Jump to content

vakuum slanger hvor skal di være


cossi rs

Recommended Posts

hei

 

skal snart ha oppstart på min escort cosworth motor har derfor noen spm?

vakuum slanger på innsug siden jeg har koblet vakkum til turbotrykk innstrument,vakum klokke til styring bensintrykk,map sensor, og til poppoff ventil er det riktig?

så har jeg et spm til på andre siden ved turbo.actuator tror jeg den ventilen heter.står montert orgialt på min bil et feste øverst på cooler braket.ventilen har en elektrisk kontakt og 2 vakumm stusser hvor skal disse kobles noen som vet?den har funnet plass til på et t stykke fra wastgate men hvor akal den andre?

 

 

mvh pål

Link to comment
Share on other sites

rekner med dette er ein boostkontroller du snakker om... den ene skal fra nippel på kompressorhuset og den andre til wastgateklokka... det t stykket ditt er eg litt usikker på kor du meiner... skal ikkje noe anna innpå der, ved turbo...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

hei igjen

 

driver nå med oppstart på bil.når det gjelder vakuum slanger går det slanger fra wastegate til turbinhus og videre derfra i t stykke til boostcontroler som du nevnte.du er sikker på at wastwgate wakuum slange går til denne boost ventilen og vakum slange fra turbinhus skal til denne boostventilen?

 

har også et annet spm bensin tilførsel.hvor er tilførsel og retur på bensinslangene bak kant på motor eller forkant på motor eller kan spørre slik hvor hvor på fordelingsrør ved dysene er retur og tilførsel lurer litt på om jeg har byttet om,får ikke start.?

Link to comment
Share on other sites

ja vis eg har forstått deg rett... boostkontroll skal gå direkte fra turbinhus til boostkontroll, så ein slange fra ut av boostkontroll til wastgateklokka... bensin er inn oppå rail i bakkant, ut i framkant..

 

analventilen har vel 3 stusser ettersom eg husker...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei

prøver igjen hvordan skal slanger,mellom boost kontroll,vastegate, og turbinhus kobles?

 

skal det være t stykke mellom turbinhus og vastegate?noen som har tegning over det ?

 

hvor høyt er ca olje trykk på tomgang ca 900 0mdreininger,min er ganske lav på tomgang men går oppover jevnt ved turtall.er det skadelig for motor med veldig lavt oljetrykk ved tomgang,noen som har forslag om hvorfor det er slik,noe jeg kan gjøre med det,skulle jeg hatt annen olje eller andre forslag?

 

mvh pål

Link to comment
Share on other sites

hei

prøver igjen hvordan skal slanger,mellom boost kontroll,vastegate, og turbinhus kobles?

 

skal det være t stykke mellom turbinhus og vastegate?noen som har tegning over det ?

 

hvor høyt er ca olje trykk på tomgang ca 900 0mdreininger,min er ganske lav på tomgang men går oppover jevnt ved turtall.er det skadelig for motor med veldig lavt oljetrykk ved tomgang,noen som har forslag om hvorfor det er slik,noe jeg kan gjøre med det,skulle jeg hatt annen olje eller andre forslag?

 

mvh pål

 

 

hva er lavt olje trykk?

 

Kjører bare slange rett fra komprssor huse på turboen til klokka :) ikke noe t-stykke.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

lavt oljetrykk er nede ved det røde på måleren.ved ca 1500 omdr er oljetrykk ca 1.5 til 2

 

det skal altså bare gå slange fra turbinhus til klokka ikke noe til boost kontroll som mange sier her inne kaller den ventilen for det ihverfall?

 

mvh pål

Link to comment
Share on other sites

hei

 

har nå koblet vakuum slange fra turbinhus til vastegateklokke men får veldig lite turbo trykk,noen forslag hvorfor

turbotrykk blir lavt,hva kan være feil noen måter å teste ut hva som er feil?

 

mvh pål

Link to comment
Share on other sites

Det er høyst sansynlig fordi aktuatoren ikke holder WG tett.

Grunnen til det kan være at staget er for slakt eller aktuatoren er defekt/slapp.

Hvilken aktuator har du og hva skal du lade?

 

Hva er oljetykket ditt på tomgang?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei

 

takker for svar.aktuatoren er sansynligvis orginal,jeg kjører med et steg 3 oppsett grønne dyser,3 bar map sensor,3 tommer eksos,større bensinpumpe,stor pop off ventil turbonetics på innsug side.orginal intercooler,330 chip trorjeg det var.

alt fungerte før jeg demonterte topp måtte bytte topp pakning var v annlekkasje på siden av topp og ut,måtte slipe topp.husket ikke akkurat på turbo siden hvor vakuum slanger skulle stå,men har forstått at jeg kan ,kunn kjøre vakuum fra aktuator klokke og til turbin hus så skal det fungere ,men har nå ikke noe turbo trykk.

kjører med garret t 3403.

har satt trykk inn på actuator og det er bevegelse på staget,fungerer og går helt ut.veldig rart dette fungerte utmerket før?

 

har du noen gode tips med hva jeg først må gjøre?

olje trykk er nede nesten ved det røde på orginal måler og tomgang 900 omdr men da er motor veldig varm..ved kald motor oljetrykk nesten 5 noen forslag

?

 

mvh pål

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

Om du hadde en boostcontroller på tidligere øker den trykket fra grunninnstillingen på wg staget, så det er egentlig ikke rart. Men sett staget på med ett halvt øye forspenn først, om det ikke allerede er ca der. Staget skal være stramt nok til at wg ikke åpnes av baktrykket, før aktuatoren åpner den. Skal du ha høyere trykk en det ville jeg montert tilbake boostcontolleren. Hvilken type har du der? Er antagelig en pil inn på en av stussa. Der skal slangen fra kompressorhuset inn. Så skal den andre til aktuator. Boostcontrolleren lekker av noe av trykket fra turboen til aktuatoren, så den reagerer seinere, da trykket mot den minskes.

Olje trykket kan være så mangt. Nå veit ikke jeg hva trykket er på rødmerket på en org måler men antar det kan være 1 bar.?. Lyser/blinker ikke i lampa også? Åssen olje kjører du på?

Kan være sliten motor med store lagerklaringer, slitt oljepumpe, en kominasjon, dårlig/feil olje osv.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei

 

forspennet på staget er nok et halvt øye og vel så det jeg kan justere det noen runder til så det blir hardere bør jeg prøve det?.det er den orginale boost kontrollen jeg har 2 stusser og en elektrisk tilkobling på den.(skulle jeg kjøpt meg en annen?

har prøvd med boost kontroll og uten i dag,klarer å få ut 0.5 bar turbotrykk hadde over 1.3 bar før.ingen forskjell på med og uten boost kontroll.

 

jeg kjører med castrol magnetec 5w 40,kjørte med det før også før overhalling av topp.lyser ikke noe i lampe.bør jeg etterhvert vurdere overhalling av bunndel?har nok ca 1 bar trykk på tomgang som du sier der det røde begynner,kan det skade motor?

har ikke hatt bilen i mer enn et år gått 180000km bilen har stått mye stille di siste 7 år gått ca 1500 km på di åra.

 

begynner å få en mistanke til at actuatoren har en lekkasje?bør kanskje bytte den for å luke ut det problemet er litt usikker på dette?

 

 

et annet spm vakuum slanger på innsug side kan di kobles feil.det er vakuun til turbotrykk inne i bil,poppoff ventil,bensintrykk regulator og til vakkum mapsensor,er det det samme hvem stusser disse kobles på? på innsug?

 

 

takker for svar og at du tar deg tid til å svare på spm.

begynner å bli litt frustrert over hva feilen er.

 

mvh pål

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

Har du en kompressor med trykkregulator og manometer?

Det jeg ofte gjør på sånt er å prøve med blåsespissen og en silikonslange og setter trykk på aktuatoren for å se om den reagerer riktig og staget går som det skal. Og du hører det om det er lekasje der også, men det er vel lite sannsynlig for da skulle den heller ha ladet alt for mye.

Skal helst ikke stramme for mye på armen der for du tar bort en del av vandringen på staget etterhvert, så den ikke åpner fullt når den skal det. Alikevel er det mange som strammer det de klarer og trur det skal være sånn.

ER den orginale AMAL ventilen du har da. Den gjør ikke rare forskjellen tror jeg.

Vakumslangene blir det samme hvor er koblet. Vakum er vakum. Alle niplene går rett i gjennom i plenumet så trykket er likt på alle. Bare å legge det som det er mest praktiskt.

En bar er i og for seg ingen fare det, men det skal jo være høyere så sånn sett signaliserer det at noe ikke er som det skal.

5-40 er rimlig tynnt da. Og den olja er jo ikke akkurat høyprestanda olje vel? Mener det er akkurat samme jeg har på dieseløsa mi med 430k km på telleren. Isåfall er den anbefalt til nettopp sånt. Gamle slitere uten turtall. Min erfaring er at YBen trives best med 15/20-W50/60 ish av god kvelitet.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei

 

da skal jeg prøve bytte olja med en annen kvalitet.hva anbefaler du jeg skal bruke,hva kjører du selv på?

har brukt en vakuum pumpe med en silikon slange på actuatoren og staget går lett og ledig,,men fant ut at det var strammet max og løste opp slik at oppstramminga er nå ca et halvt øye som du sa og da går actuator staget max og wastegate tror jeg åpner helt,bruker ikke amal ventilen nå.men får ikke mer enn ca 0.3 bar,fikk o,5 bar da staget var strammet helt .

bør jeg sette på en boost controler ,vil det øke trykke mye ? er det noen spesiell boost kontroll jeg bør kjøpe?

har du noen teori om hvorfor jeg ikke har det turbotrykket som jeg hadde før?

 

mvh pål

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

hei

 

bilen går greitt men mangler turbotrykket.merker at jeg bare har 0.3 bar i turbotrykk

hvordan trykktester jeg fra turbo til innsug ?

 

mvh pål

 

Det enkleste er vell å erstatte luftfilter med en tetteplugg som du har en nippel som du kan montere en trykkluftslange på med reduksjonsventil. så snur du på veivaksel til motor er tett.

 

om det er lekkasje som gjør at du ikke får turbotrykk er det isåfall en stor lekasje og du vil høre at det blåser. Du kan også bruke såpevann på slanger og sjøter, intercooler ect. for å se om det bobler

Link to comment
Share on other sites

hei

 

da har jeg fått feilsøkt litt med såpe på skjøter osv og fått tettet noen steder.har en lekkasje ved intercooler og inn på et rør hvor poppoff ventil står ,tror jeg skal bytte kanskje ut slanger er orginal slanger som er kappet og slangeklemmer som ikke helt passer,tror det er noe enklere å få det tett med nye klemmer og slanger?

takker for gode råd håper dette er feilen til at trykket er blitt lavere?

 

hei et lite spm til bør jeg sette på en boost Control og justere trykk via den isteden for å stramme staget på actuatoren max som var gjort før? er vel bedre med boost controllen?

 

har hatt kjøling via vannet på intercooleren før men har koblet det bort her i vinter for fikk ingen varme i varmeapparat,er det viktig ar vannet går inn i intercooler og kjøler er 3 stusser en stor og 2 små bør jeg koble dette tilbake? varmeapparat blir i orden nå når jeg ikke kjører vann innom disse stussene noen formening om årsak er kanskje tett der inne,kan jo prøve vannslange å se om det er gjennom strøming der,,er orginal cooler?

 

har strammet actuatoren oppen del men klartekunn og få ca 0.6 bar i trykk må væremer lekkasje der et sted ?

 

hei en liten oppdatering har kjøptmeg boost coontrol klarte ca o.7 bar i trykk ,men hvemvei skrur jeg forfåhøyere trykk?

'

'noen somvet?

 

 

mvhpål

 

mvh pål

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei

 

da har jeg fått feilsøkt litt med såpe på skjøter osv og fått tettet noen steder.har en lekkasje ved intercooler og inn på et rør hvor poppoff ventil står ,tror jeg skal bytte kanskje ut slanger er orginal slanger som er kappet og slangeklemmer som ikke helt passer,tror det er noe enklere å få det tett med nye klemmer og slanger?

takker for gode råd håper dette er feilen til at trykket er blitt lavere?

 

hei et lite spm til bør jeg sette på en boost Control og justere trykk via den isteden for å stramme staget på actuatoren max som var gjort før? er vel bedre med boost controllen?

 

har hatt kjøling via vannet på intercooleren før men har koblet det bort her i vinter for fikk ingen varme i varmeapparat,er det viktig ar vannet går inn i intercooler og kjøler er 3 stusser en stor og 2 små bør jeg koble dette tilbake? varmeapparat blir i orden nå når jeg ikke kjører vann innom disse stussene noen formening om årsak er kanskje tett der inne,kan jo prøve vannslange å se om det er gjennom strøming der,,er orginal cooler?

 

har strammet actuatoren oppen del men klartekunn og få ca 0.6 bar i trykk må væremer lekkasje der et sted ?

 

hei en liten oppdatering har kjøptmeg boost coontrol klarte ca o.7 bar i trykk ,men hvemvei skrur jeg forfåhøyere trykk?

'

'noen somvet?

 

 

mvhpål

 

mvh pål

 

hei

 

da har jeg fått feilsøkt litt med såpe på skjøter osv og fått tettet noen steder.har en lekkasje ved intercooler og inn på et rør hvor poppoff ventil står ,tror jeg skal bytte kanskje ut slanger er orginal slanger som er kappet og slangeklemmer som ikke helt passer,tror det er noe enklere å få det tett med nye klemmer og slanger?

takker for gode råd håper dette er feilen til at trykket er blitt lavere?

 

hei et lite spm til bør jeg sette på en boost Control og justere trykk via den isteden for å stramme staget på actuatoren max som var gjort før? er vel bedre med boost controllen?

 

har hatt kjøling via vannet på intercooleren før men har koblet det bort her i vinter for fikk ingen varme i varmeapparat,er det viktig ar vannet går inn i intercooler og kjøler er 3 stusser en stor og 2 små bør jeg koble dette tilbake? varmeapparat blir i orden nå når jeg ikke kjører vann innom disse stussene noen formening om årsak er kanskje tett der inne,kan jo prøve vannslange å se om det er gjennom strøming der,,er orginal cooler?

 

har strammet actuatoren oppen del men klartekunn og få ca 0.6 bar i trykk må væremer lekkasje der et sted ?

 

hei en liten oppdatering har kjøptmeg boost coontrol klarte ca o.7 bar i trykk ,men hvemvei skrur jeg forfåhøyere trykk?

'

'noen somvet?

 

 

mvhpål

 

mvh pål

hei

 

har nå kommetfram til at harlekkasje ut av popp off ventil.

det skal vel ikke være lekkasje ut av den når jeg kjører luft fra kompressor hus?

 

noen har peil på dette mvh pål

Link to comment
Share on other sites

hei har nå kommetfram til at harlekkasje ut av popp off ventil.det skal vel ikke være lekkasje ut av den når jeg kjører luft fra kompressor hus?noen har peil på dette mvh pål

Hei du . Ta av den ventilen å prøv uten,tenker du får det i orden da jeg . Ang olje så hadde jeg samme problem på min , byttet til castrol 10w-60 å da fikk jeg bedre trykk på tomgang ved driftsvarm motor. Mvh Tom Erik
Link to comment
Share on other sites

Hei du . Ta av den ventilen å prøv uten,tenker du får det i orden da jeg . Ang olje så hadde jeg samme problem på min , byttet til castrol 10w-60 å da fikk jeg bedre trykk på tomgang ved driftsvarm motor. Mvh Tom Erik

Hei igjen.

når det gjelder olje har jeg bytta til 10 w 60 gulf racing men fremdeles olje trykk driftsvarm motor og tomgang 1kg oljetrykk.

noen som har prøvd tilsetning til vann istedenfor kjølevæske skal sette ned kjølevanns temperatur 20 % fungerer dette ,?

 

 

bør man ikke ha poppoff ventil ,kan man kjøre uten,kan ikke det skade motoren da .

venter på et svar fra noen

 

 

mvh pål

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...