Jump to content

Hagmans to-komponent grunning?


Recommended Posts

Lurte på om nokon har erfaring med denne Hagmanns to-komponent grunninga,gul type! Har sandblåst bilen under bak og spraylakket bilen under med slik epoxy grunning. Slik har bilen stått innendørs/tørt i et par/tre år. No var det nokon som sa at eg måtte matte ned grunninga sidan det hadde stått så lenge ellers ville lakken flankna av.

 

Så spørsmålet er nå om nokon har erfaring ang dette "problemet"???

Link to comment
Share on other sites

Lurte på om nokon har erfaring med denne Hagmanns to-komponent grunninga,gul type! Har sandblåst bilen under bak og spraylakket bilen under med slik epoxy grunning. Slik har bilen stått innendørs/tørt i et par/tre år. No var det nokon som sa at eg måtte matte ned grunninga sidan det hadde stått så lenge ellers ville lakken flankna av.

 

Så spørsmålet er nå om nokon har erfaring ang dette "problemet"???

 

Det er nok noe i det ja ;) Man bør ha en "mekanisk" heft når det har gått so lang tid. Er jo bare og bruke en matteklut og dra over så blir det nok bra ;) Og vask over med silicon fjerner før du har på noe så er du sikker på at det ikke er at noe fedt eller dritt som kan ødelegge for deg.

Link to comment
Share on other sites

skal altid mattes og vaskes før neste sjikt vis det har stått meir enn noen timer uansett hva det er.... og JA EG HAR SETT MANGE FLASSINGER PGA DETTE IKKJE BLIR GJORT!!!! ingenting som er kjedligere enn å måtte fjerne alt fordi det begynner å flasse... våtslip med matteklut og silikonfjerner er nok det lettest og raskeste der...

 

og eg har jobbet med skade og lakk... og eg har stått både timer og fleire veker på biler der lignende ting har blitt gjort før av "proffer" som meiner dette er strøkent... ikkje vondt ment mot noen, men er desverre ikkje alle som ser problema dette faktisk ofte fører til med sånt slurv som "ikkje er noe problem"

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel ann på... om epoxy grunninga er tynnet for å brukes som "vanlig" grunning før lakk.

Da flyter den mere ut og får en glatt finish, og blir fin å pusse etter herding. Med tynnet epoxy

bør den sikkert og pusses når det skal lakkes rett oppå etter lengre tid.

 

Imidlertid tipper jeg at de fleste som bruker epoxy under bilen ikke tynner den for å få en finish

som om det skulle vært panseret som skal lakkeres...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

mattes uanset f....!!!!!!! har ingenting med at det er strekk eller grov overflate, men att alle grunninger, lakk, body, fugemasse++++ basicly alt.. "lukker" seg på overflata så det neste sjiktet kun blir liggende oppå og ikkje får "feste" seg med underlaget. absolutt alt må mattes vis det står for lenge,

 

ta dei fleste fugemasse(lim/ karroserishit eller hva som helst) som eit eks. da det aldri blir slett, så skal den overlakkeres innen få timer, eller vente 1 døgn for så å matte den før neste sjikt blir påført... eg har dratt lakk rett av overflater som er grove og ikkje blitt matta ned...

 

så matt ned med matteklut, gjerne våtslip med siliconfjerner for å få vaska ut noe av alt dritt og fett++ som har trekt innin grunninga gjennom al den tid den har stått.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...