ragwo Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Hei. Jeg har nylig blitt den stolte eier av Mondeo 2003 pre facelift med 130 spreke dieselhester. Bilen har gått 175k. I dag oppdaget jeg at tre av fire dyser bader i motorolje. Er det noen som vet om dette kan fikses til en overkommelig sum? Motoren drar godt og fjusker ikke. To dyser er byttet i løpet av litt over ett år. Er det "bare" noen pakninger som må byttes eller må det sterkere lut til? Litt ergerlig hvis det koster flesk. Har hatt bilen i en uke. Jeg setter stor pris på alle svar! :-) Hilsen fornøyd men litt bekymret Mondeofersking 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer_Martinsen Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 (edited) Mest sannsynelig lekker det fra dysepakningene, dvs kobberskivene under dysene. Det som er viktig er å gjøre godt rent før man monterer nye kobberskiver. På jobben bruker vi fresesett for å gjøre dysesetene ordentlig rene. Vet de også selger slike sett på biltema Kan også være toppdekselpakning, men har mest tro på kobberskivene. Edited March 8, 2013 by Christer_Martinsen Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Det kan også være gummi pakningene, som tetter mellom dyse og toppdeksel Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Holder med grcossie her,er nok de gummiringene rundt dysa som må byttes.har vel aldri vært borti lekkasje fra kobberringene på disse motorene,men nyere diesel fra ford å de kobberringene Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragwo Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Tusen takk for alle svar! Får håpe det et gummipakningene da det høres mer omfattende ut å måtte skifte kobberringene. Noen som vet hva dette eventuelt koster hos merkeverksted? Har ikke veldig lyst til å ta på meg jobben selv. Er redd for å få skitt i dysene. 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 En enkel å kjapp jobb,trenger å ta av dieselrør å returrør/slanger fra dysene,kontaktene også, vippe av de ringene å gjøre rent.Etter montering så må dieselsystem luftes.Ford har slike plasthetter som settes på dyser når rørene er av,men er man nøye å tar en dyse av gangen så går det bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Holder med grcossie her,er nok de gummiringene rundt dysa som må byttes.har vel aldri vært borti lekkasje fra kobberringene på disse motorene,men nyere diesel fra ford å de kobberringene !.6èn er en ***** på å lekke på dysene kan man trygt si. Var borti en 130hk, med dyse lekk, men da var 2 av dysene løse, ellers er det gummi tettningene som blir harde og ikke holder tett, som jeg vil tro her Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ja det er helt vanvittig på den 1,6'en..!Flyter jo koks overalt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ja det er helt vanvittig på den 1,6'en..!Flyter jo koks overalt! Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragwo Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 En enkel å kjapp jobb,trenger å ta av dieselrør å returrør/slanger fra dysene,kontaktene også, vippe av de ringene å gjøre rent.Etter montering så må dieselsystem luftes.Ford har slike plasthetter som settes på dyser når rørene er av,men er man nøye å tar en dyse av gangen så går det bra. Hvis jeg ikke har misforstått helt, så må altså ikke dysene ut? Jeg kan bare trekke gummiforingen over dysen og på plass? 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet Ja vanvittig,hehehe,såpass!Prøver å få skrudd litt på de først,får jeg hekter på elefanten:p Hvis jeg ikke har misforstått helt, så må altså ikke dysene ut? Jeg kan bare trekke gummiforingen over dysen og på plass? Det stemmer:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragwo Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Takk for raskt svar Jeg trenger da 3 av disse eller selges gummipakningene separat? Camshaft cover seal 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Bytter vel alle 4 når du er igang;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Takk for raskt svar Jeg trenger da 3 av disse eller selges gummipakningene separat? Camshaft cover seal Du bør skifte alle 4. Dette er gummipakningen vi snakker om, er en stål hylse rundt den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet Funker ikke å løsne dysa og kjøre en tur? Vet det blir gjort i andre tilfeller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Funker ikke å løsne dysa og kjøre en tur? Vet det blir gjort i andre tilfeller.. Ikke alltid, har prøvd det og. Det finnes et verktøy, som skal vibrere løs dysene, har ikke prøvd noe slikt ennå Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragwo Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Takk for alle svar! Jeg får se hva verkstedet skal ha for å skifte pakningene. Kan jo ikke være all verdens i deler i hvertfall. 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 hørte et verksted tok automatolje å hadde på fastsittende dyser Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 hørte et verksted tok automatolje å hadde på fastsittende dyser Automatolje er et bra niddel for å løyse rusta og fastgrodde ting. Er god krypevne på den Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragwo Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 (edited) En sen oppdatering på resultatet av denne tråden. Biltrend på Sortland ga meg en svært god pris på å skifte alle fire gummipakningene samt nye dyserør, så nå er lekkasjene en saga blott. Kudos til dem for gode priser og strålende service :-) Takk for alle tips og råd fra forumet :-) Edited August 26, 2013 by ragwo 2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now