Jump to content

nybygd cosworth tåler ikke gass


VDtuning

Recommended Posts

Hei . Fått bilen opp å gå med riktig chip osv , det som er problemet nå er att bilen dør helt da jeg holder gjevn gass på den . Om jeg holder pedalen i aktivitet så ksn jeg få den til å gå på tomgang og kjøre litt etter vei med veldig mye fjusk og jukk .

Var loddet på ledingene på map og en var utelatt men jeg loddet disse på igjen uten helt å vite om det ble riktig da ingen av ledingene hadde samme farge men satte de 2 der de var fra før bare loddet på den som ikke var tilkoblet..

L6 ecu og alle sensorer er nye ..

Trenger sårt hjelp , klør vilt i hendene etter å få kjørt ..

Takk takk..

Edited by VDtuning

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ferie nå, skal sjekke litt til, men tror ikek jeg har Sierra diagram her. Visst du har noe å måle gjennomgang med, så er det fort gjort å sjekke fra diagrammet på linken der. Står vell også data på tps justering der mener jeg, bruker selv engine monitor til å justere med

Link to comment
Share on other sites

vill tippe du har koblet feil på map sensor. bilen skal ikkje gå på tom tomgang når map ikkje er tilkobla eller kobla feil da går den grise feit og ryker svart å bare fjusker. viss alle farger og slikt stemmer overens på map ville eg ha sjekket tps den kan lage mye plunder viss den står litt feil.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Har da prøvd meg frem litt og fant ut at jeg sku snu om på de 2 ytre ledningene på map , ,resultatatet ble masse sort røk og 0 i bensintrykk ..

Regner med det er feil ,så det ikke er bare justeringer. .

Lest om litt om justering av TPS men skal denne justeres med alke kontakter på og tenning på med multimeter med en til jord og en i midten av TPS kontakt ??

Sto noe om pin 1 og 17 men får ikke målt mye bak der da kontakten til hjernen er på ..

Bilen er like ens nå , dør ved gjemn gass .. :'(

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

mulig den tuller for deg den map sensoren dei kan lage mye krøll.

men mener det skal ligge noen verdier inne her på forumet slik att du kan måle med multimeter på både tps og map følerene å viss di stemmer ligger feilen i chipet eller ledningsnettet.

har du sjekket tomgangs motor ????

 

 

 

 

eg har l8 motorstyring med hjerne å 3 bars map med chip til 3105 dyser til salgs viss du gir opp ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Ja har forøvrig hørt de billigste map sensora burde man holde seg unna men hørte det for sent , skal prøve å måle litt ,prøvde å måle tps men tror jeg gjorde det feil . Ledningsnettet er så som så men jeg har målt igjenom det. .

 

Takk for tilbudet :-)

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til att det er ikke alltid bilen starter om og så tenner den littvi ny å ne og da må jeg jukke på gassen da starter den..

Kont jordinger phase osv i dag uten hell

Har forresten mye slakk i fodeler aksling , lager .??

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til att det er ikke alltid bilen starter om og så tenner den littvi ny å ne og da må jeg jukke på gassen da starter den..

Kont jordinger phase osv i dag uten hell

Har forresten mye slakk i fodeler aksling , lager .??

Hvis det ikke er el nettet eller hjernen din, så holder jeg en knapp på fordeleren jeg som sagt ;)

Link to comment
Share on other sites

Står ledningene rett vei på phase?

Ja det er jeg rimelig sikker på .. vi har bytta om det litt att å fram :-)

Er endel slakk i den altså .. er det lager der?

Men en annen ting , kan tomgangsregulatoren gjøre no slik ???

Fordi når jeg prøver å starte bilen så slår den etter så fort jeg gir litt gass så slutter den å slå etter !!!!

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

jeg synest denne listen her er ganske kjekk å feilsøke med og finne ut om sensorer mm er defekt.

 

NOTE: Some of these results can be affected by an alarm system or immobilizer. I have assumed the car has a 2.5 bar/3.0 bar map sensor. 
If SECS monitor is fitted, unplug it! (A faulty monitor or incorrectly fitted can cause engine not to run) 

1) Ensure ignition is OFF. 

2) Remove rear of ecu plug cover and insert plug back into ecu. 

3) Turn ignition back on (do not start engine) 
4) MAIN POWER CHECK: Check for DC voltage of at least 11.5V between ecu pins 19 and 20. 
5) REFERENCE CHECK: Check for DC voltage of around 4.8 to 5.2V between pins 11 and 30. 
6) MAP SENSOR CHECK: Check for DC voltage of approx 1.8 to 2.5V between pins 11 and 15. 
7) THROTTLE CLOSED:
4x4: Check for DC voltage less than 0.5V between pins 11 and 17. 
2WD: Check for DC voltage greater than 4.5V between pins 11 and 17. 
8) THROTTLE FULLY OPEN: 
4x4: Check for DC voltage greater than 4.5V between pins 11 and 17. 
2WD: check for DC voltage less than 0.5V between pins 11 and 17. 
9) Turn ignition off, unplug ecu, and turn ignition back on (don’t forget immobilizer if fitted) 
10) CRANK SENSOR: Check resistance between pins 3 and 4 between 300 and 1200 ohms. 
11) CRANK SENSOR: Check AC voltage on pins 3 and 4 while cranking engine - should be at least 2V. 
11) PHASE SENSOR: Check resistance between pins 5 and 23 between 300 and 1200 ohms. 
12) PHASE SENSOR: Check AC voltage on pins 5 and 23 while cranking engine - should be at least 1.5 - 2V. 
12) INJECTOR: Check resistance from pins 18 to 20 should be 2 to 5 ohms. 
13) INJECTOR: Check resistance from pins 35 to 20 should be 2 to 5 ohms. 
14) INJECTOR: Check resistance from pins 33 to 20 should be 2 to 5 ohms. 
15) INJECTOR: Check resistance from pins 32 to 20 should be 2 to 5 ohms. 
NOTE: INJECTOR TESTS MAY NEED MAIN RELAY ENERGISED ON L1 and L6 ecus (link pins 1 and 10 first) 
16) IGNITION TRIGGER: Read voltage between pins 24 and 25, should be at least 4.5V. 
17) IGNITION TEST: BEWARE DANGEROUS VOLTAGES ON PLUG/COIL LEADS. 
Quickly link pins 24 and 25 on and off this will FIRE the ignition coil. Rotate dizzy by moving car in gear to point rotor arm at one plug lead and remove spark plug (earthing it on chassis or engine) to see spark. Try for each plug in turn. Or remove king lead at dizzy and place end within 1 centimetre of earth to see a big spark. 
18) Place a temporary wire link from pin 1 to pin 10 (energises ecu power relay) - you should hear a click. 
19) Quickly link pins 19 to 28 to test fuel pump runs. 
20) COOLANT TEMP: Check resistance pins 29 and 11 for 800 ohms to 5000 ohms (depends on temp) 
21) CHARGE TEMP: Check resistance pins 31 and 11 for 800 ohms to 5000 ohms (depends on temp)

Unplug the ecu and turn the ignition on. If the fuel pump runs the relay has been wired to run permanently or the relay is jammed. 
However, if the pump is running continuously, this WILL NOT stop the car from starting.

Some chips don’t drive the fuel pump relay output properly as this is used for other features like ALS etc.... (PECTEL/AHMED chips mainly). In these situations, the pump is rewired to run continuously. 

If however, the pump is wired correctly and working properly, if it runs continuously when the ecu is plugged in only, then the ECU and/or chip may have failed.
 

04 ford f150svt lightning

88 sierra cosworth orginal

88 sierra cosworth leke/bruksbil

92 sierra cosworth orginal 4x4 rally bil

78 capri cosworth prosjekt

76 3,0 capri zakspeed bredda, snart cosworth smitta:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...