Jump to content

Kuga, powershift og campingvogner


Campist

Recommended Posts

Jeg er snart den forhåpentligvis lykkelige eier av en Ford Kuga, den må bare bli produsert først. Jeg er egentlig veldig fornøyd med den Mondeo Titanium X TDCi 2.2 175 hk jeg har i dag, men den nye Mondeo'n lar så vente på seg at jeg har bestilt en ny Kuga.

Begge Mondeoene min har fungert utmerket med campingvogn på 1600 kg. Den jeg har nå er på totaltvekt 1700 kg. Er det noen som har erfaringer med den utgående Kuga, 140 hester med og uten power shift som campingvogntrekker?

 

Her er nåværende ekvipasje, om noen er interessert: http://www.campist.no/utstyrstips/utstyrstips/287-fendt-opal-540-sg

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Frode H,

Kan jeg spørre hva du har dratt og hvor langt? Jeg går ut i fra at det ikke er sammeproblem med varmgang i en dobbeltkløtsj kasse som i en automat med konverter. Jeg kjører nedover i Europa hver sommer, i 2012 hadde jeg en litt lenger etappe enn normalt, rundt 900 kilometer i ett jafs i 30-35 grader. Med to alpekrysninger i full fart (rundt 90 (jeg har Tempo 100 godkjenning for Tyskland på vogna). Da begynte motoren å bli betydelig varmere opp fra Innsbruck mot Brenner, men det gikk fint. 2,2 literen trekker nok litt for villig, så det er kanskje paradoksalt nok en fordel med 140 hk - så blir det litt roligere.

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Har dratt biltralle med Cosworthen oppå en del km. Då er det fra vestlandet og østover. Over Hemsedal og Filefjell går som en leik. Har feks hatt BMW 525td og MB300er tidligare, og denne drar tunge hengerkjøring vel så bra som dei andre etter mi meining.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

Gikk fra MB E220 bensin/automat til Kuga manuell i 2010. Hadde da en Adria med totalvekt på 1.450kg. Var herlig å få så mye dreiemoment og forbruket gikk ned fra 1,5 til 0,9. Var litt overgang i fbm. med rygging, når kroken sitter såpass nært bakhjulene i forhold til Merca.

 

Så kjøpte vi ny vogn som har tillatt totalvekt på 1.900kg. Går kjempefint det også, men Kugaen ser visuelt ikke ut som den er i stand til å trekke den, siden vogna blir over dobbelt så lang som bilen. Og hvis noe lurer, så har jeg BE,C1E,D1E :)

Når ekvipasjen først er i gang merker jeg liten forskjell på de to vognene bortsett fra når det blir trangt. Er gaqnske likt å dra og det er luftmotstanden som utgjør mest virker det som.

 

Det eneste som er litt problematisk er å manøvrere seg på plass. Kløtsjen blir veldig fort varm. Nyvogna har "mover", så de siste metrene gjør jeg uten bilen og da er ikke kløtsjen noe problem lenger. Dette med kløtsjen gjelder også når jeg ev. skal ta løst på sleipt underlag eller i dyp snø med ESP inne. Da må jeg "hive" bilen litt for å komme i gang uten å kvele, og da lukter det også fort svidd. Bedre å skru av ESP.

 

Utover det er bilen strålende til meg og kona med våre to barn når vi skal på campingferie.

PS. Speilene tåler ikke all verden med campingvognsspeil, så finn de absolutt letteste og mest aerodynamiske du kan finne. Blir de for tunge/byr på for mye luftmotstand klapper speilene inn når du møter en lastebil e.l.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...