Jump to content

Høyt drivstoff-forbruk og nykking på 09 mod Kuga 2.0 TDCI


Kuga09

Recommended Posts

Hei,

 

I mai i år kjøpe jeg en 09 mod Kuga 2.0 TDCI (136 hk). Jeg har til nå ikke hatt noe betydelig trøbbel, men et par småting som jeg lurer på.

 

1. Jeg synes bilen bruker litt for mye drivstoff ihht det som oppgitt at den skal bruke. Jeg er klar over at oppgitt data er litt "ønsketenking" men synes likevel den ligger i overkant. På blandet kjøring (når fruen i huset kjører, hun har nok litt lettere gassfot en meg) bruker den 0,73-0,74 l/mil. På langkjøring når jeg virkelig tar meg sammen og kjører økonomisk så klarer jeg ned mot 0,67 l/mil. Dette er ihht til kjørekomputeren, jeg har sjekket denne mot fyllte liter og kjørte km og den er litt snill så reelt forbruk er nok 0,04 - 0,05 l/mil høyere. Jeg hadde vel forventet blandet kjøring på ca 0,67 l/mil og 0,57 l/mil som reelle tall.

 

2. I starten så nykket den en del på 1700-2000 o/min uten belastning. Slapp jeg gassen sluttet det og ga jeg gass så sluttet det også. Det virket også som om det manglet effekt ved gasspådrag fra 2/3 til full gass fra ca 2700 o/min og oppover. Jeg tenkte at dette kunne ha noe med partikkefilteret å gjøre. Etter noen langturer med diverse fjelloverganger der motoren har fått jobbet seg skikkelig opp i temperatur, samt anledning til re-generering av partikkelfilter så er nykkingen borte og effekten ved gasspådrag som forventet. Nå drar motoren jevnt og bra fra 1500 - til rødmerking.

 

Når det er sagt så har ikke forbruket endret seg, selv om resten tilsynelatende har ordnet seg.

Det ene kan nok likevel ha sammenheng med det andre her.

 

Noen som har erfaring med dette og hvordan en kan få det fikset (om mulig)???

Selv om jeg synes det er i overkant, kan det likevel være normalt forbruk???

 

Bilen er forsatt under bruktbilgaranti fra en ikke-Ford forhandler, samt 5 årsregelen i kjøpsloven.

 

Tips mottas med takk!  :)

 

Mvh,

Einar

 

Link to comment
Share on other sites

Nykkinga ved det turtall, kan være egr ventil, merker ofte et lite dødpunkt ved ca 1800omdr, når den åpner. Jeg har plugget igjen min og ble kvitt problemet.

Ang forbruk, så er det mye som virker inn bla dekk dim og lufttrykk, lastebøyler/skiboks, bruk av dieselvarmer. Har bilen nyeste programvare?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Jeg så en annen plass på forumet hvordan en plugger for egr ventil.

Hvordan går det da med avgassmåling ved EU kontroll?

 

Har takbøyler på, men det skal vel ikke utgjøre mer en 3-5% på på forbruket.

Det er 235/55-17 dekk, og jeg har sjekket lufttrykket flere ganger og det er korrekt.

Dieselvarmer har jeg ikke, (skulle gjerne hatt da).

Når det gjeldet programvare så er jeg usikker, som nevnt så ble bilen kjøpt i mai og da tok selger (Honda / Citroen forhandler) service på bilen før jeg fikk den. 

 

Kan vel også nevne at den har gått ca 83 000 km.

Link to comment
Share on other sites

Plugging av egr, virker ikke inn på avgass måling på eu, og du får heller ikke opp feilmeldinger på euro4 motoren, som du har. Programvaren, er det kunn Ford som kan oppdatere. Har vært noen på disse, uten at jeg husker i farten hve de innbar. En dyse kalibrering, kan også hjelpe mot dette. Dieselvarmer er en fin ting ja, var en av tingene som skulle være med da jeg kikket etter bil

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde en 08 Kuga med  et forbruk på 0,8-0,9 gjennom vinteren og 0,6-0,7 på sommern. Dieselvarmeren øker forbruket på vinteren så forbruket ditt virker ikke unormalt i forhold til det jeg opplevde. Har nå en '11 Kuga med Powershift som har littegranne lavere forbruk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Blendet EGR ventilen på vår 2010 Kuga og bilen er ikke til å kjenne igjen, går som en klokke uten nykking og det virker som at motoren drar bedre :-)

 

Ifølge Ford så blir det ikke feilkoder verken på euro 4 eller 5

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei igjen,

 

Jeg er vel litt sent ute med avsluttning her, men bedre sent en aldri.

 

EGR ventilen ble plugget med plate innkjøp på eBay (50 kr) for nesten et år siden.

 

Da platen var montert var også alle problemene borte, motoren går som en klokke, drar som den skal og har ingen nykking.

Drivstoff-forbruket er også gått ned til omtrent det som jeg forventet i utgangspunktet.

 

Tusen takk for gode råd og vink! :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...