Jump to content

Spørsmål ang Eu kontroll Focus 2001


creager

Recommended Posts

Har en 2001 mod focus, 1.6 bensin. Var på eu kontroll idag og fikk følgende feil

 

5,4 - 2 Stor slakk i kuler foran venstre side.

 

Er dette stabilisator staget på venstre side foran som må skiftes da?

Link to comment
Share on other sites

Får bare opp alle mulige slags stab stag foringer og link armer, på den linken. Skal være et tynnt stag med kuleledd i begge ender, skrudd fast med 2 muttrer

 

Ja, stemmer det. Samme kan brukes på venstre og høyre side slik eg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

forøvrig så er det feil av verkstedet å bedømme slakk i stabstag lenkarm kule med 2"er feil..det skal nærmest være av for å gi mangel.

isåfall har dem vert veldig firkanta.men gjort er gjort.

 

Ser ikke noe galt i det, skal ikke være slark der, men kunne godt vært mulig å gi 1er feil på det, men det er det ikke

Link to comment
Share on other sites

5.4 Stabilisatorer fob §4-3 Kontroller tilstand,innfesting og foringer

 

-stor slakk i foring foran 2

-stor slakk i foring bak 2

-stor slakk i kuler foran 2

-stor slakk i kuler bak 2

-stabilisator -alvorlig skader 2

-stabilisator -stor slakk i foringer 2

Edited by Ruudsengen
Link to comment
Share on other sites

5.4 Stabilisatorer fob §4-3 Kontroller tilstand,innfesting og foringer

 

-stor slakk i foring foran 2

-stor slakk i foring bak 2

-stor slakk i kuler foran 2

-stor slakk i kuler bak 2

-stabilisator -alvorlig skader 2

-stabilisator -stor slakk i foringer 2

 

Dette er hva vi går ut fra, og jeg har vært på kurs, men hvet at noen steder sier de at man ikke skal gi mangel.

Link to comment
Share on other sites

5.4 Stabilisatorer fob §4-3 Kontroller tilstand,innfesting og foringer

 

-stor slakk i foring foran 2

-stor slakk i foring bak 2

-stor slakk i kuler foran 2

-stor slakk i kuler bak 2

-stabilisator -alvorlig skader 2

-stabilisator -stor slakk i foringer 2

 

På stabilisatorstag så er det nok individuelt men er det ca to mm slakk, eller gjerne mer kan du klage til høyere instans og få det godkjent.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke så mangen fabrikkanter, som oppgir noe maks tillatt slark her, så tenke fornuftig er det rette. Uansett, så er det som regel ikke no dyr sak å fikse og de fleste er glad for å bli kvitt dunkelyder

Link to comment
Share on other sites

Vil vel ikke kalle 2mm for stor slakk heller. På kurset fikk vi beskjed om det er utenfor fabrikkens spesifikasjoner, kan det settes mangel. Det viktigste her er uansett å bruke hue.

 

 

Her i Østfold så er blant annet det her på dagsorden, du skal ikke gi 2'er feil selv om det er mye slakk, det spiller ingen rolle om det banker og bråker, faller den ikke av så er det ikke 2'er feil, det er i alle fall det BT Østfold skolerer de som tar eu kontroll.

 

I mine øyne er det selvsagt en feil som bør repareres.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Her i Østfold så er blant annet det her på dagsorden, du skal ikke gi 2'er feil selv om det er mye slakk, det spiller ingen rolle om det banker og bråker, faller den ikke av så er det ikke 2'er feil, det er i alle fall det BT Østfold skolerer de som tar eu kontroll.

 

I mine øyne er det selvsagt en feil som bør repareres.

 

det er det samme både her i kr sand..og hjemme i stavanger..så har eg vert på kurs der dette ofte er ett tema..

og samme svaret over hele fjøla..er at slakk i stabstag lenkarmer skal ikke merkes med to før det omtrent er av..det er uansett ikke noe som er trafikk farlig.men seff er det en fordel å få det fiksa..og det gis jo alltid en anbefaling om reperasjon om det er slakk i stabstag lenkarmer.

 

du har biler som er typegodkjent både med og uten stabstag bak for eksempel..så da sier det seg selv at man kan tillate ganske mye her før man skriver som mangel.

 

men ja..min mening er også at det bør repareres..men ofte så synes jeg at verkstedene skriver opp for mye kun for å prøve å haie inn mer arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Vi har kontroll av og med biltilsynet en gang eller to, i året. Det har vært annmerket linkarm slark der, som de ikke har saigt noe på. De er nevner også det med at man ikke skal skrive, bare for inntjening på arbeid, noe som jeg er enig i. Det er jo værre at en ikke kan skrive mangel på en bremse væske, som tåler 50 grader enn en link arm foreks.

Link to comment
Share on other sites

Vi har kontroll av og med biltilsynet en gang eller to, i året. Det har vært annmerket linkarm slark der, som de ikke har saigt noe på. De er nevner også det med at man ikke skal skrive, bare for inntjening på arbeid, noe som jeg er enig i. Det er jo værre at en ikke kan skrive mangel på en bremse væske, som tåler 50 grader enn en link arm foreks.

 

heilt enig..akkurat det med bremseveske synes jeg er sinnsykt rart at man ikke skal måle..er det noe som er viktig ..så er det faktisk bremser...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...