Jump to content

2.3 5 trins kasse i 2.8 automat?


kjetil1123

Recommended Posts

Kassa passer fysisk på, mulig at du må ha ett annet støttelager inni veiv/svinghjul enn det som står på 2.3`n

 

5-trinnskasse til 2.3 og til 2.8 er ikke lik, den til 2.8 har ett større oljevolum og litt annen utveksling på noen årsmodeller, men kasse til 2.3 vil nok gjøre jobben fint i mange år om den er bra.

Hadde ikke hatt store betenkeligheter med å montere ei 2.3 kasse selv om jeg hadde foretrukket en 2.8-kasse.

2.3i Ghia?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Kassa passer fysisk på, mulig at du må ha ett annet støttelager inni veiv/svinghjul enn det som står på 2.3`n

 

5-trinnskasse til 2.3 og til 2.8 er ikke lik, den til 2.8 har ett større oljevolum og litt annen utveksling på noen årsmodeller, men kasse til 2.3 vil nok gjøre jobben fint i mange år om den er bra.

 

Hadde ikke hatt store betenkeligheter med å montere ei 2.3 kasse selv om jeg hadde foretrukket en 2.8-kasse.

 

2.3i Ghia?

så girkassa fra 2.3 i ghia passer rett på 2.8 gl motoren? vil girkassa tåle det? olje volumet har det noe å si egentlig?

Link to comment
Share on other sites

2.3 og 2.8 er jo i bunn og grunn samme maskin med forskjellig volum, slaglengde og denslags, men begge er cologne motor og mye passer derfor overens.

Sjekk baki veiven, der må du ha et nålelager og dette har ikke automatbilene. Du må derfor måle der og kjøpe et lager som passer både baki veiven og rundt inngående aksling på girkassen.

Girkassen tåler nok de ekstra hestene, men det er ikke kasser som er beregnet for herjing.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Itte je heller :-P

Ettersom jeg har forstått så er forskjellen i utveksling kun på de siste utgavene av T9, mens det går litt mere olje på kassa til 2.8(i), om det kommer av litt mere olje som kjøler, eller om det er litt forskjeller på oppbygginga/soliditeten på dreva, det er nok ikke helt uten grunn, men jeg ville som sagt ikke vært bekymra for ei 2.3-kasse på en 2.8. Bare pass på at lager og simmeringer er bra, så varer kassa med normal kjøring.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...