Jump to content

Risting, dekk, felg, balansering


Strutlur

Recommended Posts

Jeg kjøpte nye dekk i vår. Da jeg leverte inn felgene (Originalhjulene) var det ikke noen tegn til vibarasjoner, og nesten ikke vekter på felgene. Da jeg fikk hjulene tilbake med nye dekk, var de først lagt på feil slik at ut var inn på tre av fire hjul. Fikk ordnet det, men så begynte bilen å riste. Jeg la også merke til at det var veldig mye vekter på felgene.

 

Siden i vår har jeg vært inne å fått avbalansert hjulene flere ganger. Det er bra en stund, men så begynner det å riste igjen. Noen ganger skyldes ristingen at vekter har ramlet av, og andre ganger må vektene reduseres. Ved ett tilfelle hadde alle vektene ramlet av på begge bakhjulene.

 

En lokal dekkforhandler av en noe særere art, fortalte meg en gang at hvis en ikke er nøye med at dekket blir satt rett på felgen, må en kompensere med vekter, og dekket vil av og til flytte seg på felgen etterhvert som det ev. går seg til. Hjulet kan da være i balanse, men ikke rundt i forhold til senter, og da rister det. Han demonstrerte, og det stemte. Hvis felgen er uskadd, og dekket er satt riktig på, er det nesten ikke behov for vekter. Dekket jeg har på nå har en ganske tydelig ring som følger felgkanten, men den er på ingen måte symetrisk i forhold til felgkanten på noen av hjulene, noe som tyder på at dekket ikke sitter riktig.

 

Nå skal jeg på service, og jeg tenker å klage på dette. Har brukt over tusen kroner på å få bilen til å slutte å riste siden mai. Har noen liknende erfaringer, og noen argumenter/fakta som jeg kan presentere for forhandleren?

 

I tillegg har jeg fått en risting i venstre fram ved belastning type sving til høyre i høy hastighet. Skiftet hjullager i vår, og frykter at det nye lageret er dårlig allerede.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Noen dekktyper, særlig Nokian med store dekk, trengst mye luft, for å blåse dekket ut på felgen, gjerne opp mot 5bar. Visst de ikke kommer skikkelig ut, så blir avbalansering feil, trenger mye lodd, og etter litt kjøring kan dekket ha satt seg rett på felg og dermed blir avbalanseringa feil. Hvor store hjul har du? 19" hjula har en tendens til å slite skjeivt, er også endret spissing og lufttrykk på de som har den dim

Vi har kunn skifet et hjullager på Kuga, ser ikke ut som det er noe stort problem ennå hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er 17" originalfelger. Jevn slitasje på alle fire hjul på de som stod på fra fabrikken. Ingen ting tyder på å være galt utover at det er noe med selve hjulene. Synes det er rart at vektene løsner i så stor grad (Ja, det har vært påpekt alle gangene jeg har fått hjulene avbalansert, og dermed nøye rengjort), og synes dekkene burde "satt seg" nå. I tillegg er det verst bak av en eller annen grunn, og der ramler også som nevnt vektene av i større grad enn framme. Og ristinga kommer og går, men er der bestandig ved oppstart og den første kilometeren (Det er helt ny asfalt og dermed ekstra lett å kjenne). Nå har forøvrig ristinga i rattet gitt seg virker det som....

 

Skal prøve å fylle noe mer luft, men har alltid fylt som om at bilen skulle vært lastet selv om den ikke er det. Står 2,3 anbefalt, men jeg har aldri noe mindre enn 2,5. Har erfart at det funker fint slitasjemessig.

 

Kjøpte dekkene hos min lokale Ford-forhandler i vårkampanjen. Tok det for gitt at de med reklamert 40% rabatt kom til å matche prisene til dekkforhandlerne, i og med at alt annet er minst like billig hos Ford som hos alternative levrandører, men det ble dyrt. 2.000,- dyrere enn hvis jeg hadde kjøpt hos hvilken som helst annen. Dekkene er Michelin Latitude Diamaris 235/55/17.

 

Var ute å fylte 5bar og justerte tilbake til 2,6 nettopp. Får se om det utgjorde noe i morgen.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Er lodda av typen med 5gram mellom hvert "delepunkt" disse setter seg ofte bedre enn gammle typen lodd, som har 5gram, så 10gram. De er stivere og visst man ikke er nøyen, så følger de ikke buen på felgen og sitter dermed ikke skikkelig fast. Men skal gå ann å bruke de og da selvsagt.

Ser du om kanten på dekket, ligger javnt med felgen, der det treffer felg hornet?

Link to comment
Share on other sites

Er av den sorten 5gr/10gr lodd ja. De gangene jeg har sett dekkene i avbalanseringsmaskina er det lettere å se om kanten av dekket og hornet på felgen er symetrisk. I vår var det synlig bare ved å se på hjulene, men nå må jeg ev. måle for å finne avvik. I dag rister rattet igjen.... Oppfører seg som om det er snø i felgen eller brudd i korden.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå har det sluttet å riste. Til slutt ble det så ille at jeg kjente på hjulboltene, og de var faktisk løse på venstre fram. De hadde ikke blitt etterstrammet etter at jeg fikk skiftet hjullager. Utrolig at det tok tre måneder og 300 mil før de løsnet såppass at de avslørte seg. I tillegg er det byttet et raklestagg venstre fram.

 

Har vært borti at hjulbolter har løsnet før også, men da har prosessen utviklet seg mye raskere og jeg har ikke kjørt mange meterne før det hele har blitt avslørt. Skremmende, men notert på minnet over ting som må sjekkes bedre i framtiden.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...