Jump to content

forgasser på 2,9


rene`racing

Recommended Posts

Er det ett innsug som passer rett på 2,9 motoren visst en skal bruke singel(38 webber) forgasser?

Det man gjør i dette tilfellet er å modifisere en 2,8 manifold.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvilken av 2,9 motorene er best å bruke? den med mekaniske løftere, eller den med hydrauliske? har planer om å bruke weber forgasser og kvassere kam,

er det noe å hente på og porte/høvle toppene på den med forgasser?

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

hvilken av 2,9 motorene er best å bruke? den med mekaniske løftere, eller den med hydrauliske? har planer om å bruke weber forgasser og kvassere kam,

er det noe å hente på og porte/høvle toppene på den med forgasser?

Slik jeg ser det spiller akkurat det ingen rolle fordi man må høvle toppene eller blokken for å få korrekt kompresjonsforhold for bruk med trimkam.

Høyere kompresjonsforhold er helt avgjørende for resultatet når man sugetrimmer med trimkam.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den med mekaniske løftere har en anelse høyere kompresjon orginalt, og med trimkam må du over på mekaniske uansett.

 

Det blir jo litt mindre man må høvle da, men ett godt utgangspunkt er vel viktigere enn det mener jeg.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Den med mekaniske løftere har en anelse høyere kompresjon orginalt, og med trimkam må du over på mekaniske uansett.

 

Det blir jo litt mindre man må høvle da, men ett godt utgangspunkt er vel viktigere enn det mener jeg.

Det stemmer, men så har man dette med at HC (high compression?) motoren er den eneste som har har tennpluggene "feil vei".

Gudene må vite hvorfor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

siden 2,8 innsug kan tilpasses så kan eg vell bruke ett slikt innsug?

http://www.summitracing.com/parts/OFY-6097DP/

Nei, dessverre.

De amerikanske 2,8 motorene har helt spesielle topper hvor innsugskanalene er flyttet. Se nøye på bildet på sidene av manifolden så ser du hva jeg mener.

 

Manifolden vi Europeere trenger er den som Offenhauser laget til den 2,6L motoren. Den passer "våre" motorer også og er ett godt valg.

Dessverre er dette i praksis utgått artikkel, men man kan kjøpe en "4 port top" og tilpasse en original forgassermanifold.

 

http://willyfogg.com/search/offenhauser-ford-2.6/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tja... eksakt hvor mange Hk som er mulig med det oppsettet er vanskelig å svare på. Rent teoretisk, med optimaliserte 42 (evt. 44) DCNF og tilsvarende resterende motor er 300+ suge Hk mulig, rent teoretisk.... Men skal du bruke 40 DCNF kan du sammenligne med en 2- liter OHC med 40 DCOE og se hva den klarer og gange med omtrent 1,5. Sammen med noe påkostet sugetrim vil jeg tippe 200+ kan nås greit. Kankje 250, hvis det legges til rette for det...

 

(Som tilleggsinformasjon kan nevnes at Ford oppnådde 175 mot orginalt 138 Hk på 3- literen med det oppsettet med 42mm gassere. Kam og det meste annet- faktisk muligens alt; jeg må konferere med litteraturen for å være sikker på dette- var uforandret. Gassresponsen ble også sterkt forbedret.... En god bekjennt bygde en sterkt påkostet 2.8 for noen år tilbake og etter husken havnet han på ca. 225hK).

 

MVH RSE

Edited by Caprimaniac

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...