Jump to content

Clutch sierra doch 4wd


drev91

Recommended Posts

Skal være bytta clutch på sierran samtidig som motorbytte, men den slurer på turtall og er kun da den slurer, tar forsåvidt langt ut på pedalen å... Så enten er det en ekstremt dårlig clutch di har bytta til eller kan det være noe annet???

Link to comment
Share on other sites

Det kan være selvjusteringen. Den sitter oppe ved clutchpedalen. Prøv å dra pedalen mot deg til all døgang er borte, og sjekk om den tar lenger ned etterpå. Det er metoden for å nullstille selvjustering. Slutter den å slure etter dette så var selvjusteringen problemet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke den til å røre seg der, å er vel på di nederste hakka pluss minus. Men er kun når jeg girer på Ca 5 tusen omdreininger att det virker som den slurer, tar ett lite sekund ca før den tar skikkelig og går ned på turtall. Så egentlig ikke noe ekstrem tilfelle, sjeldent den opplever det turtallsområdet uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke den til å røre seg der, å er vel på di nederste hakka pluss minus. Men er kun når jeg girer på Ca 5 tusen omdreininger att det virker som den slurer, tar ett lite sekund ca før den tar skikkelig og går ned på turtall. Så egentlig ikke noe ekstrem tilfelle, sjeldent den opplever det turtallsområdet uansett :)

 

kjør i 50-60. sett bilen i 4 gir og rus opp på 5000 omdreininger, slepp clutchen fort. hvis ikke turtallet synker veldig fort så er sikkert clutchen dårlig, Sikker på at han bytta clutch da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden clutchen min nå har kommet på bedre tanker å funker bedre enn før, så har jeg hørt rykter om att en tettningsring som sitter mot blokka på veivalg ut mot svinghjulet kan være dårlig å lekke olje inn der og gjøre så det glepper? Noe som folk kan si stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Siden clutchen min nå har kommet på bedre tanker å funker bedre enn før, så har jeg hørt rykter om att en tettningsring som sitter mot blokka på veivalg ut mot svinghjulet kan være dårlig å lekke olje inn der og gjøre så det glepper? Noe som folk kan si stemmer?

lekker simmeringen i bakkant av veiv, så vil du få olje ut bak svinghjul og du vil kunne se under på girkassa at det lekker. Vil si det er lite sansynelig å få noe serlig olje på anleggsflata til svinghjulet om simmeringen skulle vert gåen.

 

Om clutchen nettopp var byttet når du kjøpte, å den blir bedre å bedre.. så tenker eg kanskje at personen som bytta clutchen ikkje har past på renhold, og at det kan være en oljehinne på svinghjul/trykkplate som gjør at den slipper.

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om tilfeller der det har kommet olje på svinghjul/clutch fra lekk bakre simmering. Da er det mer vanlig at man må skifte simmeringen pga. oljelekkasjen er for stor i seg selv.

Det neste gjelder mer for sinter og andre metalliske clutcher enn organiske. Om man monterer ny lamell uten at svinghjul og/eller trykkplate er helt plan med ru overflate så kan clutchen slure til delene har slitt seg til slik at de passer hverandre.

Om du har organisk lamell og veldig dårlig overfalte på svinghjul så er det likevel ikke umulig at dette har skjedd.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...