Jump to content

Escort Cosworth info


JHS

Recommended Posts

Det dukker en gang i blandt opp spørsmål angående Escort Cosworth og hva som er forskjell på motorsport, standard, lux og Monte.

 

Her er en ca. oversikt over utstyr/spesifikasjoner på de forskjellige utgavene.

Motorsport:
I utgangspunktet kun levert i hvit, uten stereo, uten antenne, uten lyktespylere, annen midtkonsoll uten midt armlene, ikke midt armlene for baksete, ikke nakkestøtter i baksete, manuell vindus sveiv på sideruter foran, manuell speiljustering, ikke åpning på sideruter bak, Karmann "sport" seter foran, ikke sentral lås, ikke lys i hanskerom, ikke høydejustering på førersete, ikke varsellampe i dash for lavt bensinnivå eller spylervæske nivå, ikke speil på passasjer solskjerm, ikke knapp i midtkonsoll for åpning av bakluke, tåkelys erstattet med netting (som Sierra RS500)
En del av bilene jeg har sett ser ut til å være levert originalt med Recaro seter foran og tåkelys/spredere foran som ekstra utstyr. Det finnes også unntak når det gjelder utvendig farge, det finnes f.eks. en blank svart/gloss black motorsport utgave her i Norge.

Standard:
Var tilgjengelig i div forskjellige farger, Karmann "sport" seter, AM/FM radio/kassett spiller, høydejusterbart førersete, knapp i midtkonsoll for åpning av bakluke, spylerdyser for frontlykter, alarm, sentral lås, front midtkonsoll med armlene, speil på passasjer solskjerm, varsellamper for lavt bensin og spylervæske nivå, tåkelys/spredere foran.
Mange forvirrer/blander utgavene ettersom mange av standard utgavene har en del ekstra utsyr så er de veldig like lux utgavene.  Mens de som kanskje har lite ekstra utstyr ofte forveksles med motorsport utgave.

Lux:
Var tilgjengelig i div forskjellige farger, Recaro seter foran, el front sideruter, el speil, åpning på sideruter bak, nakkestøtter i baksete, midt armlene baksete, oppvarmet frontrute.  Disse har gjerne ekstrautsyr som CD spiller, skinnseter og AC.

 

Monte:

Det ble også laget 200 stk i 1994 etter Monte Carlo seieren til Ford, disse heter Monte og ble levert i 3 farger, ash black, mallard green og jewel violet.  De er strengt talt lux utgave med noen andre felger (OZ), blank girkule og knott på håndbrekk og annet setetrekk (etter min mening i forferdelige farger).  De er nummerert på "bananpod'en" på dashbordet med Motorsport og 0-200 ettersom hvilken bil det er.  Mange kaller også disse motorsport siden de har motorsport logo på "bananpod'en" og innbrodert på framsetene, men de er altså Monte utgave.

 

 

Ellers så finnes det noen utgaver som vel i utgangspunktet forhandlere har laget selv, som Martini utgave bl.a.  Man får også Wolf utgaver, noen med 300hk godkjent i vognkort (dessverre er mange av disse registrert med lavere effekt i Norge siden eiere ikke ville betale full avgift).  Wolf tilbehør kunne spesifiseres fra alu pedaler eller ratt, helt opp til 300hk motor og 18" felger, det finnes eksempler av disse i alle utgaver av Escort Cosworth.  I dag får man jo Wolf stæsj til bl.a. Focuser og Mondeoer hos Ford forhandlere her i Norge f.eks.

 

De første Escort Cosworthene ble levert i 1992, motoren het da YBT og hadde motorstyring fra Magneti Marelli.  De 2500 første produserte var de offisielle homologeringsbilene for at de skulle kunne brukes i rally.  Disse hadde såkalt water injection deler montert (spylerpumper under baksete og "pose" i bagasjerom).  I 1994 kom det også en ny utgave av Escort Cosworth, med ny motor (YBP), denne hadde Fords egen motorstyring i motsetning til de tidligere utgavene.  I overgangsperioden var det vanskelig å skille de utseendemessig ettersom det var godt og blandet.  Men nyere, rundere speil, annet tanklokk og plassering av merker på bakluke er vanligvis letteste måten å identifisere en såkalt "liten turbo" Escort uten å kikke under panseret.

 

Mange av bilene som i dag går i Norge har i sin tid blitt importert fra Sveits.  I Sveits var den store vingen forbudt, og mange mangler gjerne denne eller har ymse uorginale løsninger i stedet.

I senere år kunne man også bestille de uten den store vingen bak om man ønsket en litt mer diskre bil.  Bilene som originalt er levert uten den store vingen bak ble heller ikke levert med "hockeysticks" eller splitteren på frontfanger, de hadde kun "stone deflector", altså den store delen under frontfanger.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Alle bilene ble produsert mellom Februar 92 og Januar 1996 om jeg ikke husker feil, rett over 7000 biler totalt.  Om alle de 2500 første ble produsert i 1992 vet jeg ikke.

Monte og vanlig motorsport solgt hos Ford forhandler har ikke noe spesielt chassisnr i forhold til andre Escort Cosworth nei.

Unntaket er Ford Motorsport karosserier med 909 delenr som er solgt for bygging av rallybiler, de har vel ikke vanlig chassisnr, vet mange av de som finnes i England har chassisnr som begynner på SABTVRO (Stolen And Brought To Vehicle Registration Office), gamle Hafsengen WRC Escorten bl.a. har denne type chassisnr.

Man må heller ikke blande sammen motorsport utgaver solgt hos forhandler, den typen jeg har, og som jeg har beskrevet i forrige innlegg, med Ford Motorsport 909 utgaver bygget opp av deler.  Tror det er lite av disse, om det finnes noen i det hele tatt i Norge, men i England f.eks. finnes det en del av disse.  Mange som kjørte rally med Sierra 4wd Cosworth som kjøpte seg ett nytt 909 karosseri og flyttet over alle Sierra delene.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har en 92 mod. escort rs cosw.

Og der ligger det nokre svarte gummislanga under bakseta, men ikkje spylerdyse eller denne plasttanken/posen i bagasjerommet?

Noke ide om dette kan ha vert slik 'water injection' deler?

gummislangene ser ut som om de er orginale og skal ligge der med tanke på måten dem er tatt igjennom karosseriet.

Høres ut som det er den ja. pumpa ligger under baksete. Dysa sitter i org intercooler, posen er ofte vekke. Jeg har allt selv

Link to comment
Share on other sites

Har en 92 mod. escort rs cosw.

Og der ligger det nokre svarte gummislanga under bakseta, men ikkje spylerdyse eller denne plasttanken/posen i bagasjerommet?

Noke ide om dette kan ha vert slik 'water injection' deler?

gummislangene ser ut som om de er orginale og skal ligge der med tanke på måten dem er tatt igjennom karosseriet.

 

 

Høres ut som det er den ja. pumpa ligger under baksete. Dysa sitter i org intercooler, posen er ofte vekke. Jeg har allt selv

 

Som grcossie sier så kan nok det stemme bra at det er rester etter water injection systemet.  Sånne ting forsvinner gjerne etter over 20 år og noen eiere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bare en bitteliten korreksjon, JHS. Det ble også (som du sikkert vet) lagd noen få prototyper helt i starten, blant annet for å teste produksjonslinjen hos Ford, og disse ble produsert høsten 1991, 10 i tallet. Der er min bil egen inkludert.  :)

 

I tillegg ble det også etterhvert produsert 15 til, hvor alle til sammen ble bygd som visningsbil for pressen, såkalte promo/marketing-biler.   :)

 

Beskrivelse%20av%20de%20foslashrste%20Es

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Bare en bitteliten korreksjon, JHS. Det ble også (som du sikkert vet) lagd noen få prototyper helt i starten, blant annet for å teste produksjonslinjen hos Ford, og disse ble produsert høsten 1991, 10 i tallet. Der er min bil egen inkludert.  :)

 

I tillegg ble det også etterhvert produsert 15 til, hvor alle til sammen ble bygd som visningsbil for pressen, såkalte promo/marketing-biler.   :)

 

 

 

Ingen regel uten unntak, er en god del prototyper osv ja.  Første prototype var vel i Escort mk4 karosseri så vidt jeg har fått meg meg.

Var vel en Monte prototype med nyere panser med "smiley" grill bl.a.  Og en gul Acropolis prototype ble vel også laget. 

 

Det er lite som er helt standardisert på disse bilene, har sett ganske mange etter hvert og det er en god del variasjoner ute og går.  Innlegget i begynnelsen av tråden er ment som informasjon angående forvirring av forskjellinge modeller, men slett ingen 100% fasit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Huff, jeg ser nå at posten min kom litt skjevt ut, jeg burde først hatt med hvilken setning jeg refererte til, som var denne:

 

De første Escort Cosworthene ble levert i 1992, motoren het da YBT og hadde motorstyring fra Magneti Marelli.

 

Da hadde innlegget mitt gitt litt mer mening..  :blush:  

 

 

Forøvrig en fortreffelig oversikt over alle Escort Cosworth-modellene! Moro å se de forskjellige variantene av disse bilene.  :)

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...