Jump to content

Automat spm 99mod passat


torpecossie

Recommended Posts

Jeg har en 99 passat stv automat. Det ble montert ny girkasse for ca 75,000km siden.

Forrige eier skiftet også motor i denne for ca 35,000km, og da hadde den begynt å tulle på automaten.

Den girer Hardt fra 2 til 3 gir. og er litt ivrig til og gire seg opp på lave turtall. Jeg har skiftet olje og filter nylig. sjekka hjernen for fuktskader. men finner ingen tegn på fukt i verken Box eller på stikker..

 

Kan det være noe "programmering" eller noe annet som gjør dette? sensorer? Noen her med peil på vag? eller automat girkasser?

 

svar mottas med takk:)

 

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

mulig d finnes no programering, men lite sansynlig om du har vanlig automat. viss d hadde vært tiptronic eller hva den nå enn heter så mener jeg d er mulig å oppdatere.
hvordan har du bytta olja da ? kunn tappa bunnpanna å bytta filtret ? eller fått en skikkelig flush av kassa.

lærlingen på jobben min har en A4 med automat å den begynte på samme viset. gira litt hardt. der ble kassa flusha, men blei aldri no bedre, å til slutt så høgg den inn hvert av gira, å kveles på tomgang når man setter den i gir. så der blir d nok å bytte kasse

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt ut tre sånne kasser og levert til overhaling pga noe av de samme symtomene. Når det gjelder oljebytte, så hjalp ikke det på de jeg hadde inne.

Men fortell litt mer om bilen din. 4 hjulstrekk? Motor? tiptronic eller vanlig automat? Hvordan byttet du olja i kassa?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i de andre svarene!

Om girkasse-ECU  ikke er kodet riktig iht hvilken kasse de faktisk sitter i bilen så kan det bli krøll. Tagen(om den sitter der ennå) på kassen din sier alt om dette. Omkoding kan fikse enkelt på et VAG eller annet verksted med kompetanse til dette. Dette ville jeg sjekket før jeg gjorde noe mer, om ingen har et konkret svar til deg da. Ta samtidig å sjekk etter feilkoder.

Det å bytte girolje på disse ZF-kassene, om det er Triptonic eller ikke, er ikke noe du gjør uten VAG-COM eller tilsvarende verktøy og riktig prosedyre. Selv en liten feil oljemengde kan gi mye trøbbel/havari. De finnes "How to" manualer rundt på div forum, men du må som sagt ha diagnoseverktøyet VAG-Com eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Det er en vanlig 4trinns automat. Jeg får ta også feilsøke kassa.. synes det er rart det er så mye krøll på ei kasse som ikke har gått mere, og at forrige eier mener kassa  begynte med krøll etter motorskift..

Jeg skiftet olje og filter selv uten noe diagnose app. Men fulgte råd å tips fra en bilmekaniker.  

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i de andre svarene!

Om girkasse-ECU  ikke er kodet riktig iht hvilken kasse de faktisk sitter i bilen så kan det bli krøll. Tagen(om den sitter der ennå) på kassen din sier alt om dette. Omkoding kan fikse enkelt på et VAG eller annet verksted med kompetanse til dette. Dette ville jeg sjekket før jeg gjorde noe mer, om ingen har et konkret svar til deg da. Ta samtidig å sjekk etter feilkoder.

Det å bytte girolje på disse ZF-kassene, om det er Triptonic eller ikke, er ikke noe du gjør uten VAG-COM eller tilsvarende verktøy og riktig prosedyre. Selv en liten feil oljemengde kan gi mye trøbbel/havari. De finnes "How to" manualer rundt på div forum, men du må som sagt ha diagnoseverktøyet VAG-Com eller tilsvarende.

Du trenger ikke VAG-Com til de gamle standard kassene der. VAG-COM bruker man fra da Multitronic kom i Audi.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke VAG-Com til de gamle standard kassene der. VAG-COM bruker man fra da Multitronic kom i Audi.et

Det kan nok være, jeg svarte mer generellt ang da det ikke var oppgitt hva slags kasse det er i bilen. Ser nå at det kan være en TDI dette og en "vanlig" automatgirkasse. Det er fult mulig disse kassene ikke legger igjen feilkoder etter oljeskift slik som på bla Tiptronic og ei heller trenger å få målt ut temperaturen i kassa som i bla i Audi, men ser at trådstarter skriver at han har sjekket hjernen, er det TCU (transmission controll Module) han mener mon tro eller har ikke disse kassene TCU. Er ikke disse kassene i VW kodet i TCU/ECU slik som fks Audi? Tenker slik for det er jo byttet både motor og kasse og problemene har kommet etter byttene, for om dette skal matchkodes så kan dette være en årsak. Du har sikkert mer grei på dette enn meg og håper ikke jeg forvirret trådstarter eller andre for den saks skyld!

Link to comment
Share on other sites

Å matche styreenhet til fire trinns automatkasse skal ikke være nødvendig og gir ikke slike symptomer, og hvis jeg husker riktig så finner du ingen valgmuligheter på VAG-COM/VAS 5054 (VAS1551 og VAS1552) til å gjøre det når det gjelder fire trinns kassen.

 

De første Tiptronic kassen er det heller ikke nødvendig å koble på diagnose men man gjør det fordi det er lettvint, sjekker at temperaturen er der den skal være så åpner man bare bunnpluggen og lar det dryppe ut eller fyller på, alt ettersom, vips ferdig.

 

Multitroninc så ble det verre siden den kassen er "hermetisk lukket" og skal liksom ikke røres (VAG har gått tilbake på det) Det finnes nemlig ingen oljefilter som skal byttes (det finnes men den ligger så langt inni kassen at det betyr at man må ta ut kassen og demontere den i atomer) Nå i dag så anbefaler VAG om å bytte olje hver 60 000km på Multitronic, men som sagt så er det bare oljen som blir byttet ut og ikke noe filter. Når man bytter olje på Multitronic så MÅ man bruke diagnose.

 

VWPassatAutomatkasse_zps783dc8a7.png

 

VWPassatStyreenhetautomat_zps21b6c246.pn

 

 

Men for og svare på det trådstarter lurte på så tror jeg nok at du må bytte girkasse for har gjort det som man gjør før kasse byttes og det har ikke hjulpet, det er i alle fall det letteste og billigste. Man kan skru ut blokken og se over den, men jeg tror ikke du klarer å finne feilen på en enkel måte og når du holder på kan du også skru ut multifunksjonsbryteren og se på den, det er nr 4 på det nederste bilde.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Synd garantien ikke gjelder på kassa lenger da. Girkasse ble skifta på et mekonomen verksted av forrige eier. Motor ble skiftet bare 2 år etter av et annet lokal verksted.. Rart girkassen har ryki sund etter bare 40tusen km?? Bilen er en 99mod 1,9tdi automat.. Tenkte om at girstangen ikke står i riktig possisjon ved di forskjellige gira.. D=3 ,3=2 osv.. Står i mellom gir.. Kan dette ha noe å si?? Flytt i forhold til elektronikk?? Får se om det er noe justering på stagget:)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å justere vajeren på automat kassa mi i kveld, og klarte kunst stykke å ta ut stikka på nr 4 mens tenninga var på, nå står den i nødmodus, det vil si i (D) på skjermen hele tiden.. Gir spaken fungerer nå topp. Låser der den ska låse seg. Men jeg har bare revers å 3 gir;) må feilkoder slettes med diagnose eller er det et (trix) ???

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Hei

prøv og ta av minus-pol i 5 min...ikke sikkert det virker..men verdt og prøve..

Er du tilfeldigvis i nærheten av Ski kan jeg lese/slette alt for deg med odis/vaz

 

Mvh

Jeg prøvde å justere vajeren på automat kassa mi i kveld, og klarte kunst stykke å ta ut stikka på nr 4 mens tenninga var på, nå står den i nødmodus, det vil si i (D) på skjermen hele tiden.. Gir spaken fungerer nå topp. Låser der den ska låse seg. Men jeg har bare revers å 3 gir;) må feilkoder slettes med diagnose eller er det et (trix) ???

Link to comment
Share on other sites

hei..

prøvde med batteripolen, men det funka ikke. Fant et trix på nett som funka:) girkassa er likedan med justert vajer. Jeg hadde diagnose på bilen ved kjøring i går kveld.

Og da fulgte vi med på girskiftinga. å det virker som den hopper over et mellom gir?? jaja.. gir opp for ei stund jeg nå:)   VAG. Slutten er nær;)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Tipper du har trykk-feil på ventil 4 i kassa....lavt trykk

Veldig vanlig på disse...da har du første gir og rett i 3...og revers....90 km/t gir 4000rpm ca.....he he

 

ventilene selges ikke løst...må kjøpe hele enheten. ca 13000kr

Er bytte-del så du får igjen ca 6000 når du retunerer den gamle

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...