RstS2 Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Hei Lurer på en Focus 2005 mk2 1.6 tdci km ca 160.000, men leser rundt om div turbo havari, dyselekk,motor fullstending nedkokset og div. Vil dette komme uansett og er 160.000km på denne langt? alle servicer er tatt.Vil ofte oljeskift og la den få kjøre seg tom på girene ofte hjelpe mot dette? få ut soten for å si det slik? Alle råd/erfaringer mottas med stor takk
Loffen Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Min har nå rundet 233000km, og hatt dyselekk med påfølgende kokset både rundt dysene og inni innsug... Aldri hatt noe turbohavari, eller andre mekaniske problemer på motor... Bilen funker fortsatt utrolig bra.. Min er en 109hk... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
Trones... Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Var nå høy km på den bilen til og være en 05mod. Hvorfor diesel? Bensinutgaven er like bra den Så slipper du å tenke på faren for turbo ras osv.. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
grcossie Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Går veldig mangen av disse bilene, og problemene du nevner, dukker opp innimellom, men mesteparten klarer seg helt bra. Bensin utg har mindre feil, som Trones sier
RstS2 Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 (edited) Takk til begge for info, ja noe høy km stand og diesel men kan få denne billig trur jeg. "Turbo failure on the 1.6 PSA engine on the fords had become quite an issue and there are many technical bullitens suggesting various replacement pipes and removal of the sump etc to clean pick up etc. The cause of all the excess carbon in the sump causing the blocked oil ways is most likley an injector seal leaking in the cylinder head ! this then blows the carbon into the rocker cover plus it creates excess heat and bakes the oil around the injector casuing the blockages in the sump and oil feed pipes. So if you have had a turbo replaced very recently have the injector seals replaced as well to prevent further failure. Mostly number 3 injector is the cause ! " Vil det si at hvis en bytter alle 4 kobber pakningene på tuppene så burde motoren være kanske safe og ta ofte oljeskift? BTW: Hva er billig for en 05 focus tdci med km stand ca 160.000? Ser at den billigste på FINN står til 39.664 på en 05 model som har gått 247700km. Edited June 12, 2013 by RstS2
Loffen Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Var nå høy km på den bilen til og være en 05mod. Hvorfor diesel? Bensinutgaven er like bra den Så slipper du å tenke på faren for turbo ras osv.. Ja jeg har kjørt endel med denne... Kjøpte den i -09 med 88k på telleren.... Mye langkjøring på bilen både på meg og forrige eier..... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
grcossie Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Takk til begge for info, ja noe høy km stand og diesel men kan få denne billig trur jeg. "Turbo failure on the 1.6 PSA engine on the fords had become quite an issue and there are many technical bullitens suggesting various replacement pipes and removal of the sump etc to clean pick up etc. The cause of all the excess carbon in the sump causing the blocked oil ways is most likley an injector seal leaking in the cylinder head ! this then blows the carbon into the rocker cover plus it creates excess heat and bakes the oil around the injector casuing the blockages in the sump and oil feed pipes. So if you have had a turbo replaced very recently have the injector seals replaced as well to prevent further failure. Mostly number 3 injector is the cause ! " Vil det si at hvis en bytter alle 4 kobber pakningene på tuppene så burde motoren være kanske safe og ta ofte oljeskift? BTW: Hva er billig for en 05 focus tdci med km stand ca 160.000? Ser at den billigste på FINN står til 39.664 på en 05 model som har gått 247700km. Ford har ikke sagt at det er en direkte sammenheng mellom disse feila, men kan være noe i det. Er ikke alltid så lett å skifte disse kopperpakningene, da dysene kan henge noe innfor. Oljeskift hver 10tusen er å anbefale, sitter også en sil i oljetilførsel til turbo, den kan være grei å få rengjort. Har hatt noen av disse, der mutteren på kompressor hjulet, har skrudd seg av, da er det en annen måte å få turbo havari på.
Trones... Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Vis du ikke skal ha bil i dag,men kansje i morgen.. så kommer denne for salg meget snart.. 88 på telleren å komplett servicehefte osv.. og ikke minst så er den eid av en Ford familie Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
RstS2 Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 Vis du ikke skal ha bil i dag,men kansje i morgen.. så kommer denne for salg meget snart.. 88 på telleren å komplett servicehefte osv.. og ikke minst så er den eid av en Ford familie Takker for alle inspill, Fin Focus, Trones :-) Trenger ikke i dag, denne var en jeg kunne få sykt billig, derfor jeg måtte sjekke litt opp på div :-)Skal kikke på den så får vi se hva det blir til.....
kimsa Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Unskyld for kupping av tråden din, men min x-samboer holder på å kjøpe Focus i disse dager. Det står mellom en 1,6 109hk og en 1,8 115hk diesel. Hvilken av disse er mest driftsikre av motorene? 1,6en er 2006 og 1,8en er 2005 modell. Er vel trolig ingen forskjell på de? begge er mk2 Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
ST225.350 Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 spørs litt på henne. og åssen bilene har vert kjørt av forgje eier Bensin derimot er mye bedre som jeg har erfart Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
kimsa Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 spørs litt på henne. og åssen bilene har vert kjørt av forgje eier Bensin derimot er mye bedre som jeg har erfartHar også foreslått bensin til henne, men hu kjører mellom 30-40.000km i året Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
ST225.350 Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 sparer ikke stort mye på det skal tenke på vedlikehold og.. det er myyyye dyrere på diesel just saying hehekjører selv rundt 40k i året.. men for noen år tilbake kjørte jeg ca 100-130 k i året. og enda sparte jeg med en bensin bil Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
kimsa Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 sparer ikke stort mye på det skal tenke på vedlikehold og.. det er myyyye dyrere på diesel just saying hehekjører selv rundt 40k i året.. men for noen år tilbake kjørte jeg ca 100-130 k i året. og enda sparte jeg med en bensin bil Jeg har også på følelsen att det kan lønne seg med bensin. Og både hun og jeg bor i Gjøvik, og de siste årene har det ikke vært en vinter hvor vi ikke har hatt perioder med under -30 grader. Der jeg og hun bodde før hadde vi 36 mius i vinter og da var gamle mondeo mk2-en min eneste bilen i bygda som startet Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
ST225.350 Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 (edited) monter på motor varmer problemet løst og bensin blir mye varmere inni igjen lett og ordne det problemet har et par kompiser i nor der det er så kaldt vær vinter.. og med defamotor varmer har dem aldri hat noe prob Edited June 13, 2013 by ST225.350 Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
RallyHawk Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Jeg har 2005 1.6 tdci 109Hk. Har hatt den i 6 år nå og den står på 182.000km nå. Har hatt lite problemer, men ett par har det vært. Lekkasje i pakning til dieseldyser har det vært to ganger. ABS sentralen røyk en gang og det skulle de ha 25.000,- kroner for å bytte, men det gikk heldigvis på reklamasjon når den var 4 år gammel. Riktignok etter å selv å måtte ringe til Ford Norge når verkstedet ikke ville ta dette på sin kappe. Ford Norge var overraskende hjelpsomme og fikset dette for meg uten problemer - og jeg som hadde forberedt meg på en "kamp" og satt med NAF juridiske tips foran meg og gode greier! Bilen har fungert prikkfritt fram til nå i vinter da servostyringa har begynt å tulle. Jeg sliter med "steering assistance failure". Når den meldingen kommer kutter servostyringen ut på flekken for så å komme tilbake like plutselig når feilmeldingen forsvinner. Antakelig ett elektrisk problem. Jeg liker bilen veldig godt! Håkon - Escort mk2 med 2 liter Zetec på spjeldhus. Megasquirted (MS3)! Prosjekttråd
Mondeo Power Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Ledningsnettet til servopumpa. Har kommet ombygningsett til ledningsnettet.
ST225.350 Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Jeg har 2005 1.6 tdci 109Hk. Har hatt den i 6 år nå og den står på 182.000km nå. Har hatt lite problemer, men ett par har det vært. Lekkasje i pakning til dieseldyser har det vært to ganger. ABS sentralen røyk en gang og det skulle de ha 25.000,- kroner for å bytte, men det gikk heldigvis på reklamasjon når den var 4 år gammel. Riktignok etter å selv å måtte ringe til Ford Norge når verkstedet ikke ville ta dette på sin kappe. Ford Norge var overraskende hjelpsomme og fikset dette for meg uten problemer - og jeg som hadde forberedt meg på en "kamp" og satt med NAF juridiske tips foran meg og gode greier! Bilen har fungert prikkfritt fram til nå i vinter da servostyringa har begynt å tulle. Jeg sliter med "steering assistance failure". Når den meldingen kommer kutter servostyringen ut på flekken for så å komme tilbake like plutselig når feilmeldingen forsvinner. Antakelig ett elektrisk problem. Jeg liker bilen veldig godt! Håkon Har selv samme problemet.. og får høre lednings nettet plus pumpa må byttes :/ så blir ny pumpe på meg snart Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now