Jump to content

Korrekt timing av AB07


Christer_Martinsen

Recommended Posts

Har nylig bestilt AB07 innsugskam av Tony @ Turbosystems i England. Spurt han om korrekt timing av motoren med AB07 innsugskam, og std eksoskam. Fikk da som svar:

AB07 = 118 grader

Std ex = 108 grader.

 

Syns AB07 har da fullt løft litt sent. Stemmer dette? Da må vel den i retard, mens eksoskam litt i advance?

 

Når har forresten std kammene fult løft?

 

Noen som har noen formeninger om dette?

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.flissundet.no/Customers/fms/documents/Kent%20Cams/Kent_Cams_Katalog_2007.pdf

 

Kjørte den samme komboen på min bil (med T34.048), beholdt eksoskammen i std. posisjon og "advancet" AB07 med 1.5mm. Det fungerte meget bra, og turboen dro da fortsatt godt over 6000 rpm (på lett portet topp m/ doble ventilfjærer).

 

Ok, det virket mer logisk syns jeg. Hvilke ventilfjærer brukte du på det oppsettet?

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, det virket mer logisk syns jeg. Hvilke ventilfjærer brukte du på det oppsettet?

 

Toppen min ble bygget opp av EBB og det var han som satte inn fjærene (hva slags type er jeg usikker på). Mener han brukte de originale ventilfjærene og satte inn innerfjærer fra et annet bilmerke (tror det skal finnes en link på forumet som beskriver prosessen). 

Link to comment
Share on other sites

Har nylig bestilt AB07 innsugskam av Tony @ Turbosystems i England. Spurt han om korrekt timing av motoren med AB07 innsugskam, og std eksoskam. Fikk da som svar:

AB07 = 118 grader

Std ex = 108 grader.

 

Syns AB07 har da fullt løft litt sent. Stemmer dette? Da må vel den i retard, mens eksoskam litt i advance?

 

Når har forresten std kammene fult løft?

 

Noen som har noen formeninger om dette?

Dette betyr at han har valgt 113 grader LCA og 5 grader retard. Dette er ganske uvanlig så han har sikkert omfattende tester å vise til.

 

Originaltimingen er oppgitt til 112 LCA og 0 retard.

 

Kent oppgir 112,5 grader LCA og 2,5 grader retard.

 

Milde Cosworth oppsett avgir vanligvis makseffekten ALT for tidlig og retard av kamtimingen endrer som oftest dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette betyr at han har valgt 113 grader LCA og 5 grader retard. Dette er ganske uvanlig så han har sikkert omfattende tester å vise til.

 

Originaltimingen er oppgitt til 112 LCA og 0 retard.

 

Kent oppgir 112,5 grader LCA og 2,5 grader retard.

 

Milde Cosworth oppsett avgir vanligvis makseffekten ALT for tidlig og retard av kamtimingen endrer som oftest dette.

Er dette noe du ville gått for? Eller hva vil du anbefale? Etter hva jeg har lest meg opptil, skal Tony @ Turbosystems være en ganske seriøs og kunnskapsrik aktør når det kommer til YB hvertfall.

Hvilke ventilfjærer hadde du valgt til denne kammen?

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe du ville gått for? Eller hva vil du anbefale? Etter hva jeg har lest meg opptil, skal Tony @ Turbosystems være en ganske seriøs og kunnskapsrik aktør når det kommer til YB hvertfall.

Hvilke ventilfjærer hadde du valgt til denne kammen?

Hvis Tony har anbefalt denne kaminnstillingen til ditt oppsett så hadde jeg begynt med den, ja.

 

AB07 er designet som en 100% bolt on kam som passer til orginale stempler og orginale ventilfjærer.

 

Hvis du har en moderne turbo, hvis du har fått maskinert ventillommer i stemplene og hvis du vil bytte til ettermarkeds høyløft ventilfjærer så mener jeg at BD14 eller BD15 kam på innsug er ett mer korrekt valg.

Hvis du ikke har dette er det AB07 som er det rette valget.

Låner tråden litt, hvis det er greit.

 

Hva er fordelene med å bruke org.eksos kam sammen med andre innsug kammer som her?

 

Hvorfor ikke bruke AB07 på eksos også?

Cosworthmotoren har uvanlig stort ventilareal på eksos i forhold til sylindervolum.

(2 stk. 31 mm ventiler i en Cosworth tilsvarer en stk. sjokkerende 72 mm eksosventil i en Volvo B230.)

Dette er gunstig da det ikke er ett problem å få tømt sylinderen for eksos, selv med en mild eksoskam.

Man kan derfor beholde orginal eksoskam og konsentrere seg om å gjøre det lettere å fylle sylinderen istedet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Tony har anbefalt denne kaminnstillingen til ditt oppsett så hadde jeg begynt med den, ja.

 

AB07 er designet som en 100% bolt on kam som passer til orginale stempler og orginale ventilfjærer.

 

Hvis du har en moderne turbo, hvis du har fått maskinert ventillommer i stemplene og hvis du vil bytte til ettermarkeds høyløft ventilfjærer så mener jeg at BD14 eller BD15 kam på innsug er ett mer korrekt valg.

Hvis du ikke har dette er det AB07 som er det rette valget.

 

Takk for forklarende svar. Det blir AB07, pga det meste er std i bunndel. Skal skifte ventilfjærer, og valget står da mellom nye enkle originalfjærer eller doble isky-fjærer. Er det egentlig noen fordeler å bruke doble isky-fjærer på dette oppsettet, eller klarer jeg meg med ny org?

 

Er klar over at isky-fjærene krever noe modifikasjon i toppen. Har også vurdert catcams-fjærene og newman-fjærene. Virker som newman-fjærene har noe frønsete "rykte".

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, hvis det er greit.

 

Hva er fordelene med å bruke org.eksos kam sammen med andre innsug kammer som her?

 

Hvorfor ikke bruke AB07 på eksos også?

Jeg lurer og på det..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Takk for forklarende svar. Det blir AB07, pga det meste er std i bunndel. Skal skifte ventilfjærer, og valget står da mellom nye enkle originalfjærer eller doble isky-fjærer. Er det egentlig noen fordeler å bruke doble isky-fjærer på dette oppsettet, eller klarer jeg meg med ny org?

 

Er klar over at isky-fjærene krever noe modifikasjon i toppen. Har også vurdert catcams-fjærene og newman-fjærene. Virker som newman-fjærene har noe frønsete "rykte".

Ett ordtak som har fungert godt over tid er: "If i ain´t broken, don´t fix it!"

Til en AB07 kam mener jeg at nye orginale ventilfjærer er det rette valget.

Lange dobble fjærer ER bedre, men du får ikke utnyttet dette potensialet på en mild motor og da er det 100% bortkastet slik jeg ser det.

 

Noen vil sikkert mene at dobble fjærer er "kjekt å ha" til senere, men til en motor som er nybygget med portet topp, nye stempler osv osv er AB07 kammen for mild og da er den bortkastet.

Jeg lurer og på det..

Tipper på at resultat vs kostnad er ugunstig. 

Vi ser at de fleste velfungerende Cosworthmotorer IKKE har samme kamprofil på innsug som på eksos.

 

Catcams utviklet f.eks 826 innsugsprofilen sin spesifikt til bruk med den orginale eksoskammen.

 

Mange milde Cosworthmotorer går med 4x4 eksosmanifolden som hater trimkam på eksossiden, men BD14 eller BD15 på innsug og AB07 på eksos er en interessant kombinasjon.

(Evt. Catcams 827 på innsug og 826 på eksos.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...