Jump to content

2L Cosworth i 74 Taunus


serdrogon

Recommended Posts

Hei

 

Jobber med å få godkjent Taunusen med en 2L turbo motor

 

 

Er på jakt etter litt hjelp og dokumentasjon

 

 

 

Fram bremser = oppgradering til 2.8 Capri bremser: Forstått det slik at dette er "bolt on" og noe som biltilsynet syns er godt/ok

Hvem selger slikt nytt/brukt, og hvor store er disse i forhold til standard bremsene?

 

 

Motor vekt/vekt på fram aksel = Her er jo biltilsynet veldig strenge og hvis vekten er mer enn "originalt" så er det håpløst å få godkjent

Noen som har vekten på en av de store V6'erne stående i vognkortet sitt å dele, tanken var jo å argumentere/skifte til 2,8/2,3L forstilling(da disse er helt like) da cosworth motoren veier noe mer enn en standard 2L

PS: flytter også batteriet bak i bagasje rommet så jeg vinner noen kilo der(er blitt fortalt at cosworth motoren veier ca 12 kilo mer men dette er bare et rykte)

 

 

Hvis noen har noe erfaring med dette prosjektet eller liknende problemstillinger så fyr løs

 

 

Mvh

Erik

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du får ikkje godkjent annen akselvekt uansett hvor mye deler du bytter, om du ikkje får godkjenning/dokumentasjon fra produsent på at dette kan gjøres. Snakk med ford og spør om dem kan dokumentere dette. Forutsetter jo at taunus også hadde tyngre motor i orginal utførelse. Tviler på du kommer noen vei uten at taunus noen gang har hatt høyere akselvekter på andre modeller enn du har.

 

Eventuelt så er jo gjerne også tüv et alternativ..

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Du får ikkje godkjent annen akselvekt uansett hvor mye deler du bytter, om du ikkje får godkjenning/dokumentasjon fra produsent på at dette kan gjøres. Snakk med ford og spør om dem kan dokumentere dette. Forutsetter jo at taunus også hadde tyngre motor i orginal utførelse. Tviler på du kommer noen vei uten at taunus noen gang har hatt høyere akselvekter på andre modeller enn du har.

 

Eventuelt så er jo gjerne også tüv et alternativ..

er forskjellige framaksel vekter for v6 og 4i motorer så det går å dokumentere en høyere aksel vekt enn det som er på min 

Link to comment
Share on other sites

Bare å finne frem akselvekter på 2.3V6.... Men, du må ha en 2.3V6 som utgangspunkt, desverre.... Alternativt: Få 2- literen godkjent ombygd til 2.3 V6 (etter hva jeg kjenner til må du da ha V6 fjører, mulig også dempere, bakbremser/ aksel.) Får du da endret akselvekten i vognkortet ril 2.3V6- verdier, er den saken biff. (Uheldigvis tror jeg det er vanskelig å få dette endret...) 

 

Her er noe du kan lese (om du ikke har gjort det allerede) http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/71017-oppskrift-pa-28i29i-i-taunus/page-2

 

Sikkert andre tråder med info i her også.

 

Klarte ikke å finne data med noen enkle google- søk. Hadde vært interresant å se forskjellen mellom OHC og V6.

 

Det finnes en del andre grep mhp å fjerme veky på akselen, så som... glassfiberdeler, flytte motor, radiator og annet bakover, justere / flytte hjulsenteret mm

 

RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...