Jump to content

Varmeapparat Sierra 2.0 4x4 CLX 1991


Andorsen

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en rimelig Sierra 1991 modell med 2.0i DOHC motor, og har selvfølgelig noen (små?) problemer med den. Jeg plages blant annet med at jeg ikke får varme fra varmeapparatet.

 

Vifta går, og styringa fungerer. Bilen har stått et år uten kjølevann fordi slange mellom varmeapparatregister og topp var sprukket og forrige eier trodde motoren var ødelagt. Jeg har flushet systemet med varm motor og varmt vann et par ganger og hatt på rød kjølevæske (etylenglykol). Jeg hadde også på et middel fra Biltema for å rense kjølesystemet før jeg gjorde dette. Jeg har forsøkt å sette bilen i bratt motbakke for å kjøre høyt turtall og klemme på samtlige kjøleslanger. Ekspansjonstangen er fylt til over maks. Motoren varierer i temperatur mellom R og O på måleren alt etter hvordan jeg kjører, noe jeg opfatter som normalt. 

 

Det eneste som gjorde at jeg fikk varme i anlegget i et lite minutt var ved å spyle varmt vann inn i slangen som går fra vannpumpa til varmeapparatet. Da hadde jeg varme helt til vannet jeg spylte inn ble kaldt igjen. Det rant lett gjennom motoren, så jeg tror ikke registeret er tett. 

 

Jeg konkluderer med at det ikke er vannsirkulasjon til varmeapparat. Jeg ser for meg at jeg blir nødt å skru fra hverandre både varmeapparat og kjølesystem, men satser på at noen andre kan ha en ide om hva som feiler bilen min. 

 

Er det forresten egen sirkulasjonspumpe til varmeapparat? 

 

Setter pris på alle seriøse svar! :)

Edited by Andorsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde problemer med en DOHC jeg hadde en gang, og da viste det seg at jeg hadde klart og bytte om på to slanger ved vannpumpa. Det er to ganske like slanger som går innpå der, i tillegg til den store.

  • Like 1

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ja. Det er en av de enklere bilene å komme til varmapparatet på.

Begyn med å tappe ned kjølesystem. Eventuelt ta av slangene og plugg de. Har du tilgang til blåsespiss så blås ut mest mulig av kjølevæsken fra registret nå, mens du fanger opp kjølevæsken med en fille eller lignende som du holder framfor rørene som går inn på registret. Om du tar løs metallplaten som sitter rundt rørene til registret så gir det deg litt mer bevegelsesrom senere.

For å få best mulig tilgang til varmapparatet så demonterer du begge deler av nedre dasjbord.

Ta løs alle luftrør og slanger som går inn på varmapparatet. Ikke glem rørene som går under gulvtrekket og bak.

Skru løs muttrene som holder varmaaparatet opp mot viften( Tror det er muttrer og ikke skruer). Viften trengs ikke å løsnes.

Nå skal hele varmapparatet være løst.  Rikk det fram og tilbake, hit og dit, til det løsner fra skrufestene oppe, og du får rørene til varmapparatregistret inn i bilen og plass til å dra det ut av varmapparatet. Løs skruene som holder registret og dra det ut.

Om de ligger løv og annen dritt inni varmapparatet så er det nå rette tidspunktet for å gjøre rent.

Om det nye registret ikke allerede har klistret på skummgummi rundt kantene, så gjør det nå slik at det tetter mot kantene av varmapparatet. Om registret er smurt inn med olje uvendig så  gjør det rent før montering. Monter inn det nye registret og skru det fast. Monter resten i motsatt rekkefølge av demontering.

 

Luftrørene som går under gulvtrekket kan være litt i veien om de ikke demonteres helt, men med litt tolmodighet og forsiktighet klarer du å lirke varmapparatet utenom de.

Sist jeg byttet varmapparatregister i Sierra brukte jeg litt over en time fra jeg begynte til jeg var ferdig, uten noen form for stress og hastverk.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takk for hurtig og godt svar!

 

Satser på å bli ferdig med første del av prosjektet med den bilen, så den blir kjørbar. Den står i Narvik nå, så skal opp dit i romjula og fikse det som gjenstår. (kobling av motor, montere forstilling og bytte varmeregister.) Kanskje det blir en tur innom Kosmovannet på tur til Bodø hvis isen er tykk nok. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Slik temperaturen har vært siste dagene, og er meldt fremover, så tror jeg gjerne det kan bli kjørbart på isen i jula :)

http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Fauske/Valnesfjordvatnet/langtidsvarsel.html

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har vært overvann etter det.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...