Jump to content

Hvordan Få Fjern Og Nær Til Å Lyse Samtidig?


LoSLucifer

Recommended Posts

Hva må jeg gjøre/kjøpe for å få lyktene mine til å lyse samtidig?

Ønsker at når jeg skrur på fjernlysa så er fortsatt nær lys på. I dag skrur nærlys seg av da den trur jeg har fjern og nær i samme pære noe jeg ikke har.

Er det snakk om relè bytte eller hva gjør jeg? Og hvordan?

 

Har tilsvarende lykter som disse: Bilde av tilsvarende lykt

Dette er det gamle jeg hadde med 1 pære til fjern og nær: Gamle lykter

Er en Focus 2000 DWB

Link to comment
Share on other sites

du har modellen før faceliften. regner med du har blinklys i fangeren orginalt? er litt usikker på hva som er hovedforsjellen men ligger nok i et rele eller noe sånt. da bilen din er oppsatt på h4 pære der ikke nær og fjærn kan lyse samtidlig. på 2001/2002 - så er det h7 og h1 tror jeg og da kan disse lyse samtidlig

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har blinklys i fangern: Bilde av gliset

Skjønner.... Problemet da er bare å finne ut hvordan relè jeg må ha og hvordan plass de skal på. Noen tips?

Må jeg da bytte begge eller? Trur det er totalt 3 stk i sikrings boksen som har lys ikon. Vet det er 2 av disse som styrer nær og fjern.

 

Sikkringene/Relè

Forklaring på hva som er hva

Edited by LoSLucifer
Link to comment
Share on other sites

Åssen trur du det blir inni reflektoren din når begge lyser samtidig? Det er en grunn til at H4 pæra kun har en tråd tent om gangen. Med begge tent samtidig dobles nesten antall watt. Dermed dobles også varmen. Pærene kommer til å ryke oftere enn du skifter underbukse å over tid vil reflektoren din bli ødelagt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en grunn til at nærlyset IKKE skal lyse sammen med fjærnlys og det er for å holde fokuset langt frem når du kjører kun med fjærnlys. Du kan risikere å bli sittende og fokusere bare noen meter forran bilen når det er opplyst der med nærlyset da... Har jo med sikkerhet å gjøre!

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Når nær og fjernlys ikke er i samme pære så er det påbudt at nærlys lyser sammen med fjernlys.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg fra det jeg har lært under utdanningen min til å bli bilmekanikker. Årsaken til at nærlys skal lyse sammen med fjernlys når de er i separate lykter er for at lykteglassene ikke skal ise over eller snø om vinteren. Tenk deg at du kjører på landeveien om natten på vinterene mens det snør. Du kjører kanskje 1-2 mil uten å møte på en eneste bil du trenger å blende ned for. Plutselig må du blende ned for en møtende bil, og pga nærlyslyktene er full av snø er du fri for lys og ser ingenting. Ulykken er raskt ett faktum.

Ulempen med nærlys og fjernlys separat er som du sier at mange har en tendens til å flytte synsfokuset for nært bilen. Men slik må det desverre være når man har sparate nær og fjernlys.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

OK. Upraktisk, men skjønner jo greia.. Men da lærte jeg noe idag også.

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Veldig nyttig info fra begge parter der. Og er enig i begges meninger.

Men trenger da litt info om hvordan eller hva jeg må gjøre for å få de til å lyse samtidig. Slik jeg har forstått dette er det et rele som må til men jeg skjønner ikke bæret av dette ( bil noob ).

 

Noen som kunne "guidet" meg litt på dette? Om det er noen nr, bilder eller info som trengs skaffer jeg dette raskt.

Sliter også veldig med å få stillt inn lysa rett, så lurer på om jeg ikke må krype til korset å få justert de på verksted :( Med mindre noen har noen tips til dette også. Er det noen gyllene regler jeg bør vite om? ( ja jeg målte opp på vegg før jeg byttet lykter og tok "avstøp" av gamle lykter først men får de ikke til å treffe der jeg vil. Så demonstrasjon av dette på youtube før jeg satt i gang )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skrudd på Focus, og vet ikke hvordan Ford selv har løst det på biler som har lykter med separat nær og fjernlys orginalt. For alt jeg vet ligger løsningen ferdig allerede, med f.eks noen kabelsko/kontakter du bytter om, eller bryter du kan bytte.

Sansynligheten er vel liten for det. Det jeg nok ville ha gjort er å koble opp ett ekstra rele som aktiverer nærlys/nærlysrele når fjernlys lyser. Nærlys vil da stå uten strøm ett lite øyeblikk mens du veksler mellom nær og fjernlys. Men i praksis går vekslingen så raskt at pærene ikke rekker å slukke. I verste fall vil de lyse litt svakere en brøkdel av ett sekund under veksling.

Du trenger da ett helt vanlig rele med pinner merket 85,86,30 og 87.

85 og 86 er for å styre releet. For akkurat denne oppkoblingen spiller det ingen rolle hvilken av de du kobler til jord og signalstrøm. Den ene av de 2 kobler du til ett god jordpunkt. Jeg regner med at lysbryteren styrer rele, og ikke lyktene direkte. Håper noen andre kan bekrefte/avkrefte dette. Den andre kobler du i såfall på signalstrøm fra dimmebryteren som går til aktivering av fjernlys. Vet ikke om Ford enda bruker samme fargekoder som jeg er vant med. Om de gjør det så er ledningen til fjernlys hvit eller hvit med en blå stripe. 87 kobler du rett til signalledningen som aktiverer nærlys. Om fargekoden stemmer så er det en gul ledning.

Hvor du kobler 30 avgjøres av om lysene er styrt av rele eller direkte av lysbryteren. Er de styrt av rele kan du koble den på samme plass signalstrøm på 85 eller 86. Er lysene styrt direkte av bryter må 30 kobles på hovedstrøm som går til lysbryter, tenningstrøm fra tenningslås når motor er på, eller direkte fra batteri. Velger du ett av de 2 siste alternativene må du bruke sikring.

 

Det er velig vanskelig å få justert lys helt rett på den måten du beskriver. Den justeringen som er vanskeligst å treffe på er sideveis. Høyden klarer du få ganske bra på den måten. Ettersom du har bytter lykter blir det enda vanskeligere å bruke avtegnet lysbilde fra de gamle lyktene, da de sansynligvis ikke har helt likt lysbilde.

Justering på verksted eller bensinstasjon er derfor anbefalt. Om de er veldig feil justert får du får dårlig lys, og står i fare for å blende motgående trafikk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...