Jump to content

Boa som går 5 på.....går på 5 :)


slappisen

Recommended Posts

hei! jeg har en Boa motor i Granada med org. ledningsnett og hjerne.

 

har gjort følgende

-bytta plugger og ledninger

-bytta coil

-bytta dyser

-bytta innsugspakning

 

motoren gikk fint helt til jeg og en kompis skulle ta ut ledningsnettet for å rydde opp i noen dårlige skjøter.

 

etter dette har den gått som den skal fra og til men stort sett går den på 5 og vil ikke holde seg på tomgang.

så i kontakten mellom hjernen og motornettet at det var noen av kontaktene der som var en del irret.

er dette mest sannsynlig feilen? i så fall lodder jeg sammen ledningene og dropper kontakten.

noen som har hatt lignende? noen svakheter som kan forårsake slikt?

Mvh.

- 1983 Ford Granada 2.9 rs Cosworth (boa)

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem en stund. Da pleide pluggkablene å hoppe av pluggene

Var sånne fjører i bunn på kabelen, fjerna disse så forsvant problemet :D

x1965 Ford Cortina MK1 1500 Solgt!

x1989 Ford Scorpio 2.9i GL/24v Solgt!

-2004 Chevrolet Tahoe 5.3L gassdrift

-1976 Pontiac Firebird Trans am 6.6L

-1986 Ford Scorpio 2.9GL

Link to comment
Share on other sites

hei! jeg har en Boa motor i Granada med org. ledningsnett og hjerne.

 

har gjort følgende

-bytta plugger og ledninger

-bytta coil

-bytta dyser

-bytta innsugspakning

 

motoren gikk fint helt til jeg og en kompis skulle ta ut ledningsnettet for å rydde opp i noen dårlige skjøter.

 

etter dette har den gått som den skal fra og til men stort sett går den på 5 og vil ikke holde seg på tomgang.

så i kontakten mellom hjernen og motornettet at det var noen av kontaktene der som var en del irret.

er dette mest sannsynlig feilen? i så fall lodder jeg sammen ledningene og dropper kontakten.

noen som har hatt lignende? noen svakheter som kan forårsake slikt?

Mvh.

 

 

Irr i kontakter skaper krøll. Sjekk kontakta på coilen og på EDIS modulen, stikk 10, 11 og 12. Spray med CRC elektrorens.

Spray og ECU-kontakta som du skriver at det er irr i. Stikk 58 og 59 er til dyser, og irr der gjør seff at dysene kan føre til at sylindrene kutter.

 

IKKE klipp vekk ECU-kontakta for å lodde ledningene. Det er en elendig måte å "løse" problemet på :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig den grå/hvite og den svarte kontakten som er rett før motoren jeg tenkte på.

 

takk for svar folkens, vann i plugghøla har jeg fikset før men der var det bra nå.

kan vel ikk evære så innmari gæli vel?

håper jeg får det til i hvert fall!

- 1983 Ford Granada 2.9 rs Cosworth (boa)

Link to comment
Share on other sites

har gnist, og den får bensin. Kompen har jeg ikke sjekka nøyaktig men siden det er litt fra og til så utelukker jeg det.

 

tenkte kanskje at det kunne være bensintrykket? at regulatoren er dårlig?

i så fall kobler jeg den bare ut og struper returen med en annen regulator jeg har liggende. der kan ejg justere også :)

 

skal til verkstedet i kveld så da kan jeg komme tilbake med referat!

- 1983 Ford Granada 2.9 rs Cosworth (boa)

Link to comment
Share on other sites

Ta komp test, så kan du utelokke dette evnt. husk å ha gass-spjeldet oppe under komptesten.

vet du hvilken sylinder som motoren ikke går på?

 

 

har du sjekket at alle dysene spruter bensin og alle tennplugger og kabeler gnister. og er det noen som gnister svakere enn andre?

Link to comment
Share on other sites

det er silynder 5 som fusker, jeg har tatt ut plugger, og ledninger og de ser tilsynelatende bra ut. fargen på de var også greie men de var litt hvite (derav grunnen til at jeg misstenker tilførselen) men det skal ta en komptest, greit å se :)

jeg har ikke sjekka om dysene spruter bensin. dysene jeg satte på skal vistnok være nyoverhalt og renset :)

- 1983 Ford Granada 2.9 rs Cosworth (boa)

Link to comment
Share on other sites

du kan jo også prøve å belaste alle kablene, så ser du fort om det er noen som er dårlig.

-Tar en H1 eller H4 pære og et batteri og noen kabler

-Så tar du en ledning fra batteri og inn på en stikke på ecu kontakta (f,eks dyserekke 1-2-3) -Så tar du en ledning fra batteri og fram til pæra som du har i f.eks motorrommet

-Så tar du en ledning fra pæra og setter i stikket til dyse 1-2-3

 

Om lampa ikke lyser er det brudd/dårlig kontakt til den dysa

 

kan legge ut en liste over ecu stikkene:

 

1 30spenning via sikring

3 hastighet signal

4 edis6 og turteller

7 motor temp (for ecu)

9 diagnose

14 luftmassemåler

15 luftmassemåler

16 edis6

17 diagnose

20 jord

21 tomgangstiller

22 bensinpumpe signal til rele

25 gasspjeld sensor

26 eksospress + gasspjeld sensor

28 diagnose

29 lambda 2

30 jordes ved bruk av manuell kasse

36 edis6

37 tenningssignal fra rele

39 lambda 1

40 jord

46 jord for motorsensorer

47 lufttemp sensor

48 diagnose

56 edis6

57 tenningsignal fra rele

58 dysejord 4-5-6

59 dysejord 1-2-3

60 jord

 

også får jo alle sensorene, dyser og edis6 spenning fra hoved rele'et

 

lykke til ;)

  • Like 1

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...