Jump to content

aut.girkasse bytte


Levi_ailj

Recommended Posts

Granada'en min fant plutselig ut at den ikke skulle gå på fram lenger...

Satte stikka i D og trykte på gassen. Motoren snurra, men bilen sto like ¤#//¤& stille.... :(

 

Jeg tror det er kassa som tok kveld. Enig?

Prøvde å fylle på mer olje, men uten no virkning... :angry:

 

Står en 4 trins aut i den nå fra sierra 2.8, men tenkte å sette i en orginal 3.trins kasse.... Er det mulig å bruke samme konverter, eller er det to forskjellige?

 

Har en nyovehalt 3.trins kasse + mellom aksling lliggende. Er det noe mer som må skiftes? Tenker speedowire, etc....

 

Takker for hjelp :D

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Utvekslingen på automatkassene ligger jo i converteren så det kan godt hende at de er forskjellig fra 4 og 3 trinns kasse. Ville hørt med ford for sikkerhetsskyld. Ellers mener jeg at alt passer overens, sånn med tanke på Wire og sånn.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hr egentlig ikke peiling på dette, men kan det være at det er en converter som egentlig er ment å bruke sammen med 3 trinns kasse som står på nå?

Bilen gikk ikke så godt som den "skulle" med den kassa som står i nå...

Aksen var merkbart tregere enn jeg ventet. Motoren er "kosa" litt med av forge eier, skal være 160+ hk i den...

Men den funker liksom ikke før den får en fart man mister lappen for :lol:

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Automatgir er generelt noe herk mener jeg. Har bare vert tull med alt jeg har vert i nærheten av som har hatt autolat. Synes ikke ford sine kasser er noe å skryte av. Bygg om til manuell er mitt råd.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, Ford har ikke verdens best aut kasser... Men det er veldig greit med autolat når jeg kjører en god del LANG kjøring.... Hadde kanskje tenkt på manuell hvis jeg hadde delene til det... :rolleyes:

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du Granada til mye langkjøring? Finnes sikkert biler som er litt mer økonomiske også :P Hvis du vil skifte til manuell kasse hvis du har delene, så kan du jo kjøpe deg en 2,3/2,8 delebil og ta kassa f.eks? Koster ikke mye...

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Det skal gå fint å bruke konverteren fra 4 trinnskassen i følge en granadakompis, du får da en 3trinns kasse med lockup. Denne funksjonen er hovedforskjellen mellom konverteren på de to kassene. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Bruker du Granada til mye langkjøring? Finnes sikkert biler som er litt mer økonomiske også :P Hvis du vil skifte til manuell kasse hvis du har delene, så kan du jo kjøpe deg en 2,3/2,8 delebil og ta kassa f.eks? Koster ikke mye...

 

 

Granada'en er jo konge å kjøre langt i :D Sitter jo bedre i den en go'stolen hjemme :D Sist jeg målte den brukte den 1,04 på langkjøring :D

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har vært nede i 0.9 jeg med 2.3/automat. Feriepakka bil i danmark, gjennomsnitt på ca 110-115 tipper jeg. Har kjørt granada automat i 3 år, kjører du den med fornuft og skifter olje og renser filteret en gang i blandt så holder den leeeenge...... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Halla :)

 

Nå har jeg endelig fått orden på granada'en :D

Det girkasse greiene er ikke gøy lenger.... drit lei av at det bare er tull m det..

Jaja, nå går bilen både framover og bakover, så nå skal den selges :P

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
skiftes det olje på 4 trinns scorpiokassen, hvis det var den d var snakk om, så er den ferdig etterpå...

Ja den må du forklare nærmere.. :blink: hvis du husker da :P Bare så det er sagt så hadde farsan en 86-mod. Scorpio 2,0i med aut. Den hadde gått ca 370000km da han sendte den på dynga. Automatkassen skiftet han olje på ca hver 70000km, og den fungerte til bitter end. Ble aldri gjort noe med den kassa.. Girte riktignok ikke like fint som ny på slutten, men det er vel ikke annet å forvente :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...