Jump to content

Ford Focus 2006 mye feil


inge416

Recommended Posts

Hei! Ny på forumet, men har sniffet rundt en liten stund.

 

Jeg sitter med en 2006 Ford Focus Hatchback. nå kjørt 100600'ish kilometer, og i desember sendte jeg den inn p� �rlig service.

Iogmed at jeg kj�pte den fra en forhandler med 1 års garanti i januar 2012, antok jeg at det ville v�re lite feil, men n�r jeg fikk service rapporten fikk jeg et mindre sjokk, bremsene var ikke uforventet iogmed at det er delvis forbruksvare, og jeg kan v�re rimelig hard på de i ny og ne.

 

Men kostnads overslaget kom på 30,000 i reparasjoner, som selvf�lgelig ga meg bakoversveis.

 

Verkstedet sa at dette var litt over normalen, men at flere av feilene ikke var viktige, de kun ble skrevet grunnet fordi de pliktet til � informere om det.

 

Det jeg ser på som de store spørsmålene er:

Begge bæ½reramer forran.

Høyre & Venstre Lenkarm M/Kule

Arm bakre Hjuloppheng.

Skifte Hïøre Casterstangsforing

Skifte begge Camberstagsforing

 

Også en calipper som er gïåen, men det er forbruksvare til dels.

Og viftereim som trolig måtte byttes, meen forbruksvare.

 

Det jeg reagerer på, er at etter rett under ett år, og ca 18000 kilometer, s� har alle disse feilene dukket opp.

Også det at de ikke har servicerapporten fra siste service f�r jeg kj�pte den, mens alle de andre ligger sammen me serviceheftet. Vet ikke om det skal lagres, eller om det bare var en av de forrige eierne som puttet de der.

 

Det jeg lurer på, egentlig, er om jeg er blitt lurt, eller om jeg bare har vært uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Nesten hele understellet som byttes jo??

 

Jeg vet ikke om dette er vanlig, det kan kanskje andre svare bedre på her inne.

 

Nå har ikke min 2005 Focus gått mer enn 80k men jeg håper at jeg slipper å skifte ut hele understellet om 20k. Min er enda meget fast og fin og ingen ulyder.

 

Bremsene på Focusen er veldig lette å skifte - både kalippere og skiver. De har skiver (foran og bak) og kalippere bak rimelig på Biltema.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ann på kjørestilen til forrige eier, veiene, bruksmåten etc etc.

 

I norge så blir bilene mye fortere slitt enn i f.eks Tyskland, dette pga elendig veistandard. Og har den gått 100' km på kjelkeveier er det ikke uvanlig desverre. Tror nok kjørestilen til forrige eier har mye å si.

 

Syns også det er merkelig at servicepapirer mangler, dette er noe jeg mener er en god garanti på forrige eiers oppfølgning av bilen.

 

Men, ser du bor i kr.sand, koster 1150 kr eller noe sånt t/r hirtshals, så sjekk prisen i DK :) Kan være store summer å spare. Husk også Ford sin prisgaranti som gjør at du vil få samme prisen på ford verkstedet som du ville fåt på meca..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene, problemet er at jeg er like mekanisk anlagt som en blind man kjenner farger, sist gang jeg og far min lekte med en bil, endte vi opp med å måtte sende den på verksted for å smekke på bremsene, og håndbrekket var mer eller mindre ubrukelig ut levetiden.

 

Tur til hirtshals er en ide, og skal definitivt sjekke det ut når det kommer til det resterende arbeidet, men utskiftning av skivene og bremsene er nødvendig.

 

ca 5-6000 kilometer ble brukt i sommer i samarbeid med trafikkdirigering på veier under arbeid, så antar det er en drivende faktor på at drittveier ble kjørt. Irritert på meg selv for å ikke ha spart kjøregodtgjørelsen bedre :)

 

Godt jeg ikke går tilbake dit hehe.

 

Jeg ble også anbefalt tektylbehandling, men jeg antar jeg venter til jeg har råd til å bytte ut understellsdelene, så jeg slipper å gjøre det 2 ganger :)

Link to comment
Share on other sites

Husk også Ford sin prisgaranti som gjør at du vil få samme prisen på ford verkstedet som du ville fåt på meca..

 

Dette synes jeg lukter råttent lang vei. Har jo hørt det før - men kunne aldri selv tenke meg å benytte meg av slikt.

 

Den som gir best pris og kvalitet får jobben!

 

Jeg ble også anbefalt tektylbehandling, men jeg antar jeg venter til jeg har råd til å bytte ut understellsdelene, så jeg slipper å gjøre det 2 ganger :)

 

Anbefaler dette ja - jeg hadde 2 dager med stålbørste, rustomvandler og et antall spraybokser med understellsbeskyttelse før det ble noenlunde brukelig.

 

IMG_7350web.jpg

 

IMG_7367web.jpg

 

Har i ettertid lagt på flere lag med understellsmasse under hele karrosseriet.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er råttent spill. Men hvis jeg må betale ut 1/4 av kjøpspris i reparasjon etter 1 år eierskap, veeel, ikke min feil at de har prisgaranti...

Hadde de kunnet vist meg den siste service rapporten før jeg kjøpte den, hadde det vært greit.

 

Har forresten også en tilstandsrapport fra de sin side om at den var i normal stand i henhold til kjørelengden, og så kommer denne service runden, og jeg er skeptisk :)

 

#Edit

Virkelig pent, tektylbehandling skal den få, men pengekassa skrapes, 22 år og bilforsikring erke billig :)

 

Har snoket rundt på vasketråden din, og får dårlig samvittighet, jeg var sjåfør i forsvaret, og blei drittlei av bilvask, så jeg har vært på den kjipe siden, men fin bil er gøy :)

Edited by inge416
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har garanti en stund til - så ville jeg tatt en garantiutløpstest hos NAF. En anbefaling fra de om hva som burde kunne dekkes av garanti kan være bra.

 

Jeg fikk dekket nedslitte skiver og bremestromler på et bruktbilkjøp for noen år siden - etter et halvt års normalt kjøremønster og 6 måneders garanti - etter fremvising av en garantiutløpstest fra NAF.

 

Er vel kanskje mulig å diskutere litt pris med Ford?

 

Jeg tectylerte mest for å lyddempe bilen :lol: har hatt av både fronten og bakenden.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Problemet var at jeg fikk 1 år eller 12000 km.

Jeg rundet 12000 og vurderte garantiutløpstest, men hadde ikke mulighet til å levere bilen grunnet jobb. Angrer nå.

Prisforhandling prøvde jeg litt på, men kom ingen vei. kom ingen vei med det selv om det var fra de jeg kjøpte den.

 

#Edit

Kan alltids se på saken, men det å legge ut 2450+,- for en test som kanskje hjelper meg, iogmed at garantien allerede er utløpt, eller varer den til overtagelses dato, selv etter km stand? for isåfall har jeg frem til 19 januar?

Edited by inge416
Link to comment
Share on other sites

Problemet var at jeg fikk 1 år eller 12000 km.

Jeg rundet 12000 og vurderte garantiutløpstest, men hadde ikke mulighet til å levere bilen grunnet jobb. Angrer nå.

Prisforhandling prøvde jeg litt på, men kom ingen vei. kom ingen vei med det selv om det var fra de jeg kjøpte den.

 

Ok, det var jo synd.

 

Det du eventuelt kan bruke en garantiutløpstest til er å få en nøytral vurdering av feilene som du også kan bruke som underlag for å få pris fra andre verksteder.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne, men har ikke råd til å punge ut 2450,- for å ha en nøytral vurdering, så kommer nok til å stikke nesa innom div verksteder for å få en prisevaluering. Hvis alle er i samme nabolag, pristapet fra å bryte en 6 årig linje med kun merkeverksted service, ikke verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne, men har ikke råd til å punge ut 2450,- for å ha en nøytral vurdering, så kommer nok til å stikke nesa innom div verksteder for å få en prisevaluering. Hvis alle er i samme nabolag, pristapet fra å bryte en 6 årig linje med kun merkeverksted service, ikke verdt det.

 

Hvis ikke Ford er intressert i å gi deg en god pris for lojalitet er det ingen vits å å benytte seg av de.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt meg en prat med det aktuelle Ford-verkstedet og hørt hva de har å komme med.

 

Men problemet med vurdering av bruktbiler ift. service, er jo om når ting er faktisk er utslitt og når det kan gå en stund til.

Det kan jo selvfølgelig tenkes at ved forrige service (over 12000km siden ut i fra det du sier?),

så ble det gjort en vurdering på at desse foringene var ok.

Casterstagforinger som ryker når Focus'er er kjørt en del er jo ikke ukjent, spesielt på drittveier.

Så det går jo på slitedeler.

Men fikk du en begrunnelse på hva som faktisk var defekt i forstillingen og bakstillingen utenom casterstagforingene?

 

Det kan jo også veldig godt tenkes at den som har tatt service'en har vært i overkant streng og "slaktet" den.

Jeg ville absolutt anbefalt deg å tatt med bilen tilbake og spørt om verksmester kunne tatt en kikk på den sammen med deg,

og forklart situasjonen. Det går veldig mye på skjønn når det gjelder slitasjevurdering på bil, så jeg ville fått en ny vurdering og forklart situasjonen :)

For all del, det kan jo godt hende at desse delene nå er blitt utslitte, men da vet du det vertfall sikkert :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god ide, det jeg forstod på samtalen min når jeg var på verkstedet idag, så var det ikke verdens undergang på slitasjen, og det var kun pga plikt om å opplyse om det at det var nevnt. Men kommer nok til å spørre om en detaljert guidet runde. Mener jeg har sett noe reklame for gratis 15 min inspeksjon på drop in et sted..

Link to comment
Share on other sites

Gjør som Kristian sier og be verksmesteren ta en titt sammen med deg, også går dere igjennom punktene og ser om det må byttes, eller om det var en litt streng førstesjekk som ble gjort.

Dersom noe må/bør byttes innhenter du pris fra meca, mekonomen, snap drive og alle lokale verksted du finner(bare send mail med opplysninger om hvilke deler som skal byttes på hvilken bil).

Ta det billigste tilbudet og send det til fordverkstedet, og benytt deg av prisløftet. Da får du den beste prisen, på det beste verkstedet(skulle man tro)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med prisløftet er att Ford krever dokumentasjon på om det er orginaldeler eller ei som brukes for å komme frem til prisen.

 

Ofte så kan uavhengige verksted gi langt lavere pris fordi det blir benyttet uorginale deler, og selv om disse kan være både like bra og bedre som de orginale vil ikke Ford matche prisen med prisløfte garantien om det blir benyttet andre deler.

 

Det er i hvertfall det jeg har opplevd.

 

 

Når det gjelder smørbrødlisten din kan jeg dele erfaring fra sist gang min bror tok EU kontroll.

 

Han fikk en liste med feil, så lang att den burde vært printet ut på en dassrull. Vi var skeptiske begge to og lot ett annet verksted sjekke bilen på nytt og utføre den jobben vi ikke klarte selv.

 

Listen ble mer enn halvert på kontroll 2 og bilen ble EU godkjent til under halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med prisløftet er att Ford krever dokumentasjon på om det er orginaldeler eller ei som brukes for å komme frem til prisen.

 

Ofte så kan uavhengige verksted gi langt lavere pris fordi det blir benyttet uorginale deler, og selv om disse kan være både like bra og bedre som de orginale vil ikke Ford matche prisen med prisløfte garantien om det blir benyttet andre deler.

 

Det er i hvertfall det jeg har opplevd.

 

 

Når det gjelder smørbrødlisten din kan jeg dele erfaring fra sist gang min bror tok EU kontroll.

 

Han fikk en liste med feil, så lang att den burde vært printet ut på en dassrull. Vi var skeptiske begge to og lot ett annet verksted sjekke bilen på nytt og utføre den jobben vi ikke klarte selv.

 

Listen ble mer enn halvert på kontroll 2 og bilen ble EU godkjent til under halve prisen.

Aldri blitt krevd for, trengte ikke engang å fremvise hvor jeg hadde fått prisen sist jeg bytta dynamo på mondeo.

Link to comment
Share on other sites

Aldri blitt krevd for, trengte ikke engang å fremvise hvor jeg hadde fått prisen sist jeg bytta dynamo på mondeo.

Pussig.

 

Når jeg byttet regreim for litt over året siden på begge mondeoene mine hadde jeg skriftlig tilbud fra 3 forskjellige verksteder. Hverken Ford Gjøvik eller Lillehammer ville mætche noen av de pga att det ikke ble benyttet orginaldeler.

Tilbudene var fra Meca, Mekonomen og ett uavhengig Bocsh verksted. Samtlige var flere tusen rimeligere enn Ford.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri hatt noe problem med prisløftet..

 

Men, det er nok forskjell fra forhandler til forhandler, og personen i disken som avgjør...

 

Husker da jeg skulle ha 20.000 km/ 1 år service på min Focus, og Bilia ville ha 4500,- for servicen(merk jeg har kjøpt bilen på Bilia) og på R&S ville de ha 2790,- for akkurat samme service. Bilia skulle selvfølgelig gå med på samme prisen som hos R&S.. Og ved forespørsler siden så ligger Bilia jevnt over mye høyere enn R&S på pris..

 

Skal straks ha 40.000 km/ 2 år service på bilen, fått pris fra R&S på 2990,- har hørt hos Bilia også..

 

Så kan være penger å spare ved å høre med et annet merkeverksted også :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Oi.. fikk pris hos Bilia nå, og de ville ha 4696,00 NOK for samme service som hos R&S.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...