Jump to content

Min Sierra 4x4 CLX 2.0 DOHC


Andorsen

Recommended Posts

Jeg tenkte å lage en tråd om bilen jeg akkurat har kjøpt. Jeg ønsker å gjøre litt for å få den til å se og føles litt mer sporty. Om noen har tips om hva jeg kan gjøre blir jeg veldig glad! :)

Støtfangerne er slarkete og dårlig tilpasset (uoriginale reservedeler?). De er av originalt utseende i sort plast. Brakettene som fester bakfangeren virker som de ikke passer helt.
 

Jeg tenker altså å bytte disse til noe som ser litt bedre ut, men vet ikke hva jeg skal velge og hvor jeg får tak i andre fangere. Bilen blir også senket etter hvert. 

 

Når det gjelder kjøreoppøeveøsen ønsker jeg å få bilen litt stivere. Hva er enklest å gjøre for å få en tightere følelse? Powerflex foringer hele veien? Strut bar? Mer? 

 

Jeg spør fordi jeg er så og si helt grønn på Sierra, men har skrudd mye bil så tror ikke jeg er helt udugelig. 

 

Som dere ser på bildene er den langt fra strøken, men planen er i første omgang å få den i så god stand som mulig uten å gjøre en full restaurering. 

post-17740-0-21198300-1402873466_thumb.jpg

post-17740-0-14857600-1402873467_thumb.jpg

Edited by Andorsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får begynne jeg da:

Ser jo ikke helt umulig ut detta her da. Fangere kan byttes ut med orginale/uorginal, lakkes i bilens farge eller byttes ut med Coswortfangere. Noen monterer fanger fra vingebil foran, med og uten hell. Sideskjørt fra Cosworth, ikke noe jalla greier samt en Cosworth vinge bak. Senkesett til 4x4, finnes det da? Usikker der gitt. Stivere dempere og noen av foringene kan med fordel byttes ut til poly.foringer. Oppgradering av skiver og klosser. Noen tøffe 17" felger så er du der.

 

Det finnes mye av disse prosjektene her inne så det er bare å lete litt bland trådene :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! :)

 

Lar det seg gjøre å lakke originale fangere? Vil lakken sitte på så feit og myk plast? Ser for meg at det blir rart å få bilen til å se ut som en cosworth når den ikke er i nærheten motormessig. Når det gjelder senkesett, er det slik at dempere og fjærer fra cosworth 4x4 vil passe? Regner med de er både lavere og stivere. 

 

Polyforinger - Hvor i Norge er det billigst og enklest å få tak i? Har 909motorsport foringer til denne bilen? Kan noen fortelle akkurat hva som bør byttes? 

 

Vil det gi mye stivhet å montere fjærbeinstag i motorrom? Må det gjøres noen modifikasjoner for å få til å montere, eller finnes det noe som kan skrus rett på?


Har forresten noen 13'' felger fra Escort. Er det ikke samme innpress på Escort som på sierra? Tror dere disse ser bedre ut på bilen enn de 14'' felgene som er på nå?

 

post-17740-0-09749000-1402945686_thumb.jpg

 

Edited by Andorsen
Link to comment
Share on other sites

Fangerne kan lakkes ja, de var jo det på GLX orginal mener jeg. Bruk en god plasticprimer på en ren nedmattet fanger, så brukes en vanlig primer på den, slipegrunning etter det og til slutt topplakk.

Foringer er de sammen som til Cos 4x4 mener jeg, litt usikker på stabbstaget foran men det kan om det ikke er likt med fordel byttes til Cosworth sitt. Fjærbein og dempere/fjærer kjenner jeg ikke til desverre, driver kun med 2wd. Kan sikkert sette på Cos forstlling men hovedbremsepumpen din vil bli for liten til kalipperne da disse har et betydelig større areal på stemplene enn orginalt. Dette er sikker hundre stykker her inne som kan dette bedre enn meg. Avstivningstag i motorrommet vil stive opp det mye karosseriet noe, hva som passer vet jeg ikke men det finnes spesifikk til DOCH-motoren mener jeg, men passer muligens fra andre også.

Når det gjelder 13" felger så passer ikke det foran pga kalipperne er for store, bak går det om du har tromler. 15" gir en god komfort på Sierra.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde bilen på bukk idag fordi jeg fikk en stygg kvernelyd foran til venstre når jeg ikke ga gass. Høyre motorfeste var knekt rett av!  :o Regner med det har skjedd fordi gummidemperne er ødelagte slik at motoren har fått bevege seg mer. Er dette en normal feil? Er vibrasjonsdemperne av dårlig kvalitet? Finnes det å få tak i dempere av bedre kvalitet? 

Edited by Andorsen
Link to comment
Share on other sites

heisann, har hatt en del sierrar men for min del aldri sett eller hørt at motorfestet har røket i mine biler eller vennekrets, tror ikke det er noen spesiell svakhet etter min erfaring,

 

noe jeg følte hjalp godt på stiv het/krenging på min sierra var senkesett, dempere, og tårnstag bak

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Knuste bunnpanna igår.. Kjipt! Hadde en fart på mellom 10 og 15 km/t. Skarp stein som stakk hull. Fint jeg uansett skulle bytte motor etter hvert. Da blir den prosessen fremskyndet. Er en DOHC motor uten bunnpanne verdt noe? Eller er den verdt mere å ha som delemotor til eget bruk kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Bunnpanne til denne er ikke så enkelt å få tak i. Jeg har tlfnr til en som anonnserte ei for en tid tilbake.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ett par sierra med en stål plate under motor, tror jeg har ei slikk plate ligendes som jeg ikke trenger og:)

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...