Jump to content

Kaldt, varsellampe for ESP begynner å lyse og bilen går redusert, stopper, starter på nytt, lampa borte


Strutlur

Recommended Posts

Når det er kaldt slik som nå (-10 og der omkring) har Kuagen begynt å tulle med ESP. Det skjedde av og til forrige vinter, men nå har det skjedd hver kaldstart.

 

Når jeg starter kommer varsellampa for ESP på etter noen hundre meter og bilen går på redusert kraft og 4WD ser ikke ut til å virke. Jeg stanser og slår av motoren, starter på nytt og alt er i orden til neste kaldstart. Hva er dette?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei.

Ser denne tråden er ganske gammel, men vi opplever samme utfordring

på Kuga'n til kona. 2010-mod 136 hk.

 

Den har vært inne på merkeverksted nesten hver vinter siden vi kjøpte den ny for å få feilen utbedret.

Det første de gjorde var å byttet / flyttet sensorer (partikkelfilter) under bilen.

Deretter ble det byttet noe i rattstammen (Gyro?) for å se om det var den.

Litt av utfordringen er hvis det ikke er skikkelig kaldt når bilen skal på verksted og eller dagene like etter,

så vet man ikke om det som ble gjort hadde noen effekt.

 

 

Men hver gang det er kaldt ute kommer denne feilmeldingen opp etter 3-400 meter.

Og bilen reduserer kraften veldig.

 

Vet du om det er funnet en løsning på dette enda?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt så er det vann, som kommer inn i actuator klokka, og fryser. Det er kommet en ny type actuator, som har dreneringshullet på annet sted. Jeg har bare laget et deksel lenger opp, som hindrer vannet å komme dit

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De byttet gyrosensor på første service på min 2010 (Kjøpt des 2009) uten at jeg hadde merket noe, og så kom disse problemene etterpå. Det ble etter hvert byttet noen andre deler i hht. hvordan dette skulle utbedres, og da var det ikke noe mer tegn til dette resten av tida jeg hadde bilden. Jeg var den første eller i alle fall en av de første som hadde problemet hos min nærmeste forhandler, og jeg kjørte rundt i nødmodus så fort det var 10 minus eller kaldere i en liten måned før de fikk alle delene og var klare til utbedring. Burde være en kjent nok sak for Ford nå, til at de vet om det og har gode løsninger. De fleste Kugaer ev denne typen får jo problemet før eller siden hvis de kjører i et skikkelig kaldt miljø.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som jeg har sagt så er det vann, som kommer inn i actuator klokka, og fryser. Det er kommet en ny type actuator, som har dreneringshullet på annet sted. Jeg har bare laget et deksel lenger opp, som hindrer vannet å komme dit

Hei.

 

Ja, et deksel hørtes ut som en greit løsning å prøve. Det har fungert greit for deg?

Har du mulighet til å vise hvor denne sitter med bilde?

 

På forhånd tusen takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 3 years later...
  • 11 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...