Jump to content

2.3->2.9


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Funderer på å putte i en 2.9i i min 2.3 turnier.

 

Hadde papir på alt som måtte til for å bygge om fra 2.3 til 2.8i tidligere, men dessverre tapt etter 2 flyttinger(****), kan SVV ha dette på data fra bilen dette fulgte med(ombygget rundt 2000)?

 

Jeg husker grovt sett hva som skulle til.

 

Rent teknisk må jo godkjenning til 2.8i være bra nok til 2.9 som har bedre utslipp, lavere effekt og samme vekt.

 

Jeg har Ventilerte skiver med korrekte kalippere på bilen, stabstag er vel likt, fjærer var forskjellig i følge Ford, har framfjærer til 2.8 liggende, ettermarkedsfjærer er jo samme uansett sekser?

 

Girkasse blir T9 2.8-kasse, mellomaksel standard uten hardy.

 

Hva blir rett bakakselutveksling, kan det stemme at 2.3 sedan har samme som 2.8 stv?

 

Hva med servo, bygge om til scorpiotannstang er ikke så interessant, servotannstang til 2.0 OHC eller noen rør/slanger til rett side, eller er de like uansett?

 

Eksos blir nok noe miks av 2.9 og gammelt V6 type hjemmelaget, altså dobbelt til bakre potte.

 

Så er det Bensintank da, må jo ha i-tank, er vel neppe så heldig at tank fra scorpio sedan passer på granada stv, men det ligner jo litt med tanke på reservehjulbrønn og plassering da?

 

 

Grunnen til at jeg spør dette, er at har planer om å få fiksa opp granadaen i sommer og neste vinter, er veteran til neste år, 2.3 motoren er sur, muggen, drikker bensin, vond og starte og mistenker at eksosventilene har flytta litt langt opp i toppene, og har en scorpio som blir delebil om den ikke overraskene går gjennom eu en gang til.

 

Skal ikke gjøre noe ikke reversibelt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Dataer fra `00 for å godkjenne ombygging tror jeg ikke eksisterer lengre. F.eks ble bilen min regget etter godkjent ombygging i `03, men ingenting i forbindelse med dette eksisterer hos BT lengre.

 

Åkkesom bør det vel være kurant å få godkjent 2,9i med grunnlag for 2,8i. Vekt, effekt, etc. endres jo helt minimalt.

 

For øvrig har 2,8i 26 mm. stab.stag foran og 12 mm. stab.stag bak. 2,8 utvekslinga er normalt enten 3,64:1 (fem trinns manuell kasse), eller 3,45:1 (automat).

 

Servopumpa på 2,9 sitter på motsatt side, men med litt tilpasing kan man bruke slanger fra Scorpio.

 

Bensintanken ikke være fra injection/ha skvalpekammer. Men det er seff absolutt en fordel. Tidligere erfaring med 2,9 EFI og forgassertank er at bensinpumpa gjerne drar litt luft når nivået kommer ned mot kvart tank.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Apropos godkjenning.. man veit jo aldri hvilke typer man kommer borti hos BT. Granada ble jo tross alt aldri levert originalt med 2,9 efi.

Men "nødvendigheten" av at bilen må godkjennes... bygde om en 2,8 GL (sedan) med 2,9 motor. Og på EU kontroll fikk man ros for at co/hc var langt under det tillatte for en 83 mod. Kontrolløren påpekte riktignok at motoren vel var av nyere dato, men at det var sånn type V6 bilen skulle ha. Så at bilen aldri ble forsøkt godkjent i vognkort med 2,9 efi ble aldri ett problem. Riktignok er dette seks år og lengre siden da..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det stått 2.8 orginalt, så er det jo snakk om en effektøkning på 10 hk, langt under 15% regelen, toppfart blir den samme, avgasser blir reinere og vekt blir den samme, så de kan vel ikke si stort heller, er det en 2.3 er det snakk om over 30 hk og ca 27 %, hadde det vært en 2.8i er det jo effektmessig en degradering.

 

Men er nok ikke alle som gidder bry seg...

 

Har man gjort det skikkelig og har ventilerte skiver er det i praksis bra nok, men hos kontrollører, det er noe annet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Effektmessig degradering ja, men bare i hk på papiret :)

For jammen er bytte til 2,9 en kjempefin up date i en Granada.

2,9 verver mye lettere og mer kultivert, og er mer kraftfull over hele registeret enn 2,8.

Og på lavt turtall er jo 2,8i som en moped i forhold til 2,9.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en motor som passer bilen jeg, skulle gjerne hatt med bakakselutvekslinga på scorpioen også... Har en 3.45 til granada, men har en distinkt følelse av at den har gjort jobben sin(ihjelburna), ingen ulyder da, så den funker jo.

 

Har egentlig mest lyst til å montere en slik ein, orginalt registerdeksel, 2.8-efi innsug og MFI-lignende custom plenum så det ser orginalt ut hele veien, men men, får komme seinere isåfall.

  • Like 1

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Men, dere som har fått bygd om deres granada til 2.9i.

 

Har lest noen tråder, og ser ut til at mange bygger om til Scorpio tannstang, både siden denne passer bedre med servopumpe-plassering, og at den har en annen utveksling.

 

Er dette noe problem å få til med noen rør/slanger, og hadde servotannstang til 2.0 OHC passet bedre siden den har pumpa på samme side som 2.9?

 

Takk for svar.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde servo på en 2.0 jeg hadde, mener at servotannstangen var rimelig lik, men at slangene var ganske forskjellige. Mener å huske at de gikk ned under motoren i bakkant og så opp til pumpen, at de altså er lengre enn de til V6. Hydraulikkdelene er jo på samme side uansett siden det tross alt er venstrestyring. Det er mulig at koblingene er litt annerledes, vinkling og dimensjoner, men en servotannstang fra V6 med slanger fra Tess funker nok som gull.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ombygg bilen men ikke reis til bt uten nok dokumentasjon. De skal ha papirer fra ford på åssen deler som skal byttes osv, med mindre noen har papirer.

Jeg gikk i sandfella :P

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg det at tannstanga er rimelig lik på 2.0 og V6, få laga rør og slanger skal neppe være noe problem, har tessforhandler i nabobygda.

 

Jeg sender en søknad til SVV der jeg kommer til å skrive at det brukes 2.8i-spesifikke deler fra den andre bilen her i tunet, frambremser, framfjærer, radiator, girkasse og muligens differensial. Eksos kommer til å bli laget som en kombinasjon av motoren sitt og granadaen sitt.

 

 

Forøvrig så har scorpioen 3.64:1 utveksling, hva har 2.3 sedan? og 2.8 stv?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...