Jump to content

IS -> 2.9


LM-Cossy

Recommended Posts

Trådtittel og beskrivelse sier vell sitt.

 

En kompis av meg kjøpte seg nylig en 1989 sapphire 2.0 is

Han har 2 stk 2.9 motorer tilgjenngelig.

 

Ombyggingdelen er jo egentlig grei, da det i hovedsak er å flytte over fra delebil.

Men hva flyttes over for å få det godkjent?

 

På forhånd takk for svar!

 

- LM

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til bremser, 260mm skiver foran, 10" tromler ev. 253mm skiver bak, så har Biltisynet blitt veldig nøye på at akseltrykket ikke kan økes i forhold til det som står i Vognkort. og en 2,8/2,9 motor veier jo litt mer enn en OHC.

Edited by Sierra"2.0iS
Link to comment
Share on other sites

jeg er da denne kompisen! Planen er egentlig å få tak i en delebil som jeg kan flytte over alt fra, ink, ledningsnett slik at jeg skal kunne fremvise en bil til BT, som er innenfor spesifikasjonene som blir på bilen. Det er også for å gjøre jobben noe lettere!

 

Noen som vet hvordan jeg skal gå frem med dette? planen er å kjøre org 2,9 fra xr4i,(går det ann med scorpio 2,9?) jeg vil tro at hvis jeg får tak i papirer på at chassi'et tåler effekten, og har chassinr på delebil, hvor jeg henter motor, drivverk og for/bakstilling fra, at dette burde gå bra? vet det finnes papirer der ute som viser at disse sedan utgavene tåler cosworth- motorens effekt, så 2.9 burde da gå bra.

 

takker for all hjelp og svar!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

har da fått en liten oppdatering i denne saken, og det viser seg at det ikke lar seg gjøre, grunnet at akselvekten øker med mer enn 5%, dette var et ordentlig slag i ansiktet! dumt man ikk skal få godkjenne slikt i norge!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

har da fått en liten oppdatering i denne saken, og det viser seg at det ikke lar seg gjøre, grunnet at akselvekten øker med mer enn 5%, dette var et ordentlig slag i ansiktet! dumt man ikk skal få godkjenne slikt i norge!

 

Det er denne praksisen de har begynt å følge i det siste, vet ikke hvor stor vektforskjellen er mellom OHC og 2,9V6.

Men det er vel mer enn det utgjør å fjerne skidplate i stål, ev erstatte med tynn aluplate, fjerne servostyring, lettere panser i carbonfiber el.

Link to comment
Share on other sites

Det er denne praksisen de har begynt å følge i det siste, vet ikke hvor stor vektforskjellen er mellom OHC og 2,9V6.

Men det er vel mer enn det utgjør å fjerne skidplate i stål, ev erstatte med tynn aluplate, fjerne servostyring, lettere panser i carbonfiber el.

hmm, sku ikke tru det spilte noe rolle, så lenge bilen er type godkjent slik i fra ford..

 

Tror det blir som hår ball sier her gitt.

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Ettersom at råkarroseriet er det samme skulle det da gå an å øke akseltrykk, bare du oppgraderer bremsene tilsvarende. Med 2.9 understell å fjærer så skal jo dette gå fint. Er da flere som har godkjent både BOB og BOA motorer. De motorene er da enda tyngre en den gammle 12v. Men når 2.9 Sierra'ne er så billige, hvorfor orke papirmølla til Biltilsynet, fremfor å bare kjøpe en orginal 2.9? Ikke frekkt ment eller noe slikt, hvis det bare er at du har lyst på et prosjekt så er det jo greit.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

ønsker jo å ha litt å holde på med! :) er ikke mange sedan'er med 2,9 å få tak i og fant ut at det som bare skulle være bruksbil var et meget godt utdangspunk med så og si null rust! tror dere det vil gå hvis jeg tar forstilling og bakstilling fra en 2,9? da vil jo ikke akseltrykket overskrides? tar ikke det negativt, konstruktiv kritikk er bra! :)

 

Har forresten sendt mail til BT, hvor jeg spør om hvilke papirer som behøves og hvordan jeg skal gå frem med dette! tar vell et par mnd. før jeg får svar, dette er jo bt!

Edited by Broberg

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

ønsker jo å ha litt å holde på med! :) er ikke mange sedan'er med 2,9 å få tak i og fant ut at det som bare skulle være bruksbil var et meget godt utdangspunk med så og si null rust! tror dere det vil gå hvis jeg tar forstilling og bakstilling fra en 2,9? da vil jo ikke akseltrykket overskrides? tar ikke det negativt, konstruktiv kritikk er bra! :)

 

Har forresten sendt mail til BT, hvor jeg spør om hvilke papirer som behøves og hvordan jeg skal gå frem med dette! tar vell et par mnd. før jeg får svar, dette er jo bt!

Da er jeg iforstått med situasjonen din. Kjekkt at noen gidder å bruke tid å penger på 2.9'er, er jo kjekke motorer synest jeg da. Men skal inrømme at jeg selv driver med å bytte den ut med den nyere 24v utgaven. Men det krever penger å tid!

 

Jeg skal bygge om til 2,9L BOA 24v fra 2L DOHC detter er en Sierra sedan ;) Jeg gikk innenfor med 6hk og 2nm innen for kravet på max effekt fra en orginal RS Cosworth. Så jeg får mitt godkjent så lenge jeg hiver over bremsekraftforsterker, bremser foran og bak, abs og monterer stab stag bak

Liten avsporing men rekner med trådstarter godtar det :rolleyes: Så du må bygge om til ABS? Er det ikke godt nok å bruke el.forsterkeren uten ABS-funksjonen?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

det går helt fint, med litt avsporing! har funnet ut at min sedan også skulle vært dohc, du har ikke tilfeldigvis noen papirer å låne bort når tiden nærmer seg? :) takker for gode svar!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

det går helt fint, med litt avsporing! har funnet ut at min sedan også skulle vært dohc, du har ikke tilfeldigvis noen papirer å låne bort når tiden nærmer seg? :) takker for gode svar!

 

Jeg var på bt og viste begge bilene, en sierra sedan som skal ombygges og den scorpio cosworthen som ble donorbil, han blomberte de delene som jeg skulle ha over og abs systemet måtte over pga alle cosworther har dette orginalt...

Skrev bare i søknaden at jeg ønsket og bygge om sedanen til v6 24v og litt info om begge bilene... Så vist du har en donorbil som du tar alle delene ifra skal ikke det være noe problem..

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo overkommelig ut! :) har bare støtt på noen midlertidige problemer, siden du måtte vise begge bilene, min er ikke godkjent omnygdt fra dohc automat til is manuell, føler ikke at jeg kan dra til bt med dette desverre, vet ikke om jeg orker/ vil bruke penger på å bygge om til dohc aut. for så å bygge om til 2,9.. blir litt mye

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo overkommelig ut! :) har bare støtt på noen midlertidige problemer, siden du måtte vise begge bilene, min er ikke godkjent omnygdt fra dohc automat til is manuell, føler ikke at jeg kan dra til bt med dette desverre, vet ikke om jeg orker/ vil bruke penger på å bygge om til dohc aut. for så å bygge om til 2,9.. blir litt mye

 

Ser den! :P

Link to comment
Share on other sites

hmm, sku ikke tru det spilte noe rolle, så lenge bilen er type godkjent slik i fra ford..

 

Sant, men Ford er vell ikke veldig villige til å levere ut de papirene som viser det?

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk papirer fra ford gratis at 2wd sedan karosseri er like uansett hva motor som stod i dem, alt fra diesel til cosworth :)

 

Genialt, de papirene må jeg prøve å få tak i! :) hvis jeg har de papirene og en 2,9 delebil å vise til bt, må det jo gå ann! fler som har fått til det

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har papirer å kopiere / låne bort er det bare å rope ut! Blir enormt takknemlig!:) takker også for gode svar sålangt! Får håpe det blir godkjent 2,9 på meg!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

hvis det er samme regla ved alle motor bytter, så burde det ikke værenoe problem. Om du får tak i en/fler delebil(er) som du tar motor og drivverk fra, og har papira på de, så burde det ikke være noe problem:)sitter og vurderer det samme selv, men ser ut til å bli turbokonvertering istede :whistling:

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Forresten, går for/bakstilling over fra scorpio? Tenker deg er billigere/lettere å få tak i en scorpio 2'p enn en sierra 2,9? Tror dere man trenger fler papirer da isåfall?

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

hvis det er samme regla ved alle motor bytter, så burde det ikke værenoe problem. Om du får tak i en/fler delebil(er) som du tar motor og drivverk fra, og har papira på de, så burde det ikke være noe problem:)sitter og vurderer det samme selv, men ser ut til å bli turbokonvertering istede :whistling:

 

 

Det burde vell holde med regnr/ chassinr på delebil? :)

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært i kontakt med vegvesnet, det ga ikke mye hjelp, de sender meg bare videre til ford.. Og svarte ikke på ett eneste av mine spm. Virker som at ombygg er lagt inn med auto-svar. Det virker også som at det blir vanskelig pga akselvekten, ettersom det ikke får variere fra da bilen ble 1.gangsregistrert, noe spesielt bår man bygger om til modellen med den motoren? Pussig at de ikke klarer å endre dette da!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...