Jump to content

Hvor mye skade før den blir kondemnert?


Strutlur

Recommended Posts

Litt søkt å spørre om dette kanskje, men har nettopp vært i grøfta. Høyre front traff en stein og høyre framhjul er trykket helt tilbake i skjermen, samt at skjermen også er trykket noe tilbake. Høyre framdør åpner fint, men bakdøra "hakket" litt synes jeg, og plastikken på dørstokken var trykket bakover. Alt av readiatorer er ødelagt, og masse plastikk er ødelagt. Bilen har sklidd over noen røtter og slikt også, så usikkert hvordan det ser ut under.

 

Bilen er kanskje verdt 270.000,- (2010 mod, reg. des. 2009, Titanium, 82.500km). Blir vurdert for reparasjon i morgen eller tirsdag. Hva tror dere? Blir det reparasjon eller kondemnering?

 

Hadde rundt 40 km/t, skulle bremse litt, og der dro bilen rett ut. Ikke noe av ABS eller ESP slo inn. Det var så glatt at jeg hadde problemer med å gå på veien.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

overstiger skade 60% av bilens verdi så er den nok kondemnert. tror nok den der fort kan bli i grenseland , men vanskelig å si uten å ha sett skaden.

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

60% av 270.000,- er 162.000,-.

Det jeg vet er at jeg må ha:

- Ny oljekjøler

- Ny kjøleradiator

- Ny AC-radiator inkl. gass, filter, etc.

- Ny frontfanger inkl. alt av plastikk rundt, over og under. Grillen er trolig hel.

- Ny skjerm v.f.

- Ny innerskjerm v.f.

- Nytt dekk, og kanskje felg. Må kanskje byttes parvis.

- Plastikk på dørstokken venstre side

- Støtdemper, må trolig skiftes parvis, inkl fjær.

- Tåkelys v.f.

- Hjuloppheng v.f.

 

Så kommer:

- Oppretting av støtdempertårn

- Lakkering

 

Så er det usikkert om:

- Oppretting av innfesting til hjuloppheng

- Skader på girkasse på grunn av slag mot hjulet som er overført via aksling.

- Skade på motorfester

- Andre skader under bilen.

 

Og er skaden stor nok kan det hende venstre side er forskyvet, men det er jeg kanskje noe tvilende til. Ingen airbags løste ut.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

overstiger skade 60% av bilens verdi så er den nok kondemnert. tror nok den der fort kan bli i grenseland , men vanskelig å si uten å ha sett skaden.

Er ikke alltid det gjelder på nyere biler, har sett både høyere og lavere % andel bli brukt. Jeg hadde en 2011 mod Kuga på jobb, som lynet slo ned i. Der fikk jeg stopp av forsikrings selskapet, da jeg hadde komt i 70tusen. Den var gått ca 32tusen km, og ble kondemnert

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid det gjelder på nyere biler, har sett både høyere og lavere % andel bli brukt. Jeg hadde en 2011 mod Kuga på jobb, som lynet slo ned i. Der fikk jeg stopp av forsikrings selskapet, da jeg hadde komt i 70tusen. Den var gått ca 32tusen km, og ble kondemnert

 

nie det stemmer det har vært borti noe lign selv v naturskader ell hva du skal kalle det , ble stoppa på ca samma summen på en oversvømt 2011 Fiesta

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

varierer utifra skade, ved naturskader som lyn og vann, er det stor risiko for att det dukker opp meir senere... er ofte derfor dei bare avslutter dei. men ein som har vert i grøfta og har plate/skrujobb skader skal mye meir til å vrake. grunnen til dette, er att selskapet da må selje bil på auksjon, og må da få inn minst restrerende verdi i form av bud, etter skadetakst er utrekna...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir reparert. Er visstnok bare deler og ikke noe oppretting, så foreløbig takst er på 86.000,-.

 

De vil gjerne selge meg en ny Kuga og tilbyr meg  230.000,- i innbytte hvis jeg kjøper nye Kuga. De har tre i butikken klare for levering, men de er litt feil utstyrt etter mine ønsker. Synes 230.000,- i innbytte også er noe lavt. Er en 2010-modell registrert sent 2009, 136hk, 82.000 km, Titanium med bl.a. xenon, stor lydpakke, liten kjørecomputer, godt vedlikeholdt og alle servicer. På en god dag på Finn ville jeg tro jeg kunne fått 270.000,-, mens 250.000,- kanskje er nøkternt realistisk.

 

Synes også ny Kuga blir kostbar i sammenlikning med tilsvarende Maza CX5, og Opel Insignia Contry Tourer. Og hvis vi trekker inn Outlander blir det enda mer i disfavør av Kuga. Og Kugaen har for tiden minst motor som jeg vil tro blir oppgradert med det første. Kuga framstår i øyeblikket som minst for pengene. VW interesser meg ikke...

 

Kommentarer?

Edited by Strutlur

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Mazda CX-5 er en veldig fin bil, Opelen syns jeg er alt for dyr i forhold til hva man får(fra 489.900,-), da hadde jeg kjøpt VW Passat Alltrack(fra 460.600,-), + at Opel er et veldig ugunstig merke i Norge. Faller MEGET kraftig i pris. Og det virker som om det går forhandlere konk annenhver uke..

 

Nye Kuga apellerer mer til meg enn mange andre i den prisklassen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...