant datasprut som er billig? Eventuellt om du vet et nett for salg, eller hvor det går ann å få taki billig?

Tengte litt på MS 1 så jeg kan laste ned mappet til Skogenracing eller hva enn de nå bruker ;)

Sånn er det med den saken. Oppgradering av tenningsanlegg koster. Du kan evt. gjøre som "alle" andre, bare bruke det originale tenningsanlegget. Det funker det også.

 

Det er ingen tvil om at ett godt datasprut som monteres riktig og mappes korrekt er det som gir best resultat.

Hovedulempen er at det er mer krevende å montere og mappe og bilen må vanligvis tas ut av bruk en god stund.

 

Når lav innkjøpspris er viktig, så ser MS ut til å være populært og skogenracing har vist hvordan det skal gjøres.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hva med å fortelle først hvor MYE penger du vil bruke på dette prosjektet? Ingenting er gratis hehe :whistling:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er de orginale tenningsanlegget med tanke på tenningsbank?

Vet du akkurat hvilket sprut de bruker?

Hvis du kombinerer originalkomp. med pumpebensin og turbo så får du raskt problemer med tenningsbank. Du MÅ ha noe som retarderer tenningen ved ladetrykk.

Skogenracing mener du? Nei, ikke utover at det er Megastrul.

(Har muligens en kar rundt her som skal selge sitt "påstått og antatt billige" MS etter flere uovervinnelige strul-seanser.) Interessert?

 

hva med å fortelle først hvor MYE penger du vil bruke på dette prosjektet? Ingenting er gratis hehe :whistling:

Helt enig i det, men til hva og hvordan bilen skal bruker er også av avgjørende betydning.

 

Hvis det er en herjebil uten skilt slik at bensinforbruket på cruising ikker er av betydning så er det mulig å ordne både bensin og tenning for relativt små summer, men da må toppene av og tilpasses.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okei ;)

Er helt klart intrissert i dataspruten hans !! :) om der er til 2.9 da, eller om det passer med enkel modding :) (hvilken sprut er det?)

Bilen skal brukes får det meste til og herje med :P

Jeg skal selfølgelig gjøre det billigst mulig ettersom jeg er 17 år å går skole, men sånn ca 10.000,- har jeg til rådighet :D

holder det med en bosch 044 pumpe?

 

Fredriksierra *

Link to comment
Share on other sites

Okei ;)

Er helt klart intrissert i dataspruten hans !! :) om der er til 2.9 da, eller om det passer med enkel modding :) (hvilken sprut er det?)

Bilen skal brukes får det meste til og herje med :P

Jeg skal selfølgelig gjøre det billigst mulig ettersom jeg er 17 år å går skole, men sånn ca 10.000,- har jeg til rådighet :D

holder det med en bosch 044 pumpe?

 

Fredriksierra *

Ok. Jeg kan høre med ham neste gang jeg ser ham.

 

Med ett totalbudsjett på kr. 10 000,- synes jeg ikke at 2,9 EFI motoren er rette fundamentet å bygge på. Eldre forgassermotorer gir mye mer effekt pr. utlagt kr.

Hvor mye effekt og dreiemoment ønsker du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okidoki.

Jeg har en chevy 350 motor stående, men trenger gasser, innsug, girkasse, svinghjul, clutch og tenningsanlegg og det koster jo en formue :P

 

Effekt: tengte noe sånn ca som Skogenracing har, men sluttresultatet blir vell noe litt mindre ;)

 

Hadde vært kurrant og fikset med en slik sprut som de har, så bare laste ned mappet de kjører på. Så heller mappe videre på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Effekt: tenkte noe sånn ca som Skogenracing har, men sluttresultatet blir vell noe litt mindre ;)

Selv på det mest optimistiske kan man ikke påstå at budsjettet ditt samsvarer med ambisjonene.

Når man vil ta ut så høy effekt så må en gammel motor i vanlig bruksstand demonteres og sjekkes. Da innser man vanligvis at det er på tide med ARP rådebolter, ARP svinghjulsbolter, nye lagre, vanligvis ny kam, nye stempelringer, pakningssett osv.

 

Videre trenger man minst oppgradert clutch, men pga høyt dreiemoment, også en omsveist BMW kasse og da er budsjettet på kr. 10 000,- brukt og og vel så det.

 

For kr. 10 000,- bør man heller satse på en 2,3L motor fordi du (pga "normalt" dreiemoment) kan klare deg med en brukt Cosworth clutch og en original Ford MT75 gearkasse tilhørende 2,9 motoren.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det ble jo ca 13200kr + bensinpumpe, lønner det seg ikke med datasprut ?

Vet du av en kurrant datasprut som er billig? Eventuellt om du vet et nett for salg, eller hvor det går ann å få taki billig?

Tengte litt på MS 1 så jeg kan laste ned mappet til Skogenracing eller hva enn de nå bruker ;)

 

MS1 ble i utgangspungtet utviklet som en erstatning for forgasser, altså en slags enkel elekttronisk forgasser på en måte.

Om du har tolmodighet til å sette deg inn i datasprut, men ikke ønsker å justere alt, så kan dette fint brukes som ett ekstrasprut med ekstradyser. Tenningssenking kan du også styre med det om du ønsker.

Jeg har faktisk prøvd det med en MS2 på en IS.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan i grunn si det ja. På den ISen hacket jeg meg rett inn i orginalhjernen og hentet alle nødvendige signaler derfra. Derfor var hele det orginale ledningsnettet urørt, men jeg la opp ekstra ledninger til ekstraydser, lufttempgiver og breibåndslambda. Om jeg skulle gjort det på nytt igjen ville jeg nok tatt full kontroll på tenninga og ikke forsinket tenninga fra orginalhjernen slik som jeg gjorde.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kopierer oppsettet på det hvite sierran mikael hadde med urørt 2,9i motor så tror jeg det enkleste og mest effekt for penga er ms med mappet fra hans bil. Den gikk vel på pumpebensin om jeg husker rett og bremset ca 321 hk

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...