Jump to content

Varm motor, 4x4 sierra cosworth...


cosworth4x4

Recommended Posts

Hei, har problemer med at cosworten blir veldig varm, står på N ved normal kjøring, temperaturen synker ved turtall. Når den står på tomgang er kjøleslangen ut av radiator kald, vifter slår ikke inn, kjører uten termostat. Bilen har stått i et halvt år, før den ble satt på lagring ble motoren ikke varm ved kjøring uten termostat. Sjekket vannpumpe når jeg overhalte motoren for et par år siden, bilen har vært lite brukt, kansje kjørt 150 mil siden overhaling. Ble byttet topp-pakning. Er ikke noe trykk i kjølesystem, har prøvd å renset kjølesystemet, ble litt bedre, gikk fra over N til ca midt på N. Har full varme i varmeapparat, hatt dette problemet siden motor ble overhalt. Koker ikke, men syns den blir litt for varm. Virker som tett radiator, vannpumpe eller luft. Har spylt igjennom radiator, syns det går bra med vann igjennom, men kanskje ikke nok? Tempgiver er ny. Noen forslag?

Edited by cosworth4x4

- 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt

- 93´BMW 325i-Bruksbil

x 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, skal få sjekket det. Syns bare det er så rart at slangen ut ifra radiator er iskald, virker jo som det ikke er noe sirkulasjon i systemet på tomgang, må opp i 3-4000omdr før det blir lunk i slangen. Kjører uten termostat fordi med termostat ble den veldig varm i følge instrumentet.

- 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt

- 93´BMW 325i-Bruksbil

x 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt det er meget dumt å kjøre uten termostat når du har 4x4 termostathus,hele kjølesløyfen blir satt utav funksjon og vanner går der det er lettest å gå,og det er ikke via radiatoren...

Nå har jeg kun kjørt noen prøveturer, har ny termostat ligganes, satser på at problemet løser seg da. 

- 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt

- 93´BMW 325i-Bruksbil

x 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs

Link to comment
Share on other sites

Sånn generelt er det dumt å ta ut termostat, de aller fleste biler, har en termostat som åpner en bypasskanal som vannet sirkulerer i ved lukket termostat.
Ved å fjerne termostaten så går vannet dit det vil, og kan i noen tilfeller skape trøbbel med sirkulasjon i det hele tatt.
Skal man først tukle med termostat, så bør en modifisere den så den lukker den bypasskanalen , eks. punkte den i åpen stilling.
Dette gjelder ikke bare cosworth, men de aller fleste biler, noe er mere følsomme enn andre, noen bruker også v.app.kretsen som bypasskanal, eks. DOHC 8V

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Enig med cossie power her, tar du ut termostaten på 4*4 termostathuset fungerer ikke kjølekretsen slik den skal: når motoren er kald skal vannet sirkulere opp blokka, gjennom toppen og ned igjen i pumpa, når termostaten åpner, skal den også stenge denne sirkulasjonen slik at vannet går ut fra toppen via termostathuset,, gjennom radiatoren og inn igjen i termostathuset og ned i pumpa. Dette er for å få motoren raskt opp på arbeidstemperatur. Tar du ut termostaten har du ikke kontroll på hvor vannet tar veien, og det sirkulerer ikke slik det skal gjennom radiatoren rett og slett.

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...