Jump to content

Ford Cologne V6 2.3L Forgasser


Slopez

Recommended Posts

Hei hei.

 

Har en forgasser som er litt umulig for tiden.

Den liker å henge seg opp på 3 forskjellige plasser:

0%, 10% og 100% åpning.

Men der igjen er den 28 år gammel.

 

Motor: Ford Cologne V6 2.3L

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine#2.3

 

Er på leting etter ett rebuildkit til forgasseren.

Har vært hos Ford, men dem kan ikke engang skaffe en komplett forgasser.

 

Så da har jeg ett par vanskelige spørsmål:

 

1 : Rebuildkit - Hvor?

2 : Finnes det noen andre forgassere som passer rett på?

 

I morgen skal det plukkes av bilen å gjøres rent, i et håp om at det blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei.

 

Har en forgasser som er litt umulig for tiden.

Den liker å henge seg opp på 3 forskjellige plasser:

0%, 10% og 100% åpning.

Men der igjen er den 28 år gammel.

 

Motor: Ford Cologne V6 2.3L

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine#2.3

 

Er på leting etter ett rebuildkit til forgasseren.

Har vært hos Ford, men dem kan ikke engang skaffe en komplett forgasser.

 

Så da har jeg ett par vanskelige spørsmål:

 

1 : Rebuildkit - Hvor?

2 : Finnes det noen andre forgassere som passer rett på?

 

I morgen skal det plukkes av bilen å gjøres rent, i et håp om at det blir bedre.

 

Her er rette valget: http://www.ebay.com/itm/Weber-38-38-DGAS-new-carburetor-European-Italian-design-made-in-Spain-/251122676395?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a7813f2ab&vxp=mtr

 

18930020.jpg

 

Fords gamle V6 motorer kan også bruke 2 ports Holly forgasser som f.eks denne: http://www.summitracing.com/parts/hly-0-7448

 

De amerikanske utgavene hadde en adpterplate som gjorde denne forgasseren bolt on på manifolden. Du må nok lage en, men det er i grunnen en smal sak.

 

Her er prinsippet:

 

trd-2133_w.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Passer på:

2.6L

2.8L

2.9L

3.0L

 

Det er 3 forskjellige forgassere på Ford Cologne V6 engine

 

1.6L og 2.0L

2.3L

2.6L, 2.8L, 2.9L og 3.0L

 

Grunnet til at det skal vistnok skal være så utrolig vanskelig å få tak i til 2.3L,

er fordi fabrikken til Ford brant ned i 1985.

 

Ihvertfall ifølge altvitende 60år gamle ford-mann på Svein Auto Bodø (Ford)

 

Fords gamle V6 motorer bør egentlig ha 2 ports Holly forgasser som f.eks denne: http://www.summitracing.com/parts/hly-0-7448

 

De amerikanske utgavene hadde en adpterplate som gjorde denne forgasseren bolt on på manifolden. Du må nok lage en, men det er i grunnen en smal sak.

 

Her er prinsippet:

 

trd-2133_w.jpg

 

Korrekt.

Dette var en av tipsene dem kom med på Ford.

Hadde bare håpet at jeg slapp unna, men er ikke ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Forgasserservice ar repsett til 35EEIT, kjøpte sjølv der i fjor.

 

http://www.forgasser-service.no/

 

 

 

Men henger forgasseren igjen på gassen, er det nok rust i spjeldakslene, og stor sjans for falskluft gjennom disse på sikt.

 

Sjølv min 84 2.3 henger på gassen når den er kald etter å ha stått i hele vinter.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Passer på:

2.6L

2.8L

2.9L

3.0L

 

Det er 3 forskjellige forgassere på Ford Cologne V6 engine

 

1.6L og 2.0L

2.3L

2.6L, 2.8L, 2.9L og 3.0L

 

Grunnet til at det skal vistnok skal være så utrolig vanskelig å få tak i til 2.3L,

er fordi fabrikken til Ford brant ned i 1985.

 

Ihvertfall ifølge altvitende 60år gamle ford-mann på Svein Auto Bodø (Ford)

 

 

 

Korrekt.

Dette var en av tipsene dem kom med på Ford.

Hadde bare håpet at jeg slapp unna, men er ikke ett problem.

 

Hm, 1,6 og 3.0 cologne, hva er det slags motor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne

 

Fins V4 med 1.7 liter. 1.6 liter er R4 og Pinto familien. 3.0 V6 er Essex. 3.0 har Weber 38DGAS forgasser, men 2.9 kom vel bare med EFI.

 

Det er vell ikke Ford som laget forgassere til motorene. Solex produserte til 2.3,2.6 og 2.8, mens Weber produserte til 3.0 og 1.6 og 2.0 R4 (pinto) men da som en to trinns forgasser på pinto motorene. Solex forgasserne bruker å være problematiske siden legeringen de er laget av har en tendens til å erodere slik at de små kanalene i forgasseren tettes igjen. Jeg vet at Weber 38Dgas passer rett på innsuget til 2.8 litern. Så hvis du får tak i et slikt så er det bolt on. Men en Weber 32/36 passer nok bedre på en 2.3 siden 38 Dgas blir veldig knapp på gassen på en 2.3. Luftfiltret passer ikke overens og må modifiseres eller byttes.

 

Her finner du overhalings sett til solex

http://www.ebay.fr/itm/SOLEX-35-EEIT-CARB-SERVICE-KIT-FORD-2-3-V6-COLOGNE-/160827575061?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2572120b15#ht_2639wt_1139

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Fikk forøvrig problem med gassheng på min 2.3 etter vinteren, det var rett og slett overføringa til hurtigtomgangen som gikk tregt på chokehuset, så var heldigvis ikkje spjeldakslene.

 

EEIT er en forgasser som er bygd til Cologne-V6 for Ford, den er laget av Solex og Pierburg, og er levert i 2 eller 3 størrelser (32,) 35 og 38 mm spjeld, og i noen forskjellige utførelser etter forbedringer.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...