Jump to content

Is turbo


thor89

Recommended Posts

Har en is turbo. Stater og går fint. Men fyller insuget med olje.

Slanger og alt inn på insuget er rene for olje så olja får fra motoren og

Rett opp i insuget og. Er det noen som har no rår eller gode ider om hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

ta av slangen/røret på turboen din og se der? er det olje inni kompressorhuset på turboen, så har du defekt tetting på turboen din.

ellers kan det være at du har slitte/defekte stempelringer og ladetrykket går nedi olja og blåser opp i olje åndingen din og inn i innsuget ditt.

 

for min del høres det ut som du har sliten motor som trenger rep.

 

ta en sylinder lekkasje test på denne motoren din. så får du bekreftet hva feilen er.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg har tatt komp test på den og den måler mellom 12og 13. Men vet ikke hva den ska ligge på originalt jeg?

Er ikke no olje i ondinga har sett etter. Vist den tettningen er dårlig skulle det vel vært olje i alle rør og vel?

Link to comment
Share on other sites

har du sett i intercooler`n din?

 

på Ohc så har du ånding fra olje lokket og på blokka under innsuget. har du sjekka disse 2?

 

hvis det ikke kommer olje fra turboen din eller olje åndinga, så står du igjen med ventil hettene.(som er ofte harde og defekte på standar ohc. som igjen jeg har lite trua på i dette tilfelle). men regner med du har standar is-innsug. så må olja renne oppover i "motvind" for å klare å "fylle innsuget". som du beskriver.

 

olja kommer ikke i innsuget på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jepp har standar innsug. Og det fyller seg med olje. Vet ondinga går fra topplikket.

Så jeg skjønner lite nå kan du si for det er ikke no olje i noen rør ut fra turbon. Så det kan ikke være den. Men har jo veldig høy komp:/ mellom 12og 13 i komp. Men det kan jo være for at det ligger litt olje i sylynderene da. Så jeg for større komp av det. Men hvorfor olja kommer opp i insuget og når jeg åpner gassspjle så renne olja ut der i fra mår bilen ikke går.

Link to comment
Share on other sites

har du sjekket "veivhusventilasjonen" som du har under innsuget som sitter i motorblokka rett over motorfestet omtrent og sjekket den slangen som går der og inn i innsuget? er det olje inni den slangen?

 

jeg har fortsatt trua på at din motor får ladetrykket nedi bunndelen og blåser derfor olje opp i denne veivhusventilasjonen. til slutt inni innsuget.

 

årsakene til dette har være utslitte stempler,ringer etc.

 

Hvis du har brukt f.eks. 12.9 bolter som topplokkbolter. og samtidig dratt f.eks. 130nm. fordi en smarting har sakt at det er lurt. så kan det hende du har f.eks. har dratt sylinderene urunde med så høyt moment. så om din motor er utslitt, monteringsfeil etc. er ikke lett å si over et forum.

 

men du kan nok regne med at du må ut med motoren for en grunning sjekk, og motor overhaling.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke no olje i den slangen du snakker om der. Som for fra insuget og ned i blokka. Det er dem tinga der jeg synes er rart. Den tingen her går i mot alt mulige ting og teorier.

Har du fjernet den originale slangen i fra nyra og opp i innsuget?

Hvis ikke kjører du ladetrykk rett i bunnpanna....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Har du fjernet den originale slangen i fra nyra og opp i innsuget?

Hvis ikke kjører du ladetrykk rett i bunnpanna....

 

Snakker du nå om samme slangen som nevnes over her? Den tykke som går fra undersiden av innsuget og ned i bunnen av blokka? Trer bare "klumpen" på enden ned i en gummihull? Hvis det er den så har ikke jeg heller gjort noe med den på min IST, men det burde jeg jo da gjøre skjønner jeg. Skal jeg da bare koble den fra innsuget og la den gå i "friluft? Og blende tilkoblingen i innsuget??

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye mulig. Ut ifra hva eg klarer å se for meg, så blåser du ladetrykk rett ned i blokka. Når du da stenger gass-speldet etter pådrag, så kommer det meste av trykket i retur. Trykket går tilbake til insuget og drar da med seg massevis av olje ;)

 

Edit: Hvordan er mulighetene for å montere en 1-veis ventil på denne slangen?

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer heller ikke. Den utluftinga er for å ventilere ut all gassen som lekker forbi stempelringene og ned i veivhuset. Og det er ganske mye. Opp til 10% har jeg lest. Med enveisventil så kommer det ikke ut noe da heller når du har turbotrykk i innsuget.

Jeg har som regel kjørt åndeslangen til luftfilterboks, eller slangen mellom luftfilter og turbo. Det er slik det orginalt på det meste av turbobiler.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ja, stemmer jo det.. :rolleyes: My bad :)

 

Hvordan gjør folk det når dem monterer catch-tank? Hva er riktig.. Fra bunn av motor til catch-tank. Så et filter på tanken, eller en slange videre til luftfilterboksen/innsug på sugemotor?? :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...